بازنشستگی قدرتمندترین زن در اینترنت

مدیرعامل یوتیوب از سمت خود کناره‌گیری می‌کند

مدیرعامل یوتیوب که مجله تایم او را به‌عنوان قدرتمندترین زن در دنیای اینترنت انتخاب کرده بود، بعد از ۹سال از سمت خود در بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو و دومین وب‌سایت محبوب جهان کناره‌گیری می‌کند. «سوزان وُجسیکی» روز پنج‌شنبه در یک ایمیل داخلی به کارمندانش اعلام کرد که می‌خواهد بیشتر اوقاتش را با خانواده‌ بگذراند.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، مدیرعامل یوتیوب که مجله تایم او را به عنوان قدرتمندترین زن در دنیای اینترنت انتخاب کرده بود، بعد از ۹ سال از سمت خود در بزرگ‌ترین سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو و دومین وب‌سایت محبوب جهان کناره‌گیری می‌کند. «سوزان وُجسیکی» روز پنج‌شنبه در یک ایمیل داخلی به کارمندانش اعلام کرد که می‌خواهد بیشتر اوقاتش را روی خانواده‌، سلامت و پروژه‌های شخصی مورد علاقه‌اش تمرکز کند. قرار است «نیل موهان» که پیش از این مدیر ارشد محصول یوتیوب بود، جایگزین او شود. وجسیکی در این ایمیل اعلام کرد که به انجام فرآیند جانشینی کمک می‌کند و در بلندمدت به عنوان مشاور در گوگل و آلفابت حضور خواهد داشت. سوزان وجسیکی در این پست به جزئیاتی درباره پیوستن به گوگل و روزهای ابتدایی دوران کاری خود در این شرکت پرداخت و درباره زمانی نوشت که این موتور جست‌وجو – که مالک یوتیوب است- توسط دو فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد یعنی لری پیج و سرگی برین راه‌اندازی شد. او نوشت: «من پتانسیلی را در آنچه آنها راه‌اندازی کرده بودند، می‌دیدم که بی‌اندازه هیجان‌انگیز بود و با اینکه این شرکت در آن زمان تنها چند کاربر داشت و هیچ درآمدی نداشت، تصمیم گرفتم به آن بپیوندم. این یکی از بهترین تصمیم‌های زندگی من بوده است.»

وجسیکی گفته است که نزدیک به ۱۵ سال با نیل موهان کار کرده است. موهان بعد از خرید دابل‌کلیک توسط گوگل در سال ۲۰۰۷، به این غول موتور جست‌وجو پیوست و بعدا به سمت معاونت ارشد بخش تبلیغات ویدئویی و نمایشی گوگل رسید. وجسیکی درباره موهان می‌گوید: «او حس بی‌نظیری به محصولات ما، کسب‌وکار ما، جامعه کاربران و تولیدکنندگان محتوای ما و کارمندان ما دارد. نیل رهبر فوق‌العاده‌ای برای یوتیوب خواهد بود.»

مدیریت بحران به سبک وجسیکی
خبر کناره‌گیری سوزان وجسیکی از سمت مدیرعاملی یوتیوب را نخستین بار وب‌سایت خبری واکس (Vox) منتشر کرد. او که جزو نخستین کارمندان شرکت گوگل است و ارتباطی تاریخی با این غول فناوری دارد، حدود یک دهه مدیریت یوتیوب را به عهده داشت و در این دوره این سرویس اشتراک‌گذاری ویدئو را به بزرگ‌ترین پلتفرم ویدئویی جهان تبدیل کرد؛ اتفاقی که در آن زمان جهان سرگرمی را تحت تاثیر قرار داد و دیدگاه عمومی نسبت به مقوله سرگرمی‌های تصویری را به کلی متحول کرد.

«هانک گرین» یکی از مهم‌ترین پدیدآورندگان یوتیوب که نقش یک رابط غیررسمی را میان یوتیوب و جامعه تولیدکنندگان محتوا بازی می‌کند، درباره وجسیکی می‌گوید: «دوره کاری سوزان در یوتیوب، داستانی از یک رشد هر ساله بوده. او یک پدیده کاملا جدید را که کسی ایده‌ای درباره چگونگی مدیریت آن نداشت، به خوبی رهبری کرد. واقعا فکر می‌کنم میراث او یوتیوب به عنوان چیزی است که امروزه وجود دارد و با آنچه پیش از مدیریت او بود، کاملا متفاوت است. این نیروی مثبت و به‌شدت قدرتمند او در برابر نیروی منفی قرار دارد که آن زمان در فرهنگ و جامعه وجود داشت.»

در حقیقت به نظر می‌رسد سوزان وجسیکی از زمان معرفی یوتیوب در سال ۲۰۰۵، نقش مهمی در رشد این پلتفرم و رساندن آن به جایگاه جهانی داشت. او در مصاحبه‌ای در سال ۲۰۱۷ این پلتفرم را به عنوان «اکوسیستمی میان آگهی‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا و کاربران» توصیف کرد. در نهایت راضی نگه داشتن هر سه آنها غیرممکن خواهد بود؛ تولیدکنندگان محتوا در یوتیوب همیشه سرکش و ناآرام باقی می‌مانند و همچنان در زمان تصمیم‌گیری نسبت به آگهی‌دهندگان که به دنبال محتوایی برای حفظ امنیت برند هستند، دست بالا را در اختیار دارند. این موضع به خصوص با تغییر سیاست‌های یوتیوب در سال ۲۰۲۳ به وضوح مشخص است؛ حالا بعضی از تولیدکنندگان محتوا معتقدند که این سیاست‌های تازه، خلاقیت آنها را سرکوب می‌کند. وجسیکی در کنار چنین چالش‌هایی، در سال‌های اخیر سعی کرد تا به هر شکلی که می‌شود با کاهش درآمدهای تبلیغاتی کنار بیاید. هانک گرین در این مورد می‌گوید: «مدیریت یوتیوب همیشه یکی از پراسترس‌ترین مشاغل بوده است. باید با گروه بزرگی از سهامداران، آگهی‌دهندگان و تولیدکنندگان محتوا تعامل داشته باشی که گروه‌هایی پرتعداد و مختلف از سراسر دنیا هستند.»

رشد سریع و ناگهانی تیک‌تاک هم چالش دیگری بوده است. «برندان گهان» سهامدار و یکی از مدیران ارشد آژانس تبلیغاتی مکانیسم (Mekanism) با اشاره به این موضوع گفته است: «پلتفرم یوتیوب در چند جبهه مشغول جنگ است. یوتیوب دومین موتور جست‌وجوی بزرگ جهان – بعد از گوگل- است. تیک‌تاک و دیگر پلتفرم‌ها با جلب نظر تولیدکنندگان محتوا، به تدریج سهم بیشتری از این بازار را به دست می‌آورند.» گرین هم در این زمینه می‌گوید: «چند سال اخیر، سخت‌ترین زمان برای مدیرعامل یوتیوب بوده است و سوزان با اعتماد به‌نفس بالا کمک کرد تا این پلتفرم به سلامت از این روزها عبور کند.»

وجسیکی در یک دهه اخیر بحران‌های مختلفی از جمله مدیریت محتوای مناسب برای خانواده و تعامل با کاربران ناراضی را که به دلایل متفاوت مربوط به سیاست‌های یوتیوب، دسترسی آنها محدود می‌شد، پشت سر گذاشته است. به عقیده بسیاری از همکاران و اطرافیانش، سوزان وجسیکی مدیری جدی و ثابت‌قدم بود و به خوبی پای تصمیماتش می‌ایستاد. او با همین سبک مدیریتی، توانست تاثیری مهم و عمیق بر دنیای سرگرمی و البته اینترنت بگذارد.

مادری تمام‌وقت
وجسیکی بعد از ملحق شدن به گوگل، مسوولیت‌های مختلفی از جمله مدیریت بازاریابی، کمک به ساخت موتور جست‌وجوی تصویری گوگل ایمیج، رهبری نخستین موتور جست‌وجوی ویدئو و کتاب در گوگل و همچنین ساخت بخش‌های اولیه سرویس تبلیغاتی ادسنس (AdSense)، همکاری برای خرید یوتیوب و دابل کلیک (DoubleClick) و معاونت ارشد بخش تبلیغات گوگل را به عهده داشته است. او نخستین مدیر محصول گوگل هم بود و به تدریج به سمت معاون ارشد بخش تجارت و تبلیغات گوگل رسید تا عملکرد تمام محصولات و ابزارهای تبلیغاتی و تحلیلی گوگل از جمله سرویس ویدئوی گوگل را زیرنظر بگیرد. در آن زمان یوتیوب استارت‌آپی کوچک اما فعال و موفق بود. واکنش وجسیکی به رشد این استارت‌آپ کوچک، پیشنهاد خرید آن بود. به این ترتیب گوگل در سال ۲۰۰۶ یوتیوب را با قیمت ۶۵/ ۱ میلیارد دلار خرید. در نهایت مدیران گوگل به این نتیجه رسیدند که وجسیکی بهترین گزینه برای مدیرعاملی یوتیوب است. او که به عنوان مهم‌ترین فرد در تبلیغات آنلاین گوگل شناخته می‌شد، در ماه فوریه سال ۲۰۱۴ به عنوان مدیرعامل یوتیوب انتخاب شد.

یک سال بعد مجله تایم، سوزان وجسیکی را در فهرست ۱۰۰ فرد تاثیرگذار جهان قرار داد و در شماره بعدی او را به عنوان قدرتمندترین زن در عرصه اینترنت معرفی کرد. تعداد کاربران فعال ماهانه‌ یوتیوب در زمان مدیریت وجسیکی به بیش از دو میلیارد نفر رسیده است و کاربران روزانه یک میلیارد ساعت ویدئو در آن تماشا می‌کنند. سوزان وجسیکی درست مدتی بعد از انتخاب به عنوان مدیرعامل یوتیوب، به هیات‌مدیره شرکت نرم‌افزاری بزرگ سیلزفورس (Salesforce) پیوست. او همچنین یکی از اعضای هیات علمی دانشکده مدیریت دانشگاه کالیفرنیاست و عضو هیات‌مدیره بنیاد غیرانتفاعی Room to Read هم هست که در زمینه سوادآموزی و کاهش شکاف جنسیتی در فضاهای آموزشی فعالیت می‌کند. وجسیکی یک ماه پیش از تاسیس گوگل، با «دنیس تروپر» ازدواج کرد که حالا یکی از مدیران میانی گوگل است. آنها پنج فرزند دارند و شاید به همین دلیل است که ایجاد تعادل میان کار و زندگی خانوادگی یکی از دغدغه‌های همیشگی وجسیکی بوده و حالا باعث شده است تا او بیشتر به فکر وقت‌گذرانی با خانواده و فرزندانش باشد. او بعد از تولد آخرین فرزندش در مقاله‌ای برای وال‌استریت ژورنال، به توضیح اهمیت مرخصی زایمان و حقوق دریافتی زنان در این دوره پرداخت. در واقع وجسیکی طرفدار حقوق زنان و اقلیت‌هاست، پس عجیب نیست که در زمان مدیریتش میزان استخدام کارمندان زن در یوتیوب از ۲۴ درصد به ۳۰ درصد رسید.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست