بازگشت قدرتمند بارکد در عصر کرونا

منبع: همشهری آنلاین

بسیاری از مشاغل مانند رستوران‌ها، داروخانه‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی در دوران همه‌گیری کووید-۱۹با استفاده از کدهای QR کار خرید و پرداخت را برای مشتریان خود آسان کرده‌اند

استفاده از بارکدهای پاسخ سریع یا QR کد در زمانه همه‌گیری ویروس کرونا که چالش‌های مخصوص به‌ خود را برای تمام مردم دنیا ایجاد کرده ، بسیاری از کارها را آسان کرده است. به گزارش بی‌بی سی، ثابت شده است فناوری QR کد که در دهه ۹۰میلادی ابداع شده، در عصر کووید-۱۹بسیار مفید بوده است. مایکل شاتزبرگ، بنیانگذار یک رستوران زنجیره‌ای در آمریکا درباره این فناوری می‌گوید: مشتریان ما از این تکنولوژی خوششان می‌آید. این فناوری به مشتریان امکان می‌دهد تا فقط با اسکن بارکد مشکی از طریق تلفن هوشمند خود منوی رستوران را مشاهده کرده، سفارش دهند و هزینه آن پرداخت کنند؛ به همین دلیل بسیاری از رستوران‌ها به سمت استفاده از این فناوری روی آورده‌اند.
QR کدها در اواسط دهه ۹۰در ژاپن برای ردیابی اجزای تولید خودرو اختراع شد. آنها می‌توانند در مقایسه با بارکدهای استاندارد مقدار زیادی داده را نگهداری کنند. این یعنی اطلاعات مفیدی مانند نام، مکان و آدرس وب سایت می‌توانند با اطمینان و به ارزانی در آن مربع سیاه جا شوند. طبق گزارش‌ها اپل قصد دارد تا این مربع سیاه را به فرمت‌هایی به شکل نقطه و دایره با رنگ‌های مختلف ارتقا دهد.
QR کدها به لطف توانایی اتصال دنیای دیجیتال به فیزیکی، از لحظه‌های خود در کانون توجه لذت می‌برند. از زمان شیوع بیماری همه گیر
کووید-۱۹بسیاری از بارها و رستوران‌ها به سرعت برای نصب سیستم‌های کد QR اقدام کردند و به این ترتیب فناوری که ۵سال برای جا افتادن در بین مشاغل مختلف زمان لازم داشت طی ۵‌ماه توانست مفید بودن خود را اثبات کند. داروخانه‌ها نیز از این کد برای پیشبرد کاری خود استفاده می‌کنند. در آمریکا، برنامه‌های PayPal و Venmo در ۸هزار و ۲۰۰فروشگاه، پرداخت‌های بدون لمس را ارائه می‌دهند. این کد در هنگام پرداخت، اسکن می‌شود و مشتریان به سادگی برنامه تلفن همراه PayPal یا Venmo را باز کرده و روی دکمه اسکن کلیک می‌کنند و پرداخت خود را انجام می‌دهند.

استفاده فراتر از انتظار
استفاده از QR کد در آژانس‌های بهداشت عمومی برای کمک به ردیابی مخاطب نیز مورد استفاده قرار گرفته است. در انگلستان از طریق مرکز بهداشت عمومی مکان‌های تعیین شده در بخش‌های خاص، الزام قانونی برای نمایش پوسترهای کد QR NHS دارند تا مشتریان با برنامه
NHS Covid-19بتوانند با استفاده از این گزینه ورود به سیستم را به‌عنوان جایگزین ارائه اطلاعات تماس خود ارائه کنند. اگر در آن مکان آزمایش کووید-۱۹فرد مثبت باشد، به لطف داده‌های جمع‌آوری شده از اسکن کد QR با استفاده از برنامه‌ای دیگر به بازدیدکنندگان دیگر از این مکان هشدار می‌دهند.
کدهای QR همچنین برای ردیابی تماس در کشورهایی مانند استرالیا، سنگاپور و کره‌جنوبی استفاده می‌شود. اسکن اقلام غذایی و پرداخت هزینه آنها از طریق کدهای QR نیز روندی دائمی دارد، زیرا فناوری‌های جدید نحوه پرداخت ما برای اقلام ضروری روزمره را تغییر داده‌اند.
اما مواردی مربوط به حفظ حریم خصوصی هنوز بعضی‌ها را نگران می‌کند. گراهام ویلیام گرینلیف، استاد حقوق و سیستم‌های اطلاعاتی در دانشگاه نیو ساوت ولز سیدنی در این‌باره می‌گوید: در کشور من نگرانی‌ها حول فناوری ردیابی حضور است که از طریق کدهای QR فعال شده است؛ بنابراین شرکت‌های استرالیایی می‌توانند سطح ظرفیت را در مشاغل خود کنترل کنند. این نوآوری همچنین برای کمک به ردیابی تماس استفاده می‌شود.
او می‌گوید: این سیستم‌های QR کد بدون هیچ قانون محافظتی جدیدی ایجاد شده‌اند. ردیابی حضور و غیاب، نوعی نظارت بر مکان و تداخل جدی در حفظ حریم خصوصی است و فقط تا زمانی که برای ردیابی تماس کووید-۱۹لازم باشد، قابل توجیه است. درصورت عدم ‌نیاز استفاده از آن باید خاتمه یابد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل