بررسی اقدامات و استراتژی های مسئولیت اجتماعی اپراتورها در بحران کرونا

داتیکا- انتظار عموم مردم از برندهای محبوبشان در شرایط بحران، محدود به خدمات تخصصی آن برند نمی‌شود. موقعیتی که گاه برندها را در دوراهی سختی بین بی‌تفاوتی به محیط خارج از سازمان و توجه به آن قرار می‌دهد. موضوعی که ایده این سوال را در ذهن می‌پروراند: عملکرد اپراتورهای تلفن همراه ایران در بحبوحه بحران کرونا چگونه است؟

به گزارش داتیکا، بسیاری از شرکت‌های موفق در سطح دنیا، در راستای توسعه برند و به دست آوردن سرمایه اجتماعی، به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت خود اهمیت می‌دهند. منظور از سرمایه اجتماعی همان حس اعتمادی ست که مخاطبان یک برند به آن دارند.

مسئولیت اجتماعی شرکت، کلیدواژه‌ای است که به تازگی راه خودش را به ادبیات آکادمیک مدیریت، کسب‌وکارها و سازمان‌ها باز کرده است. هرچند مفهوم آن دیرینه‌تر بوده و اتفاق جدیدی در محیط کسب‌وکارها رخ نداده است. در همین راستا بسیاری از شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ در راستای توسعه برندینگ و یا همان بهبود تصویر پیش ‌زمینه ذهنی مخاطب-مشتری خود از برندشان، با بهره‌مندی از این ابزار کارامد به دنبال کسب سرمایه اجتماعی هستند.

برای مثال، هلدینگ رسانه‌ای اسکای در سال ۲۰۰۲ ، در جلسه سالانه با سهامدارانش، استراتژی‌های مسئولیت اجتماعی شرکت را کلید زد و تصویب آن تا شکل‌گیری سند راهبرد مسئولیت اجتماعی ایزو۲۶۰۰۰ در سال ۲۰۱۰ هم به درازا کشید. هدف از این استراتژی‌ها آن بود که اعتبار و سرمایه اجتماعی اسکای، در فعالیت‌های اجتماعی، تعهد نسبت به مسائل زیست محیطی و مدیریت کسب‌وکار در یک چارچوب مسئولانه افزایش یابد.

در باب اهمیت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها می‌توان به یکی از یافته‌های ارزشمند دانشمندان هم اشاره کرد. دانشمندان دریافته‌اند که متولدین هزاره جدید میلادی، تمایل دارند تا در یک محیط کاری با استانداردهای اخلاقی و مسئولیت‌های اجتماعی بالا کار کنند. (ان‌جی و گوست، ۲۰۱۳). به بیانی ساده‌تر، دهه هفتاد و هشتادی‌ها، تمایل دارند در شرکت‌هایی مشغول به کار شوند که به مسئولیت‌های اجتماعی فارغ از کسب درامد اهمیت می‌دهند.

 

اقدامات مسئولانه اجتماعی اپراتورها در بحران کرونا

بسیاری از شرکت‌های ایرانی هم به اهمیت اقدامات مسئولانه اجتماعی پی برده اند و تلاش می‌کنند با قدم برداشتن در راستای آن‌ها تصویر خوبی از برندشان در ذهن مردم به جای بگذارند. بار مسئولیت اجتماعی شرکت، به خصوص در بحران‌هایی مثل شیوع کرونا، روی شانه‌ شرکت‌های بزرگ‌، بیشتر از همیشه سنگینی می‌کند.

شاید نتوان ادعا کرد اکثریت قاطع مردم ایران مخاطب صداوسیما هستند، در اینستاگرام، تلگرام و توئیتر حضور دارند، پای کانال‌های ماهواره‌ای می‌نشینند و هر ادعایی از این دست. اما می‌توان ادعا کرد سهم بازار و ضریب نفوذ اینترنت بین جامعه ایران بسیار بالا بوده و در این میان، نقش سرویس‌دهنده‌های اینترنت غیرقابل انکار است. درست در خط مقدم این شرکت‌ها اپراتورهای تلفن همراه قرار دارند. می‌شود این ادعا را پذیرفت که هر ایرانی، درنهایت مخاطب-مشتری یکی از دو اپراتور بزرگ ایران است. در نتیجه بار مسئولیت اجتماعی این دو اپراتور در شرایط بحرانی سنگین‌ است.

در همین راستا، ایرانسل به عنوان یکی از بزرگترین اپراتورها در میان مشترکان ایرانی، نقش خود را در حل این بحران حالا دیگر جهانی، برعهده گرفت. اقداماتی نظیر دعوت از کسانی که به علت تعدیل نیرو از کار خود برکنار شده اند به استخدام در ایرانسل، دورکاری حداکثری، هدیه صد گیگ اینترنت رایگان به مشترکان مودم ثابت ایرانسل به منظور تشویق به ماندن در خانه، ارائه بستر مناسب برای برگزاری جلسات آنلاین نمایندگان مردم در مجلس، ارسال مودم رایگان به مدرسه‌های روستایی برای کمک به ارائه خدمات آموزش آنلاین، هدیه مکالمه رایگان به مدافعان سلامت و رایگان کردن محتوای اپلیکیشن لنز ایرانسل، تنها بخشی از اقدامات این اپراتور در راستای کمک به گذر از بحران کرونا بود.

دیگر اپراتور بزرگ ایرانی، همراه اول نیز مسئولیت اجتماعی بزرگ در مقابله با کرونا را برعهده گرفت. برخی از اقدامات اپراتور اول کشور، تخفیف ترافیک اینترنت برای سامانه‌های آموزش الکترونیک، کمک به ساخت بیمارستان سیار، تماس رایگان برای بهورزان، وصل خطوط قطع و یک طرفه شده به دلیل دیرکرد در پرداخت بدهی‌ها و گسترش ۲۰درصدی ظرفیت شبکه ارتباطی بودند.

اهمیت دادن به محیط و خنثی و بی‌تفاوت نبودن نسبت به انسان‌ها در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. برای مثال بیت معروف “نام نیکو گر بماند ز آدمی، به کزو ماند سرای ماندگار” از ماندگارترین ابیات ادبیات ایرانی ست. به همین دلیل از شرکت‌های بزرگ انتظار می‌رود مسئولیت اجتماعی خود را بپذیرند و از کنار آن به سادگی نگذرند.

در نهایت، با توجه به گستردگی مخاطبان اپراتورهای تلفن همراه ایران و به ویژه دو اپراتور اول یعنی ایرانسل و همراه اول، به نظر می‌رسد اقدامات مسئولانه این دو اپراتور در راستای مقابله با بحران کرونا قابل توجه بوده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،کسب و کار،مدیریت رسانه

آخرین اخبار

فهرست