تاثیر بازی‌های ویدئویی بر سلامت افراد

نتایج یک بررسی نشان داد که بازی‌های ویدئویی بر سلامت افراد تاثیر سوئی ندارند. در این تحقیق که با دیگر مطالعات صورت‌گرفته در این حوزه متفاوت بود، به جای استفاده از روش‌های معمول و اتکا به تخمین‌هایی که کمتر به واقعیت نزدیک هستند، گیمرها به‌طور مستقیم تحت نظر قرار گرفتند.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، محققان موسسه اینترنت آکسفورد در بریتانیا، این تحقیق را با همکاری هفت تولیدکننده بازی انجام دادند که به آنها این فرصت را می‌داد تا عادت‌های بازی افراد را ردیابی کنند. در اواخر سال ۲۰۲۰، همین تیم در بررسی‌های خود نشان داد که بازی‌های قابلیت‌محور و با تم اجتماعی، باعث بهبود سلامت عاطفی گیمرها می‌شود. همچنین این گروه اعلام کردند شرکت‌کنندگانی که بازی‌های ویدئویی را برای مدت طولانی انجام می‌دادند، عموما افراد شادتری نسبت به افرادی این کار را انجام نمی‌دهند، هستند. در پژوهش قبلی، ۳۲۷۴ شرکت‌کننده حضور داشتند اما در بررسی جدید، ۳۹ شرکت‌کننده حاضر شدند و عادت‌های بازی آنها زیر ذره‌بین قرار گرفت.

طی یک دوره شش هفته‌ای، گیم‌پلی شرکت‌کنندگان در اجرای بازی‌های New Horizons، Apex Legends، Eve Onlin، Forza Horizon ۴، Gran Turismo Sport، Outriders و The Crew ۲ مورد رصد و ارزیابی قرار گرفت.

از گیمرها خواسته شد تا تجربیات خود را بر اساس مبانی همچون استقلال، شایستگی و انگیزه درونی گزارش دهند. این سوال به این دلیل مطرح شد تا مشخص شود که آیا گیمرها بنا به دلایل مثبت ‌مانند تفریح و ارتباط با دوستان، بازی می‌کنند یا دلایلی منفی ‌مانند شکست دادن اهداف بازی.

این تحقیق نشان داد که هیچ ارتباطی میان زمان بازی و سلامت روان ضعیف وجود ندارد. بنابراین، برخلاف تصور برخی نهادها و کشورها، کاهش زمان بازی کودکان، تاثیری در بهبود سلامت روان آنها نخواهد داشت.

اندی پرزیبلسکی، یکی از پژوهشگران این گروه تحقیقاتی گفت: ما پی بردیم مهم نیست که گیمرها چقدر بازی می‌کنند؛ کمیت بازی مهم نیست، بلکه کیفیت مهم است. اگر گیمرها بازی را که دوست داشتند، بازی می‌کردند، این موضوع تاثیر سوئی بر سلامت روان آنها نداشت، بلکه اجرای این بازی می‌تواند یک احساس مثبت و قوی را به آنها القا کند.

این تحقیق، جدیدترین نمونه از بررسی‌های محققان است که ادعاهایی مبنی بر تاثیر مخرب بازی‌های ویدئوی بر سلامت افراد و بروز رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت‌آمیز توسط گیمرها را رد می‌کند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست