خبر ویژه

تاملی بر فناوری‌ها و روندهای نوظهور تأثیرگذار بر کسب‌وکارها

کسب‌وکارها باید از فناوری و روندهای تازه برای ارتقا مزیت‌های رقابتی، محصولات و راهبُردهایشان بهره ببرند.

به گزارش داتیکا به نقل از شرق، فناوری‌های نوظهور و روندهای جدید بخش وسیعی از بازار را متحول کرده‌اند. این فناوری‌ها امکانات جدیدی ایجاد کرده‌اند و راه‌حل‌های نوینی برای فناوری اطلاعات ارائه داده‌اند. به توصیه کارشناسان و محققان، کسب‌وکارها باید از این فناوری و روندهای تازه برای ارتقا مزیت‌های رقابتی استفاده کنند. چنانچه رهبران باید فناوری‌های نوظهوری را که به محصول و مسیرشان کمک می‌کنند، شناسایی کنند و از آنها بهره ببرند. ۲۹ فناوری که در ادامه به معرفی آنها می‌پردازیم در ۴ دسته قرار می‌گیرند و عبارت‌اند از: دنیای هوشمند، انقلاب بهره‌وری، حریم خصوصی و شفافیت و توانمندسازهای حیاتی.

 دسته اول: دنیای هوشمند

این موضوع به بررسی تغییرات در تعاملات ما با افراد، مکان‌ها، محتوا و اشیا می‌پردازد که ناشی از ادغام تجربیات آنلاین و آفلاین است.

 ۱. آواتارهای هوش مصنوعی: آواتارهای هوش مصنوعی شخصیت‌های مجازی انسان‌مانندی هستند که با استفاده از تصاویر تولید شده توسط رایانه و تکنیک‌ها و برنامه‌های مختلف هوش مصنوعی ایجاد می‌شوند.

 ۲. دوقلوهای دیجیتالی: دوقلوهای دیجیتالی پروکسی‌های فناورانه‌ای هستند که با تقلید از وضعیت یک یا گروهی از دارایی‌ها، فرایندها، افراد یا سازمان‌های فیزیکی یا مجازی، یک نمایش دیجیتالی ایجاد می‌کنند.

۳. رابط‌های کاربری چندوجهی: رابط‌های کاربری چندوجهی (UIs) مدل‌هایی را توصیف می‌کنند که در آن تعاملات بین کاربران و ماشین‌ها می‌تواند هم‌زمان اتفاق بیفتد.

 ۴. فضاهای هوشمند: محیط‌های فیزیکی هستند که در آن انسان‌ها و سیستم‌های مجهز به فناوری در اکوسیستم‌های باز، متصل، هماهنگ و هوشمند به طور فزاینده‌ای با هم تعامل دارند.

 ۵. محاسبات فضایی: محاسبات فضایی به یک محیط محاسباتی اشاره دارد که در آن اشیا فیزیکی و دیجیتالی در یک چارچوب مرجع مشترک ادغام می‌شوند.

 دسته دوم: انقلاب بهره‌وری

این موضوع، بهره‌وری بالقوه هوش مصنوعی مولد را پررنگ‌تر می‌کند چرا که تا حد زیادی باعث پذیرش گسترده آن در سراسر سازمان می‌شود.

 ۶. فشرده‌سازی مدل: فشرده‌سازی مدل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها است که اندازه یک شبکه عصبی آموزش‌دیده را برای استقرار در دستگاه‌های کوچک یا افزایش ظرفیت یک سیستم مرکزی کاهش می‌دهد.

۷. وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین خودگردان (UAVs): این وسایل ماشین‌های پرنده خودگردانی هستند که بیشتر برای بازرسی دارایی‌ها استفاده می‌شوند، اما برای کمک به تحویل بسته‌های کوچک نیز کاربرد دارند.

 ۸. هوش مصنوعی مولد: هوش مصنوعی مولد شامل فناوری‌هایی می‌شود که قادر به تولید نسخه‌های جدید از محتوا، استراتژی‌ها، طرح‌ها و روش‌ها، با تجزیه‌وتحلیل مجموعه‌های گسترده‌ای از منابع اصلی هستند.

 ۹. دستیارهای هوش مصنوعی مولد (VAs): دستیارهای هوش مصنوعی مولد نسل جدیدی از دستیارهای مجازی هستند از مدل‌های زبان بزرگ (LLM) برای ارائه عملکرد برتر استفاده می‌کنند.

۱۰. ترنسفورمرهای بینایی مخصوص کامپیوتر (ViTs): این ترنسفورمرها شبکه‌های عصبی هستند که روابط بین پیکسل‌ها را در بخش‌هایی از تصاویر محاسبه می‌کنند تا طبقه‌بندی تصویر، تشخیص اشیا و تولید تصویر را بهبود بخشند.

 ۱۱. برنامه‌های کاربردی هوشمند: برنامه‌های کاربردی هوشمند از یک یا چند تکنیک هوش مصنوعی برای یادگیری از منابع داده خارجی و جایگزین استفاده می‌کنند.

 ۱۲. داده‌های مصنوعی: این داده‌ها به جای جمع‌آوری از رویدادهای دنیای واقعی، به طور مصنوعی تولید می‌شوند.

۱۳. یادگیری خود نظارتی: این نوع یادگیری رویکردی در یادگیری ماشین (ML) است که داده‌های برچسب‌گذاری شده را از خود داده‌ها ایجاد می‌کند و نیاز به داده‌های نتیجه تاریخی یا ناظران انسانی برای ارائه برچسب یا بازخورد را از بین می‌برد.

 دسته سوم: حریم خصوصی و شفافیت

این موضوع بر روی انتخاب‌های صحیح تجاری و اخلاقی در پذیرش هوش مصنوعی و استفاده از اصول طراحی هوش مصنوعی متمرکز می‌شود که به نفع مردم و جامعه است.

 ۱۴. هوش مصنوعی انسان‌محور (HCAI): یک اصل در طراحی هوش مصنوعی است که برای افزایش عملکرد این فناوری تأکید دارد که داده‌ها توسط انسان وارد شوند.

 ۱۵. تجزیه‌وتحلیل رفتاری: این فناوری بر تعاملات کاربر با سرویس‌های محافظت شده نظارت می‌کند. هدف از این نظارت ایجاد مدل‌های اعتماد برای تشخیص کلاهبرداران، کاربران قابل اعتماد و ربات‌ها است.

 ۱۶. هوش مصنوعی مسئولیت‌پذیر: این یک اصطلاح کلی برای به‌کارگیری درست و اخلاقی هوش مصنوعی در زمانی است که یک سازمان این فناوری را اتخاذ می‌کند.

 ۱۷. سیستم‌های هویت غیرمتمرکز (DCI): هدف سیستم‌های هویت غیرمتمرکز یا هویت خودمختار مرتبط (SSI) رسیدگی به چالش‌های حریم خصوصی و شفافیت با استفاده از سیستم‌های هویتی سنتی است.

 ۱۸. فناوری‌های ارتقادهنده حریم خصوصی (PETs): این فناوری مجموعه‌ای از رویکردهای قوی هستند که امکان پردازش اطلاعات را فراهم می‌آورد و در عین حال از داده‌های شخصی هم محافظت می‌کند.

 دسته چهارم: توانمندسازهای حیاتی

این موضوع بر انتظارات از برنامه‌های کاربردی نوظهور تمرکز دارد. این موضوع موارد استفاده جدیدی معرفی می‌کند یا تجربیات فعلی را بهبود می‌بخشد. در نتیجه ما راحت‌تر می‌توانیم تصمیم بگیریم که کدام فناوری‌ها را برگزینیم و کجا سرمایه‌گذاری کنیم.

 ۱۹. محاسبات نورومورفیک: یک رویکرد مهندسی است که در آن اجزای یک کامپیوتر به منظور تقلید از عملکرد سیستم‌های مغز و سیستم عصبی انسان طراحی شده‌اند.

 ۲۰. توکنایز کردن: توکنایز کردن یک روش امن برای رمزنگاری دارایی‌ها و داده‌ها است.

 ۲۱. پردازنده‌های کوانتومی: این پردازنده‌ها تراشه‌هایی هستند که از کیوبیت‌ها (یا بیت‌های کوانتومی) تشکیل شده‌اند.

۲۲. رایانش لبه‌ای ابر مقیاس (HEC): یک راه‌حل عمومی ابری مبتنی بر پلتفرم ابری توزیع شده است که از طریق یک سرویس ابری عمومی ابر مقیاس مدیریت و کنترل می‌شود.

 ۲۳. تراشه‌های هوش مصنوعی: نوعی دستگاه نیمه‌هادی هستند که برای پردازش شبکه‌های عصبی عمیق بهینه شده‌اند.

 ۲۴. وب ۳: وب ۳ مجموعه جدیدی از فناوری‌ها برای توسعه برنامه‌های کاربردی وب غیرمتمرکز است که توسعه‌پذیری، هویت غیرمتمرکز و قابلیت همکاری زنجیره‌ای متقابل را ممکن می‌سازد.

 ۲۵. بلاکچین: بلاکچین به گروهی از فناوری‌های متمرکز بر توزیع همتا به همتا، تمرکززدایی، تغییرناپذیری، رمزگذاری و توکن اطلاق می‌شود.

۲۶. گراف دانش (KGs): این گراف‌ها ساختارهای داده‌ای هستند که توسط ماشین خوانده می‌شوند و رابطه بین داده‌های ناهمگن را از طریق شبکه‌ای از گره‌ها و پیوندها توصیف می‌کنند.

 ۲۷. مگا منظومه ماهواره‌ای لئو: این منظومه‌های ماهواره‌ای می‌توانند ارتباطات جهانی و دسترسی به اینترنت را با کیفیتی در حد ارتباطات سیمی ارائه دهند.

 ۲۸. ۵ جی خصوصی: 5G خصوصی از فناوری و طیف 3GPP  برای ارائه اتصال مناسب، خدمات بهینه‌سازی شده و امنیت پیشرفته برای نیازهای سازمانی استفاده می‌کند.

۲۹. پایگاه‌های داده‌برداری مقیاس پذیر: این پایگاه‌ها اغلب با مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) جفت می‌شوند و پاسخ‌های سفارشی یا دامنه خاص را برای جست‌وجوها فعال می‌کنند.

برچسب‌ها : ،،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست