تبادل؛ چالش‌ها و فرصت‌های کاریابی در جهانی که هرروز دیجیتالی‌تر می‌شود

این برنامهٔ تبادل به سه موضوع می‌پردازد؛‌ مشاغل آیندهٔ در گفتگو با وزیر کار استونی، کشور پیشرو اروپا در زمینه دیجیتال، استارت‌آپی در قطر که رقیب غول‌های محموله‌رسانی شده، و سرانجام تأثیر گرایش به دورکاری بر تحول مشاغل آینده و امر کاریابی.

مشاغل آینده در گفتگو با وزیر کار استونی
۱۸ درصد ما اکنون دورکاری می‌کنیم،‌ اما پژوهش دانشگاه شیکاگو نشان می‌دهد که این رقم ممکن است بدون پیشرفت فناوری هم دو برابر شود. پس اینک ۲ شغل از هر ۵ شغل را می‌توان در خانه انجام داد. این نشان می‌دهد که داشتن یک میلیارد دورکار در جهان یک امکان واقعی است.

استونی یکی از کشورهایی است که مرزهای دورکاری را درنوردیده. این کشور را گاه پیشرفته‌ترین اجتماع دیجیتالی جهان می‌نامند. اما مسئولان کشورِ مبدع اسکایپ، که دسترسی به اینترنت را به یکی از حقوق اساسی بشر تبدیل کرده‌‌اند، دربارهٔ آیندهٔ بازار کار چه می‌اندیشند.

وزیر کار و بهداشت استونی تانل کی‌یک در پاسخ پرسشی دربارهٔ آیندهٔ مشاغل موقت می‌گوید: «فکر می‌کنم اقتصاد مشاغل موقتی نه تنها ماندگار است بلکه روبه‌رشد هم هست. بنابراین دلیلی ندارد که بخواهیم با آن مقابله کنیم. دنیا پیوسته در حال تغییر است، اقتصاد عوض می‌شود و قطعا بازار کار و مشاغل هم تغییر خواهد کرد.»

او دربارهٔ گرایش به دورکاری و تفاوت آن با کار ثابت در محل می‌گوید: «نمی‌توان انتظار داشت که دنیای کار بی‌تغییر باشد. فکر می‌کنم مراحل و شکل‌های تازهٔ کار چیز تماما مثبتی است. نمی‌توان همه را در یک گروه جا داد و گفت این قرارداد شماست و این هم ساعات کاری‌‌ و حقوقتان و باید از آنها راضی باشید.»

اهمیت دسترسی به اینترنت در بازار کار امروز
معاون اروپایی شرکت سیسکو، آدام مک‌هیل اهمیت دسترسی به اینترنت را در جهان کار امروز بسیار بالا می‌داند و می‌گوید: «پیش از آنکه وارد همه‌گیری بشویم، بحث‌های بسیاری دربارهٔ تحولی که اینترنت نسل پنجم ایجاد خواهد کرد در میان بود. اما چرخش ناگهانی‌ای که در زمینهٔ دورکاری پیش آمد اطمینان بسیاری را جلب کرد، یعنی دسترسی به اینترنت به زیرساخت بنیادین ملی تبدیل شد، و ما رشد ترافیکی را که معمولا ظرف ۱۸ می‌دیدیم طی چند روز دیدیم. برای پی بردن به اهمیت این پدیده، از ۱۳ هزار نفر در ۶ کشور مختلف نظرسنجی کردیم. ۷۸ درصد از شرکت‌کنندگان گفتند دسترسی به اینترنت قطعا برایشان حیاتی است.»

اولویت‌دادن به کارکنان و محیط زیست؛ تحول در محموله‌رسانی
برندهایی چون آمازون و علی‌بابا تحول عظیمی در زندگی مردم ایجاد کرده‌اند. اما اقتصاد مشاغل موقت، هنوز منتقدانی دارد که دشواری‌های کار و نیز آسیبهای زیست‌محیطی را جزو ایرادهای آن برمی‌شمارند. اسنونو یک اپلیکیشن محموله‌رسانی است که گردانندگانش اولویت را به کارکنان می‌دهند.

گردانندگان این استارتاپ که در قطر راه‌اندازی شده آن را یک اپلیکیشن برتر می‌دانند. ناوگان وسایل نقلیهٔ آنها در سراسر کشور آماده است تا به‌محض رسیدن سفارش واکنش نشان دهد. آنان می‌خواهند با سیاستِ اولویت‌دادنِ به مشتری بازار را قبضه کنند.

بناست شغل محموله‌رسانی به‌گونه‌ای تغییر کند که با زیست‌بوم سازگارتر و با کارکنان مهربانتر باشد. هیچ‌کدام از ۶۰۰ پیک این مجموعه در ماه‌های گرم تابستان با دوچرخه کار نخواهند کرد، و شغل‌ ۲۵۰ کارگر جوان از ۳۵ کشور مختلف به‌یمن نوآوری‌های فناوری پیوسته متحول می‌شود. این استارتاپ توانسته به‌مدد خلاقیت بخشی از بازار را از آن خود کند.

مایکروسافت از این پایانهٔ دیجیتالی پیشتیبانی می‌کند تا خدماتش را هرچه سریعتر به مشتریان ارائه کند. «اسنونو» نخستین استارتاپی است که در قطر پنج میلیون دلار سرمایه جذب کرده است.

حماد مبارک الهاجری، مدیر عامل استارتاپ اسنونو می‌گوید: «خواستیم پیشرو فناوری در قطر باشیم تا قطر یکی از کشورهای پیشرو در جهان فناوری باشد. این پنج میلیون دلار صرف سه جنبهٔ اساسی کار ما خواهد شد؛ افزایش توان رقابت در فناوری، رسیدن به بازاریابی بی‌نظیر، و جذب استعدادهای برتر.»

چالش‌های استخدام در جهان دیجیتالی آینده
اکنون بازار استخدام هم در حال تحول است. جولیت اِکلِستون، کارشناس استخدام، چالش‌های کار‌یابی جوانان را در جهانی که بیش‌ازپیش دیجیتالی می‌شود چنین توضیح می‌دهد: «من روزمه کاری بسیاری از افرادی را دیده‌ام که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند یا در چند جا کارِ موقت فروشندگی کرده‌اند. و دیدن تفاوت بین افراد در این سن‌وسال بسیار سخت است.»

وی برای کمک به جوانان توصیه‌ای دارد: «برای کمک به این افراد گفته‌ام روی کاری تمرکز کنند که به‌شکل حرفه‌ای انجامش داده‌اند. مثلا خیلی از جوانترها وارد پلاتفرم‌های دیجیتال شده‌اند و خودشان کارآفرینان کوچک پشت صحنه‌ هستند. جوان خیلی زیادی در زمینه خرید و فروش، و اجاره یا استفادهٔ اشتراکی مشغول کارند. می‌دانیم که ۷۰ درصد از جوانانِ ۱۸ تا ۲۵ ساله از پلاتفرم‌های اقتصادی اشتراکی استفاده کرده‌اند و این‌جور مهارت‌ها در واقع برای بازار کار بسیار جذاب‌اند.»

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست