تبعیض در فیلترینگ اعمال شده در اپراتورهای مختلف

هفته اخیر خبرگزاری فارس در خبری به انتقاد از متفاوت بودن میزان محدودیت‌‌های اینترنتی در اپراتورهای مختلف پرداخت و بر تضییع حقوق کاربران تاکید کرد. حالا مدیرعامل شاتل نیز در مصاحبه‌‌ای ضمن تایید وجود تبعیض در فیلترینگ اعمال شده بر اپراتورهای مختلف، آن را شک‌‌برانگیز و زمینه‌‌ساز افزایش میزان شکایت کاربران از شرکت‌ها خوانده است.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، طبق آنچه کاربران مطرح کرده‌‌اند، امکان دسترسی به سرویس‌‌های اینترنتی خاص در برخی اپراتورها مسدود است؛ این درحالی است که همان سرویس در اپراتور دیگر فیلتر نیست و کاربران ناچار می‌شوند از چندین اپراتور بسته اینترنتی تهیه کنند.

مثلا کاربری اظهار کرده است که با وجود خرید یک بسته اینترنت بلندمدت رایتل، اکنون امکان استفاده از بسیاری از سرویس‌‌ها را ندارد و از زمانی که اختلالات اینترنتی اوج گرفته، مجبور شده یک بسته اینترنت همراه اول نیز تهیه کند تا از آن برای کار با سرویس‌‌هایی که در رایتل فیلتر است استفاده کند. وی ادامه داده است: «برحسب تجربه می‌بینیم که سرویس اینترنت در دو اپراتور متفاوت ارائه می‌شود و محدودیت‌‌‌هایی که روی اینترنت رایتل وجود دارد با اینترنت همراه اول متفاوت است، برخی سرویس‌ها روی اینترنت همراه اول مسدود یا کند است در حالی که همین سرویس روی اینترنت رایتل باز است. عکس این قضیه هم درباره برخی دیگر از سرویس‌ها وجود دارد.» به گفته وی، این تفاوت را در سرویس ثابت هم می‌بینیم و برخی سرویس‌هایی که روی اینترنت ثابت باز است، روی اینترنت همراه مسدود است یا با کندی همراه می‌شود.

در همین راستا اواخر هفته پیش احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شاتل (یکی از شرکت‌های فعال در زمینه ارائه اینترنت ثابت) نیز در گفت‌وگویی با «دیجیاتو» صحت این ادعا را تایید کرد و گفت: تبعیض در میزان سختگیری و تفاوت فیلترینگ اپراتورهای ثابت و همراه، باعث شکایت کاربران شده است. وی در تشریح این موضوع گفت: «گذشته از آنکه اعمال محدودیت در دسترسی‌‌های اینترنتی به‌طور کلی باعث افزایش سطح نارضایتی کاربران شده، بخشی از شکایت کاربران معطوف به تبعیض در میزان سختگیری و تفاوت فیلترینگ اپراتورهای ثابت با همراه است.»

نخجوانی تاکید کرد که شاتل به عنوان یک اپراتور اینترنت، نقشی در محدودسازی ندارد اما مردم این تبعیض در سیستم فیلترینگ را از چشم شرکت‌‌ها می‌‌بینند. وی افزود: «پهنای باند اینترنت به صورت فیلتر شده برای توزیع به دست ما می‌‌رسد. اما چون در لایه بالاتر، سیستم و مسیر فیلترینگ اپراتورها با هم متفاوت است، مردم از این موضوع بی‌اندازه گلایه دارند و این نابرابری را از چشم ما می‌‌بینند. متاسفانه پیگیری ما با مسوولان نیز راه به جایی نبرده است. طبیعتا ما آرزومندیم که رفع محدودیت برای همه صورت گیرد اما این تبعیض، شک‌برانگیز و مشکل‌سازاست.»

مدیرعامل شاتل با اشاره به نقش محدودیت‌‌های اینترنتی اخیر بر درآمد شرکت‌های سرویس‌دهنده اینترنت گفت: «محدودیت‌‌های یکباره‌‌ای که در دسترسی مردم ایجاد شده، کاهش درآمدی ده‌ها درصدی را برای اپراتورها در پی داشته و ما را با چالش اقتصادی بی‌سابقه‌‌ای رو به رو ساخته است و دیر یا زود، برای ما و صنعت ارتباطات بحران برگشت‌ناپذیری ایجاد خواهد کرد.» وی در تشریح تاثیرات بلندمدت این محدودیت‌‌ها برای شرکت‌های سرویس‌‌دهنده اینترنت ثابت گفت: در شرایط محدودیت فعلی، شاید کاربران یک اپراتور موبایل بسته اینترنت خریداری نکنند یا حجم کمتری خرید کنند. این موضوع قطعا باعث کاهش درآمد اپراتور موبایل می‌شود اما این چشم‌انداز وجود دارد که پس از محدودیت‌‌ها، مصرف کاربر دوباره به حالت عادی بر‌می‌گردد چون قرار نیست مشترک شماره موبایل خود را تغییر دهد. اما در یک اپراتور ثابت چنین نیست. در سوی مقابل، زمانی که کاربر پرداخت به اپراتور اینترنت ثابت را متوقف کند، به احتمال زیاد این سرویس را کنار گذاشته یا تصمیم گرفته از اینترنت پرسرعت‌‌تر موبایل استفاده کند. همچنین مدت کمی پس از عدم پرداخت حق اشتراک اینترنت ثابت، اساسا رانژه خط مشترک اینترنت ثابت هم جمع‌آوری می‌شود.

این تاثیرات در حالی مطرح شده است که در یک سال اخیر، وزارت ارتباطات بارها از برنامه‌‌ خود برای مصرف کاربران از اینترنت موبایل به اینترنت ثابت خبر داده بود. در همین راستا حتی قرار شد تعرفه خدمات اینترنت موبایل تا جای ممکن افزایش داده شود که کاربران نسبت به استفاده زیاد از این سرویس‌‌ها برای دانلود فایل‌‌های حجیم بی‌‌میل شوند.

 

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست