تحریم یا تخلیه ایران از متخصصان

سیاست غول‌های سایبری از قطع خدمات به ایرانی‌ها چیست؟

دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال) از جمله مهم‌ترین حوزه‌های تبلیغات و بازاریابی کسب و کارهای مختلف است که در ایران در حال گسترش است و در حال حاضر ابزارهای مختلفی برای فعالیت در حوزه دیجیتال مارکتینگ در ایران وجود دارد که از مهم‌ترین آ‌ها می‌توان به گوگل و اینستاگرام اشاره کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از عصر ارتباط، اینستاگرام برای ایرانیان مسدود نیست اما بسیاری از امکانات آن برای مبدا ایران از دسترس خارج شده است. به بسیاری از موزیک‌ها به دلیل موقعیت مکانی کشورمان نمی‌توان گوش داد و مانند بسیاری از بلاگرهای بین‌المللی از فعالیت در اینستاگرام از این پلتفرم بزرگ نمی‌توان پولی دریافت کرد.

از سویی دیگر گوگل نیز از مهم‌ترین ابزارهای سئو و دیجیتال مارکتینگ است اما مهم‌ترین ابزارهای آن برای فعالان این عرصه مسدود است. بنابراین چاره‌ای به جز دور زدن تحریم‌ها، خرید اکانت‌ها از شرکت‌هایی که امکان پرداخت هزینه از طریق پی‌پال و مسترکارت را دارند و کار کردن با کمترین امکانات وجود ندارد. بسیاری از امکانات گوگل مسدود است اما امکان فعالیت در آن وجود دارد. اینستاگرام نیز وضعیتی مشابه دارد و این پلتفرم‌های قدرتمند و بزرگ مرتبط با دیجیتال مارکتینگ سیاست یک بام و دوهوا را در پیش گرفته‌اند.

دردسرهای عدم دسترسی به ابزارهای دیجیتال مارکتینگ
اما در دسترس نبودن برخی از ابزارهای گوگل مشکلاتی را برای فعالان دیجیتال مارکتینگ به همراه داشته است.

فرهاد طهمورثی، کارشناس دیجیتال مارکتینگ به «عصر ارتباط» گفت: فعالیت در دیجیتال مارکتینگ به معنای معرفی کسب و کار خودمان در دنیای دیجیتال است. گوگل نیز از جمله مهم‌ترین پلتفرم‌ها برای معرفی کسب و کارها است.

او افزود: باید تلاش کنیم تا در موتور جست‌وجوی گوگل در صفحه اول قرار بگیریم و مزیت‌ها و برتری‌های خود را نسبت به دیگران یادآوری کنیم. گوگل این امکان را ایجاد کرده که محتواها و کسب و کارهایی که در ایران هستند به زبان فارسی یا هر زبان دیگری که بخواهند نمایش داده شود. ابزارهایی نیز وجود دارند که بتوانیم وضعیت خود را در این پلتفرم‌ها بررسی کرده و بهبود ببخشیم. اما بسیاری از این ابزارها در ایران به دلیل تحریم‌ها مسدود شده است. البته استفاده از این ابزارها به کمک فیلترشکن ممکن است اما می‌تواند جلوی فعالیت و استفاده از ابزارهای گوگل با فیلترشکن را نیز بگیرد و به نوعی نیز چنین کاری کرده است.

طهمورثی گفت: تحریم‌ها و در دسترس نبودن برخی ابزارهای گوگل، فعالیت در دنیای دیجیتال در ایران را دشوار کرده است. به نظر می‌رسد هدف گوگل از این تحریم‌ها به دلیل سیاست ضعیف نگه داشتن کشورهای جهان سوم در حوزه فناوری است. از سویی دیگر ابزارهایی که در دنیای دیجیتال به ما کمک می‌کنند که کسب و کار خود را با استفاده از دیجیتال مارکتینگ توسعه دهیم، تنها مربوط به گوگل نیست. شرکت‌های دیگری نیز هستند که ابزارهای بسیار خوبی دارند اما دسترسی به آنها برای ما دشوار است. نخست اینکه استفاده از آنها از مبدا ایران غیرممکن است و دوم اینکه خدمات پولی این ابزارها در ایران قابل استفاده نیست. چراکه باید مسترکارت یا پی‌پال داشته باشیم و تبادلات مالی بین‌المللی برای ایرانیان غیرممکن است.

او افزود: با این همه در ایران برخی شرکت‌ها اکانت‌های پولی ابزارهای بین‌المللی معتبر را خریداری کرده و در ایران به متقاضیان می‌فروشند. این روال البته برای ایرانیان بسیار گران‌تر تمام می‌شود. از سویی دیگر در ایران نیز برخی ابزارها و پلتفرم‌ها فیلتر شده‌اند. به طور مثال یوتیوب یک پلتفرم آزاد است که امکان آپلود ویدیو به صورت بین سایتی در آن وجود دارد. اما ظاهرا برخی پلتفرم‌های داخلی برای کسب درآمد و جذب مخاطب خواهان فیلترشدن چنین پلتفرم‌هایی هستند.

ایران سود مالی برای غول‌های فناوری ندارد
کارشناسان بر این باورند که ایران هیچ سود مالی برای غول‌های فناوری ندارد و به همین دلیل آنها نیز به سادگی با تحریم‌ها موافقت می‌کنند و ابزارهای مختلف خود را برای ایران مسدود می‌کنند.

محمود محمدی، مشاور در امور کسب و کارهای مجازی به «عصر ارتباط» گفت: در خصوص ابزارهای گوگل و مسدود شدن بسیاری از آنها در ایران، هم تحریم‌ها و هم فیلترینگ تاثیرگذار بوده‌اند. برخی از ابزارها در داخل کشور با فیلترینگ مسدود شده و برخی دیگر توسط گوگل به دلیل تحریم‌ها و سیاست‌های آمریکا مسدود شده‌اند.

به هر روی گوگل در آمریکا فعالیت می‌کند و باید تابع قوانین و سیاست‌های دولت آن باشد. در حوزه دیجیتال مارکتینگ این امر مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است چراکه این ابزارها در بهبود وضعیت کسب و کارها و دیجیتال مارکتینگ بسیار تاثیرگذار هستند.

او افزود: البته فعالان فضای مجازی و کارشناسان دیجیتال مارکتینگ از ابزارهای فوق استفاده می‌کنند اما بیشتر هدف‌شان از تحریم‌ها تحت فشار قرار دادن ایرانی‌هاست. البته گوگل به نوعی فروشنده ابزارهای مختلف و کلان داده‌هاست اما اینکه فشار اعمال کند به مردم، بحثی متفاوت است.

محمدی گفت: در واقع این اقدامات و تحریم ایران یا عدم امکان ثبت نام با کشور ایران، حذف ایران از میان کشورهای مبدا نتیجه‌ای به جز ایران‌ستیزی و تخریب و مخدوش کردن تصویر کشورمان در دنیا به همراه ندارد.

از سویی دیگر بر اساس قوانین باید ایران تحریم شود، امکان تبادلات مالی با ایران وجود ندارد. بنابراین کشوری که هیچ سودی ندارد، نباید دردسری نیز به همراه داشته باشد. نتیجه اینکه غول‌های فناوری مانند گوگل به سادگی با تحریم ایران موافقت و آن را اعمال کرده‌اند. در نتیجه، عدم امکان تبادلات مالی با دنیا مشکلات بسیاری برای شرکت‌های فناوری ایران ایجاد کرده است. در بسیاری از مواقع، سرمایه‌گذاران خارجی به دلیل اینکه استارت‌آپ مربوطه در ایران واقع شده است، از سرمایه‌گذاری منصرف می‌شوند.

سخن پایانی
همان‌طور که ذکر شد فعالیت در عرصه تکنولوژی، دیجیتال مارکتینگ و فناوری به دلیل تحریم‌ها برای ایرانیان دشوار است.

اما ظاهرا هدف کلان و مهم‌تر ایجاد احساس تحقیر شدن به خاطر ایرانی بودن است که به میهن‌دوستی، هویت ملی، عزت ملی و در نهایت به غرور نخبگان ایرانی لطمه زده است.
شاید به دلیل در پیش گرفتن همین سیاست از سوی غول‌های سایبری است که در نتیجه به خاطر شرایط دشوار فعالیت در ایران به علت تحریم‌ها و فیلترینگ‌های داخلی به طور همزمان، همچنین به دلیل تفاوت درآمد در ایران با دیگر کشورها، بسیاری مهاجرت را به فعالیت در کشورمان ترجیح داده‌اند.

امری که کاملا به سود شرکت‌ها و کشورهای خارجی است. چراکه از نخبگان ایرانی در خارج از مرزهای کشورمان بیشترین بهره را می‌برند و به نظر می‌رسد این یک سیاست کلان و از پیش تعیین شده است تا به ترغیب هر چه بیشتر خروج نیروهای متخصص از کشور منتهی شود.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،کسب و کار،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست