تلاش‌های ناسا برای ورود به نیمه تاریک ماه

ناسا قصد دارد تا برای اولین بار، تجهیزاتی تحقیقاتی را به نیمه تاریک یا پنهان قمر ماه بفرستد. تصمیمی‌ که در راستای تحقق برنامه آرتمیس برای بازگشت دوباره انسان‌ها به ماه اتخاذ شده است.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، طبق گفته ناسا، به زودی سه محموله به ماه ارسال خواهند شد تا بتوانند اطلاعات بیشتری را از این قمر نزدیک به زمین گردآوری کنند. ناسا این پروژه خود را PRISM نامگذار کرده که مخفف عبارت Payloads and Research Investigations on the Surface of the Moon است.

بر اساس گفته‌ها ناسا، این پروژه به گونه‌ای طرح‌ریزی شده تا بتوان در سال 2024، مقدمات بازگشت انسان به کره ماه را فراهم کرد. اما طبق گفته بسیاری از کارشناسان، دستیابی به این هدف در تاریخ مذکور، کمی‌دور از ذهن است و احتمالا شاهد به تعویق افتادن آن خواهیم بود و گفته می‌شود که تا سال 2028 به طول خواهد انجامید.

دو محموله‌ای که به نیمه تاریک ماه ارسال خواهند شد، شامل Farside Seismic Suite و Lunar Interior Temperature and Materials Suite می‌شوند. محموله نخست از دو لرزه سنج تشکیل شده که برای ثبت فعالیت‌های لرزه‌ای ماه طراحی شده و محموله دوم، شامل دو ابزار تحقیقاتی به منظور گردآوری اطلاعات از جریان دمایی و محیط داخلی ماه می‌شود.

هر دو محموله به دهانه شرودینگر ارسال خواهند شد که نزدیکی قطب جنوب نیمه تاریک ماه واقع شده است. ناسا تاکنون هیچ محموله تحقیقاتی را به نیمه تاریک ماه ارسال نکرده است اما چینی‌ها در سال 2019، به این مهم دست یافته‌اند.

اما هنوز ناشناخته‌های زیادی در خصوص این قسمت از قمر از ماه وجود دارد که درک و کشف دقیق آن، سال‌ها زمان می‌برد. در خصوص محموله سوم نیز باید گفت که ناسا از عنوان Lunar Vertex برای آن انتخاب کرده است.

این تجهیزات در منطقه‌ای به نام Reiner Gamma مستقر خواهند شد و اطلاعاتی را از نگاره‌های مارپیچ سطح ماه یا همان lunar swirls که گفته می‌شود به دلیل میدان مغناطیسی ماه به وجود می‌آیند، گردآوری خواهند کرد.

طبق گفته ناسا، هر سه محموله تحقیقاتی در قالب برنامه CLPS، توسط شرکت‌های خصوصی به ماه ارسال خواهند شد. لوری گالزه، مدیر بخش علوم سیاره‌ای ناسا در این باره می‌گوید: زمانی که دانشمندان، اطلاعات گردآوری شده را به همراه نمونه‌های سطح ماه مورد بررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار دهند، می‌توانند به ارتقای دانش ما از قمر ماه کمک کنند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست