توسعه هوش مصنوعی در کشور با همکاری سازمان فضایی ایران

سند همکاری سه‌ساله سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای توسعه فناوری هوش مصنوعی در کشور، به امضا رسید.

به گزارش داتیکا به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، جلسه مشترک رؤسای سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با هدف گسترش همکاری‌های دوجانبه برگزار شد.

در این جلسه تفاهم‌نامه همکاری مشترک پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان فضایی ایران در زمینه توسعه هوش مصنوعی به امضای طرفین رسید و مقرر شد، تنظیم سند و برنامه همکاری مشترک ۳ ساله در دستورکار کارگروه مشترک قرار گیرد.

در این جلسه مرتضی براری رئیس سازمان فضایی ایران با تاکید بر لزوم توجه به کسب و کارهای فضاپایه گفت: علم فضا چهار نسل را پشت سر گذاشته است. در نسل اول که موضوع نجوم مطرح بود، کشور ما از کشورهای سرآمد در این حوزه بود اما در دو نسل بعدی که شامل پرتاب اجسام به فضا و همچنین ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی می‌شود، از این فناوری عقب افتاده ایم.

وی گفت: کشور ما در نسل چهارم فضا که به موضوع استفاده از اطلاعات فضایی برای ارائه خدمات می‌پردازد، می‌تواند به سرعت رشد کرده و در این حوزه به‌عنوان یکی از بخش‌های لبه فناوری حرفی برای گفتن داشته باشد.

براری افزود: امیدواریم با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات بتوانیم پروژه‌های تعریف‌شده را با سرعت بیشتری اجرایی کنیم؛ چرا که از ترکیب فناوری‌های جدید همانند هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و کلان داده‌ها و … با اطلاعات فضایی و ماهواره‌ای، می‌توان تحول بزرگی که همان عصر چهارم فضا است را شکل داد.

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در این جلسه گفت: بر اساس دستورات دینی و آیات قرآن کریم هم نفوذ به فضا براساس علم و دانش خواهد بود؛ لذا پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به‌عنوان قطب علمی وزارت ICT آمادگی دارد در همه پروژه‌های سازمان فضایی نقش مؤثری ایفا کند.

وی با اشاره به راه‌اندازی مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی گفت: خوشبختانه با راه‌اندازی این مرکز امکان تحقیق و پژوهش بیشتر و تخصصی‌تر در این موضوع در پژوهشگاه مهیا شده است و با راه‌اندازی ابررایانه سیمرغ و ارسال ماهواره به فضا، این زنجیره درحال تکمیل شدن است.

یزدانیان ادامه داد: ارتباط خوب پژوهشگاه ICT با دانشگاه‌های کشور نیز می‌تواند کمک مؤثری در استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی برای سازمان فضایی کشور باشد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست