ثبت تصاویر خیره کننده از ابرهای مریخی

مریخ نورد «کنجکاوی» سازمان فضایی آمریکا (ناسا) به‌ تازگی تصاویر خیره کننده ای را از ابرهای سیاره مریخ به زمین ارسال کرده است.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، ناسا اعلام کرد که وجود ابر در مریخ به دلیل جو سبک این سیاره بسیار کمیاب است. با این حال در مدار استوای مریخ در سردترین فصل سال می‌توان آنها را مشاهده کرد.

محققان ناسا متوجه شدند که سال گذشته مریخی (دو سال گذشته زمینی) ابرها در مریخ زودتر از زمان مورد انتظار تشکیل شدند، بنابراین امسال آمادگی به تصویر کشیدنش را داشتند.

ثبت تصاویر خیره کننده از ابرهای مریخی

تصاویر ارسال شده از کاوشگر کنجکاوی ناسا نه تنها بسیار خیره کننده است، بلکه اطلاعات جدیدی را نیز به تیم کنکجاوی ناسا می‌دهد. طبق اعلام ناسا ابرهایی که زودتر تشکیل می‌شوند ارتفاع بالاتری به نسبت ابرهای مریخی دارند که از آب یخ زده تشکیل شده‌ و در ارتفاع حدود ۶۰ کیلومتری سطح مریخ است. این ابرها احتمالا از جنس کربن دی اکسید یا یخ خشک هستند.

مریخ‌نورد کنجکاوی هر دو نوع عکس سیاه و سفید و رنگی را به زمین ارسال کرده است که در تصاویر سیاه و سفید جزییات مربوط به امواج ابرها بیشتر قابل رویت است. با این حال تصاویر رنگی به ثبت رسیده توسط این کاوشگر که از چسبیدن چندین عکس تشکیل شده است، واقعا چشم‌نواز هستند.

ثبت تصاویر خیره کننده از ابرهای مریخی

این ابرها هنگام غروب آفتاب به وسیله بلورهای یخ خود نور ضعیف هوا را به خود جذب می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود در آسمان تیره شب بدرخشند. این ابرها که با نام noctilucent شناخته می‌شوند با افزایش تعداد بلورها روشن‌تر می‌شوند و پس از غروب خورشید و پایین تر رفتن آن از ارتفاع، ابرها تاریک می‌شود. دانشمندان از این موضوع برای محاسبه ارتفاع ابرها استفاده کرده‌اند.

مریخ‌نورد کنجکاوی هم‌چنین تصاویری از ابرهای رنگین کمانی mother of pearl یا مادر مروارید را به ثبت رسانده است که طیف رنگی زیبایی را به نمایش می‌گذارد. مارک لمون، دانشمند علوم جوی از مؤسسه‌ی علوم فضایی می‌گوید: این رنگ‌ها از ذرات ابر با اندازه تقریبا یکسان ایجاد می‌شوند و درست پس از تشکیل شدن ابرها روی می‌دهند. تشکیل شدن این ذرات نیز با سرعت یکسان انجام می‌گیرد.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،عکس و فیلم

آخرین اخبار

فهرست