اخبار عمومی

جشنواره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی در حوزه فضایی برگزار می شود

پژوهشگاه فضایی ایران در هفته پژوهش، رویدادی آنلاین تحت عنوان «جشنواره طرح‌‏های پژوهشی دانشگاهی» برگزار می کند.

به گزارش داتیکا به نقل از خبرگزاری مهر ، دکتر هادی رضایی، عضو هیات علمی و معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران در این باره گفت: با توجه به اینکه وزارت علوم تحقیقات و فناوری، هفته پایانی آذرماه هر سال را به عنوان هفته پژوهش و فناوری نام‏گذاری کرده است، معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی نیز ضمن تبریک این هفته به همه پژوهشگران عرصه علم و فناوری به ویژه پژوهشگران و تمامی تلاشگران پژوهشگاه فضایی ایران، همچون سال‌های گذشته به مناسبت این هفته برنامه‏‌های متنوعی را برگزار می کند.

وی گفت: در همین راستا و به منظور ارج نهادن به پژوهش‏‌های انجام شده در راستای ماموریت‏‌ها و فعالیت‏‌های پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه‏‌های همکار، جشنواره طرح‏‌های پژوهشی دانشگاهی روز دوشنبه، ۸ دی سال جاری از بین بیش از ۱۰۰ عنوان طرح پژوهشی خاتمه یافته، برگزار می شود.

این عضو هیات علمی پژوهشگاه فضایی ایران، معرفی طرح‌‏های پژوهشی برگزیده مشترک پژوهشگاه با دانشگاه‏‌های مطرح کشور و همچنین آشنایی جامعه دانشگاهی و علمی کشور با پژوهش‌‏های کاربردی انجام شده در راستای پاسخگویی نیاز صنعت فضایی و نیز شناسایی و معرفی نخبگان دانشگاهی کشور در حوزه فضا را به عنوان اهداف اصلی جشنواره طرح‌های پژوهشی دانشگاهی عنوان کرد.

وی گفت: در راستای همکاری پژوهشی پژوهشگاه فضایی ایران با دانشگاه‏‌های مطرح کشور به منظور استفاده از پتانسیل دانشگاه‏‌ها برای انجام پروژه‎های کسب دانش و فناوری‎های فضایی، رفع چالش‏‌ها و گلوگاه‏‌های پروژه‏‌های جاری و آتی، ارتقاء نیروی انسانی با کیفیت و به‏‌روز و شناسایی نخبگان رشته‎های مرتبط با نیازهای فضایی کشور، طرح‏‌های پژوهشی متعددی تصویب و اجرا شده است.

رضایی ادامه داد: در این همکاری پژوهشی مشترک، پژوهشگاه فضایی ایران با ۱۴ دانشگاه کشور شامل دانشگاه صنعتی شریف، پردیس دانشکده‏‌های فنی دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، دانشکده علوم و فنون نوین دانشگاه تهران، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه شیراز، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه اصفهان، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه تبریز، دانشگاه خلیج فارس، دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه علامه طباطبایی، قراداد همکاری پژوهشی در سه قالب پایان‏‌نامه کارشناسی‏‌ارشد، رساله‏ دکتری و طرح‏ پژوهشی مستقل منعقد کرده است.

وی افزود: در قالب این قراردادها مجموعاً ۲۷۴ عنوان طرح پژوهشی به مبلغ ۶۰۴۸۳ میلیون ریال با این دانشگاه‏‌ها به تصویب رسیده است. از این میان، ۱۴۴ عنوان طرح پژوهشی در مقطع کارشناسی‏‌ارشد، ۶۶ عنوان طرح پژوهشی در مقطع دکتری و ۶۴ عنوان طرح پژوهشی به‏‌صورت مستقل با اعضای هیات‏‌علمی دانشگاه‏‌ها در حال انجام است.

معاون پژوهش و فناوری پژوهشگاه توضیح داد: در این طرح‏‌ها، ۱۴۳ نفر از اعضای هیات ‏علمی دانشگاه‏‌ها در حوزه‏‌های مختلف علوم و فناوری فضایی، به همراه ۲۱۰ نفر از دانشجویان این دانشگاه‏‌ها مشارکت دارند. از سوی دیگر، ۱۱۶ نفر از محققان و اعضای هیات ‏علمی پژوهشگاه فضایی ایران در این طرح‏‌ها به‏‌عنوان همکار ناظر پروژه فعالیت دارند.

دکتر رضایی طرح‏‌های پژوهشی ذکر شده را بسیار مفید و موثر دانست و خاطرنشان کرد: این طرح‌ها علاوه ‏‌بر مرتفع ساختن قسمتی از نیازهای دانشی و فناورانه پژوهشگاه فضایی ایران، در پروژه‏‌های جاری و آتی و همچنین جهت‏‌دهی نزدیک به ۲۰۰ پروژه دانشجویی در راستای نیازهای فضایی کشور، منجر به دستاوردهای پژوهشی از قبیل انتشار مقالات ISI، علمی-پژوهشی و ثبت اختراع نیز خواهند شد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی

آخرین اخبار

فهرست