حجم بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با دیگر بازارها

ارزش بازار رمزارزها از زمان ظهور تا کنون رشد قابل توجهی را ثبت کرده است. ارزش این بازار در اوج دوران شکوفایی سال ۲۰۲۱ به حوالی ۳ هزار میلیارد تومان رسید،اما در حال حاضر بعد از نوسانات و ریزش شدیدی که این بازار تجربه کرد، در حدود ۱.۱ هزار میلیارد دلار است. این عدد به خودی خود، بسیار بزرگ است. بسیاری از افراد با استناد بر بزرگی این بازار اقدام به سرمایه‌گذاری بر آن می‌کنند. اما اگر بخواهیم نگاهی دقیق‌تر داشته باشیم شاید بهتر است اندازه این بازار را با دیگر بازارهای موازی و به بلوغ رسیده مقایسه کنیم. در این مقایسه به وضوح کوچکی این بازار مشخص می‌شود. به طور مثال ارزش بازار طلا در جهان حدودا ۱۱ تریلیون دلار است. حتی اگر این مقایسه را در سطح شرکت‌ها انجام دهیم، ارزش کمپانی آمازون و یا اپل و مایکروسافت از این بازار بزرگتر است.

به گزارش داتیکا به نقل از فردای اقتصاد، هرچه اندازه و ارزش یک بازار بزرگتر باشد میزان نوسانات در آن کمتر شده و می‌تواند تا حدی به بلوغ نزدیک‌تر شود. بازارهای سهام نیز جزو بازارهای پرریسک محسوب می‌شوند اما به دلیل قدمت، بزرگی، پذیرش و همچنین اعتبار آن ریسک کمتری نسبت به رمزارزها دارد.

ارزش بازار یک ارز دیجیتال، ارزش کل تمام توکن‌هایست که ایجاد کرده است. ارزش بازار یک راه سریع و آسان برای تخمین ارزش یک شرکت سهامی عام است. این فاکتور به عنوان یک شاخص کلیدی برای سرمایه‌گذاران عمل می‌کند چرا که می‌تواند برای ارزیابی ارزش یک شرکت، مقایسه دو کسب و کار در یک بخش یا تخمین ریسک یک سرمایه‌گذاری استفاده شود.

سرمایه‌گذاران در بازار سهام باید ارزش بازار را در نظر بگیرند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال با مجموعه‌ای از چالش‌ها روبه‌رو هستند. اگرچه کل ارزش سهام یک شرکت می‌تواند به سرمایه‌گذاران کمک کند تا یک سبد سرمایه‌گذاری متعادل را ایجاد و حفظ کنند، کارشناسان هشدار می‌دهند که چنین معیارهایی دقیقاً برای سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال اعمال نمی‌شود.

سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال چیست؟
ارزش بازار یک ارز دیجیتال با ضرب تعداد کل رمزارزهای در گردش در ارزش فعلی هر رمزارز تعیین می‌شود. به عنوان مثال، ارزش بازار فعلی بیت کوین با ضرب تعداد کل بیت کوین‌های در گردش (تقریباً ۱۹.۱ میلیون) در قیمت فعلی بیت کوین محاسبه می‌شود. ارزش بازار با قیمت بیت کوین به طور مرتب در نوسان است. اگر قیمت بیت کوین ۲۷ هزار دلار باشد، ضرب در مجموع عرضه ۱۹.۱۰۲ میلیون دلاری برابر با ۵۱۵.۷ میلیارد دلار است.

قیمت اتریوم درحال‌حاضر در حدود ۱۸۰۰ دلار است، ارزش بازار این رمزارز با احتساب ۱۲۰ میلیون سکه در گردش، حدودا ۲۱۶ میلیارد دلار خواهد بود. ارزش بازار اتریوم با وجود تعداد رمزارز بیشتری که در گردش دارد، کمتر است. اندازه بازار، ارزش دارایی را بر اساس قیمت بازار فعلی آن ارزیابی می‌کند. در مقابل، ارزش بازار ارزشی است که جامعه سرمایه‌گذار به دارایی‌های خاص نسبت می‌دهد. اصطلاح “ارزش بازار” نیز اغلب برای توصیف اندازه بازار دارایی‌های فهرست شده عمومی استفاده می‌شود.

چرا اندازه بازار مهم است؟
قیمت یک ارز دیجیتال یکی از راه‌هایی است که افراد می‌توانند ارزش آن را اندازه گیری کنند. اندازه بازار معیاری است که سرمایه‌گذاران برای مقایسه ارزش ارزهای دیجیتال مختلف از آن استفاده می‌کنند. این یک معیار حیاتی است که می‌تواند برای تعیین ظرفیت رشد یک ارز دیجیتال و ایمن بودن خرید آن در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.

شما می‌توانید ارزش کلی یک ارز دیجیتال را با ارز دیجیتال دیگر با استفاده از ارزش بازار مقایسه کنید و به شما این امکان را می‌دهد که در مورد سرمایه‌گذاری خود قضاوت بهتری داشته باشید. ارزش بازار یک دارایی ارزیابی ارزش کلی آن بر اساس قیمت فعلی آن در بازار است. با توجه به نوع دارایی در نظر گرفته شده به روش‌های مختلفی محاسبه می‌شود: هنگام تعیین ارزش بازار فلزات گرانبها، قیمت فلز در تخمین مقدار فلز استخراج شده از زمین تا این لحظه ضرب می‌شود. این برآوردها سالانه اصلاح می‌شوند. در مورد سهام، با ضرب تعداد کل سهامی که درحال‌حاضر در گردش هستند در قیمت سهم تعیین می‌شود.

رقابت طلا و رمزارزها
برخی ممکن است فکر کنند که قیمت بیت کوین ممکن است از قیمت یک اونس طلا پیشی گرفته باشد. با این حال، مقایسه قیمت یک بیت کوین با یک اونس طلا لزوما بهترین مبنای مقایسه نیست. بر اساس تمام طلایی که تا این لحظه استخراج شده است، اگر بخواهیم ارزش بازار طلا را تخمین بزنیم، به ارزش کل حدود ۱۱.۳ تریلیون دلار می‌رسیم. در اوایل سال ۲۰۲۳، ارزش بازار بیت کوین تقریباً ۹۰۲.۱ میلیارد دلار بود که تفاوت قابل توجهی را نشان می‌دهد. با رشد قیمت رمزارزها در طی ۶ ماه اخیر، ارزش این بازار درحال‌حاضر در حدود ۱.۱ تریلیون دلار قرار دارد.

برای تخمین ارزش یک بازار، قیمت تنها عامل تعیین‌کننده نیست. طلا وسیله‌ای برای ذخیره ارزش است که قرن‌ها دوام آورده است. طلا نسبتاً بزرگتر از صنعت ارزهای دیجیتال است و ارزش بازار آن ۱۱.۳ تریلیون دلار است. از سوی دیگر، بیت کوین که گاهی اوقات به عنوان “طلای دیجیتال” شناخته می‌شود، ارزش بازار بسیار کمتری از طلا دارد.

آیا سرمایه بازار کریپتو نوسان قیمت را تعیین می‌کند؟
بیت کوین اساسا تنها ارز دیجیتالی است که با بنیانگذار، سازمان یا شرکت خاصی مرتبط نیست. با وجود اینکه توسط شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو ساخته شده است، هیچ کس مطمئن نیست که این شخص کیست. این نشان می‌دهد که دارایی‌های رمزنگاری مختلف چندین نقطه داده را ارائه می‌دهند که سرمایه‌گذاران می‌توانند تجزیه و تحلیل کنند. به عنوان مثال، هر اظهاراتی که توسط ویتالیک بوترین، یکی از بنیانگذاران اتریوم بیان می‌شود، به طور کامل هضم می‌شود و می‌تواند بر ارزش بازار اتریوم تأثیر بگذارد. برخی از ارزهای دیجیتال جایگزین با ارزش بازار کمتر از یک میلیارد دلار، در معرض نوسانات بالاتر هستند.

سرمایه‌گذاری در بازار املاک و مستغلات، سهام و ارز دیجیتال
بازار املاک و مستغلات جهان تقریباً چهار برابر تولید ناخالص داخلی جهانی بوده و تقریباً ۳۴۰ تریلیون دلار است. در مقایسه با ارزش بازار ارزهای دیجیتال، ارزش بازار املاک و مستغلات جهان چندین برابر بیشتر از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال است. همچنین ارز دیجیتال در مقایسه با بازار جهانی سهام که درحال‌حاضر حدود ۱۲۲ تریلیون دلار ارزش دارد، هنوز بازار کوچکی است. اگر بازار رمزارزها را با بازار سهام اروپا و آمریکا که هر کدام به ترتیب ارزش معادل ۱۴ و ۵۰ تریلیون دلار دارند را مقایسه کنیم، می‌بینم همچنان رمزارزها رقیب بسیار کوچکی محسوب می شوند.

تولید ناخالص داخلی جهانی و سرمایه‌گذاری بازار ارزهای دیجیتال
ارزش محصولات و خدماتی که در داخل یک کشور تولید می‌شود به عنوان تولید ناخالص داخلی (GDP) شناخته می‌شود و بازار ارزهای دیجیتال به خوبی با این رقم مقایسه می‌شود. اگر کشورها را بر اساس تولید ناخالص داخلی آنها رتبه‌بندی کنیم، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال در میان ۲۰ کشور برتر قرار می‌گیرد. ارزش این بازار تقریبا نزدیک به تولید ناخالص مکزیک معادل ۱.۱۵ تریلیون دلار است.

در همین تاریخ، کشورهایی که فاصله قابل توجهی با هم دارند عبارتند از ژاپن (۴.۸۷۴ تریلیون دلار)، چین (۱۲.۲۲۳ تریلیون دلار) و ایالات متحده (۱۹.۵۹۴ تریلیون دلار). در این میان، بیت کوین به خودی خود می‌تواند به رتبه ۲۶ دست یابد، درست بالاتر از اتریش با ۴۱۷ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی. ارزش کل تمام بیت کوین‌های در گردش درحال‌حاضر از تولید ناخالص داخلی چندین کشور از جمله نروژ و اتریش قابل توجه‌تر است.

مقایسه اندازه ارزهای دیجیتال و اپل، مایکروسافت
اپل با ارزش بازار ۲.۹۸ تریلیون دلاری در اوایل سال ۲۰۲۳، ارزشمندترین تجارت عمومی جهان است. شرکت رتبه دوم، مایکروسافت، دارای ارزش بازار ۲.۵۱ تریلیون دلار است و شرکت رتبه سوم، Alphabet، دارای ارزش بازار نزدیک به ۲ تریلیون دلار است. در همان زمان، ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال حدود ۲.۲۵ تریلیون دلار بود.

کریپتوکارنسی در اوج خود، در نوامبر ۲۰۲۱، حتی با وجود اینکه ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال تقریباً به تولید خودرو ،۳ تریلیون دلار، رسیده بود، تجارت ارزهای دیجیتال هنوز پشت سر اکتشاف نفت و گاز، ۴.۶ تریلیون دلار و تولید مواد غذایی با ارزش حدود ۵ تریلیون دلار قرار دارد. در نهایت، ارزش بازار ارزهای دیجیتال در مقایسه با سهامی که بهترین عملکرد را در سراسر جهان داشته اند، به طور باورنکردنی به سرمایه شرکت‌های برتر فناوری جهان نزدیک است.

سخن آخر
با وجود افزایش خارق‌العاده رمزارزها در شش سال گذشته، ارزهای دیجیتال هنوز در مقایسه با کلاس‌های دارایی سنتی دارای ارزش بازار کمی هستند. به طور خاص، ارزش بازار کریپتوکارنسی، هنوز کوچکتر از آمازون است. آمازون در حال حاضر شرکت سهامی عام با مهم ترین ارزش بازار در بازار سهام ایالات متحده است. با این وجود، ارزهای دیجیتال موقعیت خود را به عنوان یک طبقه دارایی جدید تأیید کرده‌اند و این کار را با انتشار یک اعلامیه عمومی انجام داده است. اگرچه هنوز زود است، اما از سال 2017، زمانی که برای اولین بار به این نقطه عطف نزدیک شد، به بلوغ زیادی رسیده است. ارزهای دیجیتال هنوز بسیار پر نوسان هستند و ریسک‌های زیادی دارد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل