حذف امتیاز گوشی مسافری و پستی/ اختلاف ۲.۵ میلیونی آیفون ۱۲صفر شد

آن طور که معاون فنی گمرک ایران می‌گوید طی تصمیمات اخیر و ابلاغ آن دیگر هیچ مزیتی برای ورود گوشی‌های مسافری و پستی وجود نداشته و بیش از یک گوشی وارده از طریق پست، مرجوع خواهد شد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، طی مدت اخیر حواشی در رابطه با گوشی‌های مسافری و البته گوشی‌های پستی ایجاد شده بود؛ به طوری که گمرک ایران اعلام کرد که طبق بررسی‌های انجام شده جریان ورودی گوشی‌ به نوعی جریان تجاری تبدیل شده است، از این‌رو قرار بر این شد تا طی طرح موضوع و بررسی، در مورد آن تصمیم‌گیری شود که طی هفته گذشته در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیماتی در مورد گوشی‌های پستی البته گوشی اتباع اخذ و در نهایت در ستاد تنظیم بازار مصوب شد.

این در حالی است که پیش از این و در سال گذشته مصوباتی در رابطه با معافیت‌ها و تغییر مبنای ارزی گوشی مسافری صادر و در دستور کار قرار گرفته بود.

پیگیری آخرین وضعیت ورود گوشی‌های همراه مسافر و پستی با مصوبات جدید از گمرک ایران با توضیحاتی از سوی مهرداد جمال ارونقی – معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران _ همراه بود و وی اعلام کرد که مصوبات مربوطه گوشی‌های پستی که از سوی ستاد تنظیم بازار صادر شد اکنون برای اجرا ابلاغ شده است.

مزیت گوشی مسافری و پستی حذف شد

وی با بیان این‌که ترخیص کالاهای پستی -به استثنای اقلامی که از نظر شرعی یا قانونی ممنوعیت دارد- اگر کالا جنبه تجاری پیدا نکند به ارزش حداکثر ۵۰ دلار بدون پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی و بدون مطالبه کارت بازرگانی با مجوزهای مقرر بلامانع است، اظهار کرد: در رابطه با گوشی‌های پستی نیز این موضوع قابل اجرا بود اما از چندی پیش بررسی‌های گمرک نشان داد که به نوعی ورود گوشی‌های پستی جنبه تجاری پیدا کرده است.

ارونقی گفت: مشاهده شد که افراد از کشورهای دیگر و از جمله کشورهای همسایه از جمله عراق، افغانستان و ترکیه اقدام به پست گوشی به ایران می‌کردند که این از نظر گمرک ایران طبیعی به نظر نمی‌رسید.

وی یادآور شد که براین اساس با طرح موضوع در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصمیم بر این شد که معافیت ۵۰ دلاری گوشی‌های پستی حذف و نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای محاسبه حقوق ورودی حذف شود که در نهایت با پیشنهاد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک ایران در جلسه ستاد تنظیم بازار مطرح و به تصویب این مرجع رسید. براین اساس از این پس ورود گوشی‌های پستی بدون هیچ معافیتی بوده و حقوق ورودی گمرکی آن براساس نرخ سنا و با پرداخت دو برابر سود بازرگانی انجام می‌شود.

این مقام مسئول در گمرک ایران تاکید کرد که اگر بیش از یک گوشی بنام یک شخص پست شده باشد گمرک ایران نسبت به مرجوع کردن مازاد آن اقدام کرده و فقط یک گوشی را رجیستر خواهد کرد.

اختلاف ۲.۵ میلیونی گوشی پستی به مسافری آیفون ۱۲ صفر شد

وی در رابطه با جریان اخیر مربوط به گوشی‌های آیفون ۱۲ و این‌که مسافران به طور گسترده‌ای با خود از این مدل همراه داشته و یا در بسته‌های پستی زیادی گوشی آیفون ۱۲ وجود داشت گفت که در حال حاضر با حذف معافیت‌های گوشی‌های پستی و ارز ۴۲۰۰ تومانی آن اختلاف ۲.۵ میلیون تومانی گوشی پستی که نسبت به گوشی همراه مسافر ی وجود داشت حذف شده است.

وی در ادامه با اشاره به این‌که در مهرماه سال گذشته در رابطه با گوشی همراه مسافر تصمیماتی اتخاذ شده بود توضیح داد که طبق تسهیلاتی که گمرک برای مسافران در نظر گرفته می توانند سالانه یک گوشی همراه خود به کشور بیاورند و مشمول معافیت هایی هم می شد. اما در سال گذشته طی بررسی‌های صورت گرفته و با طرح موضوع در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مصوبه ستاد تنظیم بازار، قرار بر این شد که معافیت ۸۰ دلاری واردات گوشی مسافری نیز حذف شود و حقوق و عوارض ورودی آن نیز با نرخ سنا محاسبه گردد. براین اساس در حال حاضر گوشی‌های همراه مسافر نیز با دو برابر سود بازرگانی و دریافت حقوق و عوارض گمرکی بر مبنای سامانه سنا انجام می‌شود.

به گفته وی در مجموع با تصمیمات اخذ شده، گوشی همراه مسافر و پستی دیگر مزیتی برای افراد سودجویی که از این فرصت سواستفاده می کردند نخواهد داشت.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،موبایل و تبلت

آخرین اخبار

فهرست