خدمات ابری موتور محرک رشد و توسعه IT در کشور است

رایانش ابری در سال‌های اخیر به یکی از پر کاربردترین کلمات میان اهالی تکنولوژی تبدیل شده است. رشد این صنعت در سطح جهانی و هم‌زمان با آن تقاضای کسب‌وکارها در داخل کشور به گونه‌ای بوده که گسترش این خدمات را می‌طلبد.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، آخرین بررسی‌های صورت گرفته در دنیا، پیش‌بینی کرده‌اند خدمات زیرساخت ابری (IaaS) در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۲۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ رشد کند و انتظار می‌رود خدمات ابر عمومی ۱۸.۴ درصد از این رشد را به خود اختصاص دهد.

در حال حاضر سهم ICT (فناوری اطلاعات و ارتباطات) از تولید ناخالص ملی ۶.۵ درصد است و در صورتی که زیرساخت و شرایط رشد و توسعه استفاده از خدمات ابری در کشور مهیا شود و مسیر منطقی خود را طی کند، پیش‌بینی می‌شود که در آینده نه چندان دور ما نیز مانند بازار جهانی شاهد سهم بالای فناوری‌های ابری در صنعت ICT باشیم.

رایانش ابری در سال‌های اخیر باعث ایجاد تحولات عظیمی در زمینه IT شده و به موتور محرک رشد و توسعه اقتصادی در حوزه IT تبدیل شده است.

رایانش ابری به زبان ساده ارائه خدمات سرور، ذخیره‌سازی، شبکه و اپلیکیشن‌های مختلف بر بستر اینترنت است. به این ترتیب کاربران به جای تجهیزات در محل خود، از تجهیزات مراکز داده که مجازی‌سازی شده‌اند، استفاده می‌کنند و می‌توانند اپلیکیشن‌ها و دیتای خود را روی آن اجرا کنند و در اختیار دیگران قرار دهند.

حفظ سرمایه و صرفه‌جویی در مخارج به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از خدمات رایانش ابری است. سرور و نگهداری از آن برای شرکت‌ها مخصوصا استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوپا هزینه بسیار زیادی دارد، در حالی که خدمات ابری می‌تواند تا ۵۰٪ در هزینه‌ها صرفه‌جوبی کند.

در خدمات ابری کاربر براساس میزان تقاضا و مصرفی که دارد منابع رایانشی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کند. کاربران تنها به میزان استفاده‌شان از منابع، هزینه پرداخت می‌کنند.

حریم خصوصی مزیت مهم دیگر حوزه ابری است. دیتای ذخیره شده در سرورها در سطح بالایی حفظ می‌شود، به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها در دنیا، اطلاعات محرمانه خود را در ابر بارگذاری می‌کنند.

متمرکزسازی اطلاعات، امنیت، کاهش هزینه‌ها، قابلیت اشتراک‌گذاری بالا، دسترسی آسان به اطلاعات و گرفتن نسخه پشتیبان از اطلاعات، مزایایی است که باعث شده شرکت‌هایی که تا دیروز از دریافت این خدمات امتناع می‌کردند، استفاده از خدمات رایانش ابری را در دستور کار خود قرار دهند.

امروز با شیوع بیماری کرونا، قرنطینه خانگی، فاصله‌گذاری اجتماعی و دورکاری در دنیا مورد توجه قرار گرفته است. کرونا فرصتی برای رشد بازار ابری فراهم کرده چرا که استفاده از خدمات ابری به خاطر متمرکزسازی و حفظ امنیت اطلاعات برای سازمان‌ها و شرکت‌های کوچک و بزرگ این شرایط را فراهم آورده تا علاوه بر این‌که فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌ها در دوران دورکاری مختل نشود، بازدهی کارکنان نیز کاهش پیدا نکند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست