در انتظار عبور اینترنت ماهواره‌ای از مرحله بتا

ایلان‌ماسک، مدیرعامل استارت‌آپ فضایی «اسپیس‌ایکس» چند روز پیش اعلام کرد که پروژه استارلینک، سرویس اینترنت ماهواره‌ای این شرکت، در‌ ماه اکتبر از مرحله بتا عمومی(آزمایشی) خود خارج می‌شود.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، درحالی‌که این خبر به‌نظر بسیار هیجان‌انگیز می‌آید، اما خیلی هم نباید درخصوص آن امیدوار بود؛ چون این حرف را ایلان‌ماسک زده است؛ کسی که در طول سال‌ها به‌دلیل عملی نکردن وعده‌های مختلف و ارائه‌نشدن این قول‌ها در زمان‌های مشخص‌شده، تاحدودی بدنام شده است. ماسک یک به‌روزرسانی برای استارلینک ارائه داده است که مشخص می‌کند، اینترنت را از طریق تقریبا 1800ماهواره در مدار پایین زمین در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد (رقم قبلی 1700ماهواره بود).

او در رسانه‌ اجتماعی مورد علاقه خود، یعنی توییتر این موضوع را مطرح کرد، اما به جزئیات آن اشاره‌ای نکرده است. ماسک به‌معنای واقعی کلمه عبارت «ماه آینده» را در پاسخ به سؤال یک کاربر، توییت کرد. در ابتدای سال‌جاری میلادی نیز ماسک گفته بود، استارلینک احتمالا تا پایان تابستان از نسخه بتا خارج می‌شود، اما تنها چند روز دیگر به شکل نگرفتن این وعده باقی‌مانده و بعید است که شرکت به این هدف برسد.

خروج از مرحله بتا نشان می‌دهد که شرکت به توسعه سرویس نزدیک‌تر می‌شود. استارلینک مدعی شده که بیش از 500هزار سفارش در ‌ماه مه گذشته دریافت کرده است. سامانه اینترنت استارلینک یک صورت فلکی با نزدیک به 12هزار ماهواره در مدارهای پایین زمین است که سرویس اینترنت با پهنای باند پیوسته را ارسال می‌کند. هزینه یک پایانه دریافت 499دلار است و هزینه سرویس ماهانه نیز 99دلار خواهد بود.

این سامانه، آزمایش بتای عمومی خود را در‌ ماه اکتبر2020افتتاح کرد و ماسک در‌ ماه آگوست اعلام کرد که شرکتش نزدیک به 100هزار پایانه استارلینک را که شامل دیش دریافت امواج ماهواره‌ای و روتر وای فای می‌شود به کاربران 14کشور جهان ارسال کرده است. با پایان یافتن نسخه بتا و دسترسی کشورهای بیشتری به استارلینک، این تعداد به‌طور حتم افزایش خواهد یافت؛ اگرچه نمی‌توان تشخیص داد که چه زمانی ممکن است به مرز نیم‌میلیون پیش‌بینی شده توسط ماسک برسد. سرویس اینترنتی استارلینک قرار است به‌طور مستقیم به مصرف‌کنندگان در مناطق روستایی در سراسر جهان فروخته شود و سرعت بارگیری 100مگابیت بر ثانیه و سرعت بارگذاری 20مگابیت بر ثانیه خواهد داشت. با این حال، نظرها درباه سرویس اینترنت استارلینک تا به حال متفاوت بوده است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست