دفاع وزیر ارتباطات از امنیت پیام‌رسان بومی بله

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز (چهارم مرداد) در حاشیه جلسه هئیت دولت مانند چند ماه اخیر به دفاع از پیام‌رسان‌های داخلی پرداخت و با اشاره به خبر یک هفته اخیر در مورد درز تصویر مکالمات یک گروه در پیام‌رسان بله اعلام کرد که با بررسی‌هایی که توسط سازمان فناوری اطلاعات انجام شده، این پیام‌رسان امن و حافظ حریم خصوصی کاربران است. همچنین زارع‌پور تاکید کرد که بله طبق قانون و براساس گزارش‌های مردمی محتوای مجرمانه در کانال‌ها را رصد می‌کند و در این زمینه هیچ کار غیرقانونی صورت نگرفته است. از سوی دیگر او تاکید کرد که رصد محتوای غیرمجاز در کانال‌ها در تمام پیام‌رسان‌های خارجی هم اتفاق می‌افتد و این یک اتفاق جدید نیست.

به گزارش داتیکا به نقل از مارتک، آخر هفته گذشته یک کاربر با انتشار تصویری از یک مانیتور نشان ‌داد که کارمندان بله به پیام‌های کاربران این پلتفرم در گروه‌ها دسترسی دارند. در نهایت یک روز بعد هم بله با انتشار بیانیه‌ای ضمن تایید این تصویر اعلام کرد که تصویری که منتشر شده مورد محتواهای عمومی کانال‌های بیش از هزار کاربر است که محتوای ‌آنها به‌وسیله سایر کاربران به عنوان محتوای نامناسب گزارش شده و از سوی بله مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین این پیام‌رسان تاکید کرد که امنیت و داده‌های شخصی کاربران، جزو خط قرمزهای بله است و با تمام وجود از آن حفاظت کرده، می‌کند و خواهد کرد.

حالا هم وزیر ارتباطات از اتفاق افتاده برای بله دفاع کرده و گفته است که درز تصویر از اطلاعات یک چت در پیام‌رسان بله توسط سازمان فناوری اطلاعات بررسی و مشخص شده که هیچ عملی خلاف حفظ امنیت و حریم خصوصی کاربران رخ نداده است. همچنین زارع‌پور تاکید کرده که هم پیام‌رسان بله و هم سایر پیام‌رسان‌های دیگر حافظ امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران هستند.

عیسی زارع‌پور با اعلام اینکه وزارت ارتباطات تنظیم‌گر بخش پیام‌رسان‌های بومی است گفت: «به دوستان در سازمان فناوری اطلاعات ماموریت دادیم تا تصویری که در مورد چت یکی از گروه‌ها در پیام‌رسان بله منتشر شده بود را بررسی کنند. در نهایت پس از بررسی مستندات مشخص شد که خطایی صورت نگرفته است. ما به مردم اطمینان می‌دهیم که حفظ امنیت کاربران و حریم خصوصی آنها خط قرمز ماست و احدی حق دسترسی به آنها را ندارد.»

او با اعلام اینکه رصد و پایش کانال‌ها و گزارش محتوای مجرمانه در سایر پیام‌رسان‌های خارجی هم اتفاق می‌افتد تاکید کرد که در پیام‌رسان بله هم همین اتفاق افتاده و درز اطلاعات کاربران توسط این پیام‌رسان درست نیست.

بیانیه سازمان فناوری اطلاعات در دفاع از بله
این تنها وزیر ارتباطات نیست که مهر تایید بر امنیت پیام‌رسان بله می‌زند. شب گذشته (سوم مرداد) هم سازمان فناوری اطلاعات با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که پیام‌رسان بله امن و حافظ حریم خصوصی کاربران است.

سازمان فناوری اطلاعات در بیانیه خود با اشاره به جلسه فوری با مدیران ارشد بله در مورد این اتفاق، اعلام کرده که کارشناسان این سازمان با هدف بررسی دقیق جزئیات و راستی‌آزمایی بیانیه منتشر شده توسط بله، در محل این پیام‌‌رسان هم حضور یافتند.

سازمان فناوری اطلاعات در بیانیه خود گفته که طبق بررسی‌های انجام شده، سامانه مقابله با کلاهبرداری و محتوای غیراخلاقی در کانال‌ها و گروه‌های عمومی بله به‌طور کامل از سامانه‌های اصلی این پیام‌رسان جداست. در این زمینه در بیانیه این سازمان آمده است: «محتوای درون این کانال‌ها و گروه‌ها طبق سند قوانین و شرایط استفاده از پیام‌رسان، به عنوان مصداق محتوای عمومی معرفی شده است. بنابراین محتوای عمومی مورد اشاره در این سامانه با هدف شناسایی و حذف محتویات کلاهبرداری مانند فیشینگ و لینکهای مضر و محتواهای غیراخلاقی مورد بررسی قرار می‌گیرد. این محتوای نامناسب با گزارشهای واصله کاربران یا از طریق ابزارهای هوش مصنوعی (متن‌کاوی) می‌تواند شناسایی شده و برای بررسی بیشتر در سامانه قرار بگیرد.»

در ادامه سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده که با بررسی بخش‌های مختلف این سامانه مشخص شد که اپراتور امکان مشاهده اطلاعات خصوصی کاربر ارسال‌کننده محتوا در کانال ها و گروه های عمومی مانند آیدی کاربر، نام ارسال کننده و شماره‌تلفن را ندارد.

در پایان هم این سازمان تاکید کرده که با توجه به این توضیحات، در این مورد هیچگونه نقض حریم خصوصی مشاهده نشده و امنیت استفاده کاربران از پیام‌رسان بله همانند گذشته تامین است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست