فعالین اقتصاد دیجیتال در دیدار با رئیسی: فیلترینگ گسترده و اختلال اینترنت به صنعت ICT ضربه زده است

رئیس هیئت مدیره پیام‌رسان سروش پلاس در نشست فعالین اقتصاد دیجیتال با رئیس جمهور گفت سیاست فیلترینگ گسترده و اختلال وسیع متأثر از آن، ضربات سهمگینی به صنعت ICT وارد کرده است. مدیر عامل شرکت ایران تلنت نیز اعلام کرد بی ثباتی در اقتصاد و اختلال‌ها در اینترنت سبب ریزش در استخدام‌ها می‌شود و تعدیل شدید نیرو در دو سال اخیر را به دنبال داشته است. از آن سو، مدیران پلتفرم با سلام و گپ به طور ضمنی از اقدامات اخیر دولت برای حمایت از کسب‌وکارها قدردانی کردند.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، فعالین اقتصاد دیجیتال عصر روز گذشته در نشستی با رئیس جمهور، دغدغه‌های خود در رابطه با فیلترینگ، اینترنت، چالش‌های مجوزدهی، بروکراسی و وضعیت اقتصادی را بیان کردند.

«عباس عسگری»، رئیس هیئت مدیره پیام‌رسان سروش پلاس با اشاره به حوادث چند ماه گذشته کشور گفت: «سیاست فیلترینگ گسترده و اختلال وسیع متأثر از آن در شبکه داخلی و اینترنت، که نقش خون را مخصوصاً در صنعت ICT بازی می کند، ضربات سهمگینی به این صنعت وارد کرده است.»

او با بیان اینکه کسب‌وکارهای آی تی به شدت به بازارهای بین‌المللی وابسته هستند و اساساً شکل‌گیری و رشد این کسب‌وکارها در پهنه ملی سقفی محدود دارند. پیشنهاد کرد تا مناطق آزاد فناوری اطلاعات با تضمین اینترنت پایدار راه‌اندازی شوند:

«اگر مصمم هستیم پنجره فرصت ایجاد شده ناشی از ظهور صنعت IT را دریابیم و نمی‌توانیم اجماع در سطح حاکمیت ایجاد کنیم، شاید ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات با تضمین اینترنت پایدار بتواند راهکاری میانی برای گذر از وضعیت موجود باشد تا فعالان این صنعت بتوانند بدون دغدغه اختلال و قطع سرویس به جای مهاجرت، حداقل کسب و کار بین المللی خود را بسط دهند.»

رئیس هیئت مدیره پیام‌رسان سروش پلاس با بیان اینکه صنعت ICT تنها صنعتی است که در دهه گذشته رشد اقتصادی خوبی داشته و بخشی از رشد منفی سایر صنایع را جبران کرده است، اظهار داشت در عرصه جهانی، IT پیشران اقتصادی و زیربنای انقلاب صنعتی چهارم است، اما حالِ این صنعت در کشور خوب نیست.

عسگری از رئیس جمهور خواست تا موانع را از جلوی بزرگ شدن شرکت‌های بخش خصوصی بردارد: «به روند بین المللی هم نگاه کنید، شرکت‌های پیشتاز دهه آتی فعالین حوزه ICT هستند.»

او یکی از چالش‌های صنعت را تصمیم گیری‌های موسمی، غیر کارشناسی و بدون حضور نمایندگان بخش خصوصی توسط مسئولان به هنگام سیاست‌گذاری‌ها دانست و اعتقاد دارد واگذاری کارها و تسهیل ورود بورس می‌تواند به حل مشکلات کمک کند.

اثرات وضعیت اقتصادی و فیلترینگ بر بیکاری
«آسیه حاتمی»، مدیر عامل شرکت ایران تلنت در دیدار با رئیس جمهور اظهار داشت تجربه 20 سال فعالیت پلتفرم او نشان داده که هرگاه کوچکترین اتفاقی برای اینترنت بیفتد، یک ریزش استخدام رخ داده و جمعیتی بیکار می‌شود.

آسیه حاتمی

او با تأکید بر اینکه بی ثباتی در اقتصاد و اختلال‌ها در اینترنت سبب ریزش در استخدام‌ها می‌شود گفت در دوسال اخیر شاهد تعدیل شدید نیرو در بخش خصوصی بوده‌ایم.

حاتمی در بخش دیگری از سخنان خود به بحث صادرات خدمات اشاره کرد و گفت:

«جمعیت ایران و سیستم آموزش مهمترین شاخص برای صادرات خدمات هستند که این صادرات، ارزآوری برای کشور به همراه دارد. شاخص فریلنسینگ در دنیا به سه عامل جمعیت، آموزش و اینترنت بستگی دارد. با اینکه دوتای اول را تقریباً در کشور داریم و سومی را بتوانیم بهتر داشته باشیم، امیدوارم یک ظرفیتی را بالفعل کنیم و صادرات خدمات داشته باشیم. اینگونه نیروی انسانی متخصص به جای مهاجرت، در ایران می‌ماند و هم درآمد ارزی دارد و هم ارز به کشور وارد می‌کند. اجرا شدن این فرایند البته نیازمند قانون، حمایت وزارتخانه‌ها، زیر ساخت و تسهیل‌گری است.»

گلایه مدیرعامل توییتر ایرانی از فعالیت مسئولان در پلتفرم‌های خارجی
«مهدی انجیدنی»، مدیرعامل پیام‌رسان گپ در این نشست اظهار داشت طی 10 سال گذشته صنعت پیام‌رسان‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی در حال فعالیت هستند و به دلیل اهمیت کلیدی‌ این صنعت در حفظ کلان‌ داده‌های ملی، همیشه مورد هجوم رسانه‌های غربی و حتی برخی رسانه‌های داخلی قرار داشته‌اند.

او با بیان اینکه این صنعت در رده بندی جهانی، جزو صنایع در لبه فناوری محسوب می‌شود، گفت: «اکنون کشور عزیزمان در این صنعت کاملاً به شکل بومی و مستقل در حال فعالیت است. امروز 6 پیام‌رسان مطرح در کشور با کیفیت مطلوب در حال ارائه خدمت هستند.»

انجیدنی اعتقاد دارد همه نیازمندی‌های ارتباطی از جمله تماس صوتی، تصویری، کنفرانس تصویری، پخش زنده و زیرساخت‌های کسب و کار و حتی زیرساخت‌های پرداخت در این پیام رسان‌ها فراهم شده است. او همچنین وعده داد به زودی با رونمایی از مرکز تبادل پیام، امکان ارتباط بین کاربران این پیام‌رسان‌ها فراهم خواهد شد. موضوعی که به اعتقاد وی به مردم این حق انتخاب را می‌دهد تا با همه مخاطبینشان از همان پیام‌رسان در ارتباط باشند.

با وجود این سخنان انجیدنی، با محدود شدن دسترسی به تلگرام و واتس‌اپ که در میان مردم ایران کاملاً رواج داشت، عملاً حق انتخاب گرفته شده است. نیازمندی‌های ارتباطی بین‌المللی نیز با پیام‌رسان‌های بومی فراهم نمی‌شود.

فعالین اقتصاد دیجیتال و بحث فیلترینگ

مدیرعامل پیام‌رسان گپ که نسخه بومی توییتر را توسعه داده است، از حضور مسئولان در شبکه‌های اجتماعی خارجی گلایه کرد و گفت: «سؤال اینجاست که مخاطبان اینها چه کسانی هستند؟ چرا باید محتوا و گزارش کار فارسی مسئولان ما در توییتر، اینستاگرام و شبکه‌های این چنینی منتشر شود؟»

وی با تأکید بر اینکه صنعت پیام رسان در کشور به سطح و کیفیت صادراتی رسیده است اظهار داشت مذاکرات برای فروش و صادرات محصولات و پلتفرم این حوزه با کشورهایی چون روسیه، عمان، عراق، آفریقای جنوبی در حال انجام است.

انجیدنی ابراز امیدواری کرد در سال جاری شاهد تحقق اولین صادرات فناوری در این حوزه به دو کشور خواهیم بود: «یکی از آنها، طراحی و اجرا و استقرار یک پیام رسان کامل در یکی از کشورهای عربی به سفارش اپراتور تلفن همراه در آن کشور است.»

«به فعالان اقتصادی، انرژی و محبت برسانید»
«محمدرضا آقایا»، مدیرعامل پلتفرم باسلام یکی دیگر از سخنرانان نشست با رئیس جمهور بود.

او با تأکید بر اینکه قدرت یک پلتفرم حاصل از قدرت تک تک اعضای آن پلتفرم است نه قدرت مدیران پلتفرم، از رئیس جمهور خواست تا به فعالین اقتصادی، انرژی و محبت برساند:

«خواهشی دارم که طبق سیره رسول خدا، شما رئیس جمهور هستید، عالم دین هستید و رویکرد مردمی خیلی جدی دارید فلذا دولت به فعالان اقتصادی انرژی و محبت برساند؛ همانطور که در زمان جنگ به فرماندهان جنگ این انرژی داده می‌شد. باید خیلی از بروکراسی ها را کنار بگذاریم. تقاض داریم تا چنین نشست‌هایی تکرار شود.»

آقایا همچنین با بیان اینکه باید در وضعیت کسب‌و‌کار بهبود حاصل شود اظهار داشت در مسائل جدید همچون حذف دلار از پایه مبادلات ارزی، اصلاح نظام بانکی کشور و… باید برون سپاری به بخش خصوصی انجام شود.

آقایا
او در بخش دیگری از سخنان خود، از دو اتفاق رخ داده در دولت تشکر کرد و گفت: «در این دولت چند اتفاق خوب شاهد بودیم و سه وزارتخانه صمت، اقتصاد و ارتباطات به جز بحث زیرساخت، این مدت خیلی همدلانه در کنار پلتفرم‌ها ایستادند و امید ایجاد کردند. گشایش‌های بین المللی هم صورت گرفته که فضای محبت را گسترش می‌دهد. این امر نشان می‌دهد می‌خواهیم در منطقه کار کنیم و با همه دوست هستیم. قامت تسهیل کسب و کار، به نظرم باید در قامت بین المللی یک ارتقایی یابد.»

حسین اسلامی، رئیس هیئت مدیره نصر تهران در این دیدار تأکید کرد: «اختلال و محدودیت‌های فعلی کمکی به آینده زیبای کشور نمی‌کند؛ بخش خصوصی آماده است که راه‌حل هایی ارائه کند تا دغدغه‌ها رفع شود.»

وی همچنین تأکید کرد ایجاد یک کانال مستقیم و ارتباط با بدنه بخش خصوصی به منظور فعال‌سازی اقتصاد دییجتال، ضروری است.

«علیرضا عابدی نژاد»، مدیرعامل شرکت دوران و عضو هیئت مدیره نصر تهران نیز در این نشست گفت: «به نمایندگی از صنعت افتای کشور می‌خواهم سخن بگویم. این روزها همه دنبال مجوز زدایی از صنعت کشور هستند، اما در حوزه افتا، مجوززایی در حال اتفاق افتادن است و هر روز شاهد سخت‌گیری بیشتر هستیم. این مجوزها ترمزی برای پیشرفت است.»

به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، عابدی‌نژاد اعتقاد دارد شرکت‌های خصولتی ریشه بخش خصوصی واقعی را می‌خشکانند زیرا با امکانات ویژه و رانت اجازه نمی‌دهند شرکت‌های خصوصی واقعی رشد کنند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست