رمز پویا، از انتقادات کاربران تا اظهارات بانک مرکزی

داتیکا: تمامی دارندگان حساب بانکی باید هرچه زودتر نسبت به فعالسازی رمز یکبار مصرف بانکی خود اقدام نمایند وگرنه از انجام پرداخت‌های اینترنتی در هر درگاه بانکی عاجز خواهند ماند. این خبری بود که بسیاری از کاربران بانک ها را که به خرید اینترنتی عادت کرده اند، نگران کرد. از سوی دیگر دارندگان کسب و کارهای آنلاین نیز نگران شدند که نکند ساز و کار جدید بانک مرکزی ، خریدهای اینترنتی را متوقف کند. در هر حال این اخطار بانک مرکزی از دی ماه شروع به عملی شدن کرد و حالا باید برای هر گونه پرداخت آنلاین، رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) خود را وارد نمایید؛ رمزی که بین ۳۰ تا ۱۲۰ ثانیه (بسته به بانک شما) اعتبار دارد و درجا برایتان ارسال خواهد شد.حالا یا توسط اپ مخصوص هر بانک یا توسط پیامک!

به گزارش داتیکا، این اقدام بانک مرکزی اما صف های طویل در کنار خودپرداز ها و کاربران نگران مراجعه کننده به بانک ها را به همراه داشت. کاربرانی که بسیاری از آنها هنوز هم نمی توانند از رمز دوم پویای خود استفاده کنند و کار آنها لنگ مانده است.

ناگفته نماند به تازگی اعلام شده، خارج از این اپلیکیشن‌ها، یک دکمه در درگاه‌های پرداختی اینترنتی توسط بانک مرکزی تعبیه می‌شود که با فشردن آن، رمز دوم یکبار مصرف (رمز پویا) به سیم‌کارتی که آن را در شعبه بانک ثبت شده فرستاده خواهد  شد؛ عملکردی که می‌تواند هم کار را برای دارندگان هوشمند ساده‌تر سازد و هم معضل نبود اپلیکیشن یا کد USSD را برای دارندگان گوشی‌های ساده را حل و فصل کند.

البته مشکل فقط ارسال رمز پویا نیست. اخیرا شکایات متعددی از سوی کاربران در فضای مجازی منتشر شده مبنی بر اینکه تراکنش‌های زیر صد هزار تومان آنها مستلزم استفاده از رمز پویا در برخی بانک‌ها است و یا عده‌ای دیگر می‌گویند که پیامک دریافتی رمز یکبار مصرف آنها، کار نمی‌کند و رمز نادرستی به آنها داده می‌شود. جدا از این مشکلات، عده‌ای از کاربران نیز با وجود انجام کارهای بانکی لازم، همچنان در برخی درگاه‌های بانکی مشکل دریافت رمز یکبار مصرف (پویا) را دارند.

بانک مرکزی اما به این شکایات پاسخ داده است. روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده که مرحله دوم اجرای طرح رمز پویا مبنی بر حذف رمز دوم ثابت، همزمان با اعمال معافیت برای تراکنش‌ها با مجموع مبالغ تا سقف یک میلیون ریال بصورت روزانه، از روز ۸ تا ۲۳ بهمن‌ماه بصورت تدریجی توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری، با نظارت و اهتمام بانک مرکزی اجرا شده است. اما باید گفت با الزامی‌شدن استفاده از رمز پویا برای تراکنش‌های بالای ١٠٠ هزار تومان، همزمان با اجرای طرح در بانک‌های کشور، افت در  تراکنش‌های اینترنتی دیده شد.

در بیانیه بانک مرکزی آمده که ضمن بررسی دقیق وضعیت شبکه پرداخت و بانکی کشور، طی هماهنگی با بانک‌ها، اقدامات اصلاحی را برای رفع کاستی‌های موجود در برخی بانک‌ها آغاز شده است. بانک مرکزی وعده داده طی روز‌های آتی نیز با پیگیری و توجه بیشتر شاهد بهبود شرایط در این زمینه خواهیم بود.

در بیانیه اخیر بانک مرکزی اعلام شده که مرکز تماس رمز پویا (کاشف) با شماره ۹۱۰۰۹۹۶۰ آماده دریافت انتقاد، شکایت یا پیشنهاد از سوی مردم است.

به این ترتیب به نظر می رسد بانک مرکزی در استفاده از رمز پویا بسیار جدی است تا به این طریق بتواند هکرهای اینترنتی را متوقف کند. با این حال باید منتظر ماند و دید بالاخره کاربران بانکی کار با رمز پویا را فرامی گیرند و بانک مرکزی نیز می تواند مشکلات پیش آمده را رفع کند یا خیر؟

در هر حال ، اگر گمان می‌کنید چندان شخص واردی در امور اینترنتی نیستید،‌ اینبار خودتان آستین بالا بزنید و دست به کار شوید؛ فرایند رمز دوم یکبار مصرف به نظر پیچیده می‌آید ولی واقعیت اینست که چندان پیچیده نیست و می توان با آن کنار آمد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست