روابط عمومی ها در عصر ارتباطات نوین

داتیکا- انسان ها از همان بدو آفرینش، سعی در ایجاد ارتباط مفید با یکدیگر داشته اند. به همین علت است که زبان ها شکل گرفتند و رسم الخط ها اختراع شدند. این بدان معنا است که از زبان اشاره روزگاران دور تا زبان آگاهی رسان قلم امروز، همه و همه سعی در بهبود ارتباطات انسانی داشتند و دارند. شاید به همین علت است روابط عمومی در جهان حاضر یک شغل مهم است و ۲۷ اردیبهشت ماه نیزبه نام روز روابط عمومی و ارتباطات مهر خورده و در تقویم ثبت شده است.

در واقع با توجه به روابط پیچیده جوامع انسانی، می توان گفت، روابط عمومی یک شغل نیست بلکه یک ویژگی اخلاقی و انسانی است و بی‌جهت نیست که مرحوم دکتر نطقی بنیانگذار علم روابط عمومی در ایران گفته:روابط عمومی یک شغل اداری نیست بلکه یک شوق اداری است، چرا که تمامی فعالان در این حوزه با عشق، شور و نشاط، بهره گیری از تکنولوژی روز و ایده های نو و همچنین تزریق هنر و تفکر خلاق در حوزه‌ی اداری گام برمی‌دارند و روحشان با ایستایی و سکون منافات دارد.

اهمیت جایگاه روابط عمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاع‌ رسانی در همه ی عرصه‌ها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونه ای که موفقیت سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعالیت های تخصصی به عملکرد روابط عمومی‌های آن‌ها وابسته است.

روابط عمومی مدون و برنامه ریزی شده یکی از ابزارهای قوی مدیریت افکار است، روابط عمومی بعنوان اصلی ترین حلقه ارتباط بین مدیران و کارکنان، مسئولیت خطیری در فرآیند دسترسی مدیران و افکار جمعی کارکنان دارند به همین دلیل توجه ویژه به روابط عمومی، بعنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.

رکس هارلو از پیش قدمان روابط عمومی در جهان می‌گوید: روابط عمومی دانشی است که به وسیله آن سازمان ها آگاهانه می کوشند، بر مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانی کسانی راکه برای توسعه اهمیت دارد، به دست آورند.

از آنجایی که روانشناسان اجتماعی معتقدند، تنها درصد کمی از مردم در برابر پیام جدید فعال، جست وجوگر و پذیرا هستند و بیشتر افراد با بی تفاوتی از کنار پیام هایی که نشر می‌یابد، می گذرند و تنها با پیام هایی که بشدت با سرنوشت مادی و معنوی آن ها بستگی پیدا می‌کند و تأثیر عمیق در حیات اجتماعی، اقتصادی و روانی انها به جا می‌گذارد توجه اکثریت جامعه رابه خود جلب میکند.

مدیران سازمانها، همواره از مسئولان روابط عمومی میخواهند تا افکار عمومی موجود را برای انها محاسبه کرده توزیع دهند و یا در موارد نیاز افکار عمومی مساعد ایجاد کنند و یا افکار عمومی منفی را چنانچه وجوددارد، تغییر دهند شناخت افکار عمومی نحوه شکل گرفتن و راه های تغییر آن برای مسئولان روابط عمومی دارای اهمیت است. زیرا آنان را قادر می سازد با موفقیت تغییرات لازم را در افکار عمومی ایجاد کنند. روابط عمومی ها روشهای گوناگونی رابه خدمت می گیرند، تا در جریان افکار عمومی سازمان خود باشند، ضمناً آنرا هدایت کنند که پاره ای از انها ساده و پاره ای دیگر پیچیده هستند.

در عرصه سیاسی نیز، روابط عمومی ها دستی بر آتش دارند و برگزاری همایش های انتخاباتی، برنامه ریزی برای حمایت از کاندیدا ها ومدیریت تبلیغات انتخاباتی، همه و همه از وظایف روابط عمومی هایی است که حالا باید با تغییرات ارتباطی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ایجاد کرده، هماهنگ باشند و خود را با شرایط جدید تطبیق دهند.

بی تردید نقش روابط عمومی ها در ارتباطات آنقدر قدرتمند است که روزی را در تقویم به خود اختصاص دهند‌.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،پژوهش ارتباطی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست