روزنامه گاردین ۲۰۰ ساله شد

یادداشت سردبیر گاردین به مناسبت صدسالگی در سال ۱۹۲۱: “آزادی بیان باید برای همه وجود داشته باشد اما حقایق باید برای ما روزنامه نگاران، مقدس بمانند”.

روزنامه گاردین چاپ لندن ۲۰۰ سالگی خود را جشن گرفت.

به گزارش داتیکا به نقل از عصرایران، انتشار این روزنامه ۲۰۰ سال قبل (۵ می ۱۸۲۱)، در شهر منچستر بریتانیا و با نام “گاردین منچستر” آغاز شد اما سپس با انتقال دفتر آن به لندن، نامش هم به “گاردین” تغییر کرد. گاردین از جمله روزنامه های مهم و تاثیرگذار جهان به شمار می رود.

این روزنامه متعلق به بخش خصوصی است و در “روزنامه نگاری مستقل” نیز جایگاه مهمی دارد.

روزنامه “العرب” چاپ لندن در توصیف این روزنامه می نویسد: “گاردین یک روزنامه تاثیرگذار است و بارها خبرها و گزارش و یادداشت های آن منجر به تغییر قوانین و استعفاهای متعددی شده است. گاردین و روزنامه نگاران آن تاکنون بسیاری از جوایز جهانی و در راس آنها پولیتزر را کسب کرده اند”.

 روزنامه بر استقلال خود تاکید دارد و بارها برای ادامه حیات دست به دامن مخاطبان خود شد و از آنها خواست با حمایت مالی از روزنامه از طریق کمک مالی و اشتراک، از روزنامه حمایت کنند.
روزنامه بارها گفته است مدیون کسی نیست؛ به مخاطبان وفادار خود تکیه دارد و برای نظرات سایر افراد باز است.

 گاردین در یادداشتی به مناسبت ۲۰۰ سالگی اش گفت: “روزنامه، روشی را ادامه می دهد که به دنبال حقیقت باشد؛ قدرتمندان را به چالش بکشد و به خبرها و داستان سایر افراد و جامعه که مسائل و دغدغه هایشان به اندازه کافی از سوی مقامات شنیده نمی شود؛ اهمیت بدهد”.

شرح عکس: گاردین و نسخه یکصد سالگی

گاردین همچنین گفته است که “۲۰۰ سالگی، پیری پختگی برای این روزنامه است. این سن نه تنها بیشتر از سن بسیاری از کشورها و بیشتر از همه احزاب سیاسی است بلکه عمر هیچ موجود زنده ای در جهان به عمر گاردین نرسیده است”.

روزنامه معمولا جمله “سی بی اسکوت” سردبیر گاردین بین سال های ۱۸۷۲ تا ۱۹۲۹ را یادآوری می کند که در سال ۱۰۲۱ و به مناسبت صدسالگی روزنامه نوشت: “خیلی خوب است که با خوانندگان خود صریح باشیم اما بهتر این است که عادل باشیم”.

او در این مطلب تاکید کرده بود که “آزادی بیان باید برای همه وجود داشته باشد اما حقایق باید برای ما روزنامه نگاران، مقدس بمانند”.
این مقاله اسکوت تحت عنوان “۱۰۰ سالگی” هم اکنون به مرجعی در سراسر جهان درباره نقشه ساخت رسانه مستقل تبدیل شده است.

گاردین در طول ۲۰۰ سال فعالیت خود از یک هفته نامه در شهر منچستر به موسسه بزرگ رسانه ای با “اتاق خبر” های متعدد در بریتانیا، آمریکا، استرالیا، دهها میلیون خواننده وفادار در سراسر جهان و بیش از ۱٫۵ میلیون حامی در ۱۸۰ کشور جهان تبدیل شده است.

شرح عکس: نخستین شماره روزنامه گاردین در ۲۰۰ سال قبل

“کاثرین فینر” سردبیر فعلی گاردین نیز نوشت “سوال نخست در قرن سوم روزنامه این است که در ایجاد خاطرات این فاجعه کووید۱۹ (کرونا) ما چه نقشی می توانیم ایفا کنیم. گزارش های ما – شامل کلمات، عکس ها، ویدئوها، عکس و صدا – چه تاثیری بر مبارزه برای فهم این همه گیری و جهان جدیدی که آن را شکل داده خواهد داشت؟ چگونه نظر و تحلیل ما بر تصمیماتی که ما را به اینجا رساند؛ نوری خواهد تاباند؟

خانم “رولا خلف” سردبیر روزنامه قدیمی فایننشیال تایمز (چاپ لندن) هم به همین مناسبت گفت: “نقش رسانه های خوب، بازخواست قدرتمندان و ارائه حقایق به مخاطبان است. روزنامه گاردین از زمان تاسیس تاکنون چنین کاری را انجام می دهد”.

 

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل