ریاست جمهوری کلاب هاوسی در قرن جدید/بفرمایید مباحثه!

داتیکا- سال ۱۴۰۰ از راه رسیده و انتخابات ریاست جمهوری نزدیک است.انتخاباتی که هر بار با رسانه ها به خصوص در فضای مجازی داغ می شود.اینستاگرام فیسبوک، توییتر، تلگرام و واتس اپ همه و همه بستر مناسبی برای تبادل نظرات انتخاباتی است، چرا که امکان مباحثه را فراهم می آورد.حالا هم کلوپ هاوس پا به عرصه فضای مجازی گذاشته تا با چت شنیداری و امکان بحث و جدل با صوت، تنور انتخابات را داغ تر کند.

در واقع در همه جای دنیا،یک رویداد مهمی مثل انتخابات نیازمند یک بستر و زیرساخت تاثیرگذار است که در قالب آن امکان انتقال ایده‌ها و مطالب و پاسخگویی با سوالات فراهم باشد.بی تردید در جامعه امروز، رسانه‌های سنتی مانند رادیو و تلویزیون و مطبوعات اثرگذاری جدی را در انتخابات دارند و نقش خاص خودشان را ایفا می‌کنند ولی مساله اینجاست که این رسانه‌ها با یک سری محدودیت‌های جدی مواجه هستند. در عرصه رسانه‌های کلاسیک یعنی رادیو و تلوزیون، اولین محدودیت این است که امکانی برای رقابت وجود ندارد و در این مجموعه‌ها یک نوع انحصار و انحصارطلبی رخ داده است. این رسانه‌ها امروز در اختیار یک جریان خاص است و در مقابل اکثریت جامعه هیچ نقشی در حضور در این رسانه‌ها یا استفاده و بهره‌برداری از ‌آنها را ندارد. از سوی دیگر ارتباط دو سویه با مخاطب به خوبی برقرار نمی شود.

رسانه‌های مکتوب و کاغذی نیز با چند چالش مهم مواجه هستند که همین چالش‌ها آنان را به نحوی دچار محدودیت کرده است. اولین چالش مهم این رسانه‌ها بحث گرانی کاغذ و مشکلات اقتصادی است و چالش دومی که این رسانه‌ها با آن مواجه شده‌اند، مساله افزایش نقش و تاثیرگذاری رسانه‌های مجازی بوده که باعث شده، رسانه‌های مکتوب رونق قبلی را نداشته باشند. از سوی دیگر، رسانه‌های مکتوب و کاغذی با محدودیت انتشار و سانسور مواجه هیستند و فشار بر روی آنها زیاد است.در این میان ، این فضای مجازی است که جولان می دهد و هم ارتباط دو سویه بین کاندیدا و طرفدارانش و مردم عادی ایجاد می کند، هم سرعت انتشار بالا دارد و هم شور و هیجان به دلیل امکان بحث و جدل.

حالا هم که کلاب هاوس پا به عرضه ظهور گذاشته تا فضا را پر شور تر کند. این شبکه اجتماعی مجموعه‌ای از اتاق‌ها یا تالارهای گفت‌وگو را در اختیار اعضای خودش قرار می‌دهد و اعضا در این اتاق‌ها فرصت و امکان خوبی برای گفت‌وگو و ارائه نظرات، مطالب و سوالات خودشان را دارند. کلاپ هاوس در حقیقت، فرصت خوبی را در اختیار اعضا قرار داده و ویژگی منحصر به فرد این شبکه در قیاس با رسانه‌های مشابه مانند رادیو و صداوسیما در این است که مخاطبان در آن رسانه‌ها شاهد گفت‌وگوی یک طرفه هستند اما در این شبکه اجتماعی، گفت‌وگوها به صورت دو سویه است و همین ویژگی به نوعی یک فضای آزاداندیشی را بدون محدودیت برای مردم فراهم می‌کند.

هرچند کلاب هاوس در حال حاضر برای مخاطبان فضای مجازی کاملا شناخته شده نیست اما به نظر می رسد فضای انتخاباتی این روزها باعث رونق این شبکه اجتماعی شود و به زودی تاثیرگذاری آن مشخص خواد شد.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست