زارع پور: هدف ایران ارائه خدمات فضایی به سایر کشورها است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف گذاری ایران ارائه خدمات تضمین شده فضایی به سایر کشورها است، گفت: بزودی شاهد تثبیت فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو (مدار نزدیک زمین) و پس از آن بدنبال خدمات‌رسانی به دیگر کشورها خواهیم بود.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، عیسی زارع پور عصر دوشنبه در بیست و یکمین کنفرانس بین المللی انجمن هوافضای ایران که با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد، نگاه دولت سیزدهم به صنعت هوافضا را یک نگاه راهبردی دانست و گفت: اعتقاد داریم که صنعت فضایی می‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند.

وی با تاکید بر اینکه صنعت هوافضا اقتدار آفرین و هر ماهواره بری که تست می شود یک موفقیت در مسیر پیشرفت کشور است، افزود: هر ماهواره ای که در مدار قرار گیرد اقتدار برای کشور ایجاد خواهد کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه صنعت هوافضا یک صنعت کاربردی و راهبردی است، تاکید کرد: باید در مسیری قرار گیریم که هر ماهواره ای که پرتاب می شود و در مدار قرار می گیرد مردم احساس کنند که با این ماهواره مشکلی از زندگی آنها رفع می شود.

عزم و اراده دولت برای پیشرفت صنعت فضایی کشور
وی با بیان اینکه شورای عالی فضایی دوبار به ریاست رییس جمهور تشکیل شده، گفت: شخص رییس جمهور توسعه صنعت فضایی کشور را راهبری می کنند و برگزاری این جلسات نشان‌دهنده عزم و اراده دولت برای برنامه ریزی پیشرفت در صنعت فضایی کشور است.

زارع پور افزود: مبتنی بر این نگاه راهبردی دولت، بودجه های خوبی برای این حوزه در نظر گرفته شده و اتفاقات خیلی خوبی در بودجه سال ۱۴۰۱ رخ داده و در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز ادامه خواهد داشت.

وی اظهار کرد: فعالیت های فضایی کشور در قالب سند ۱۰ ساله صنعت فضایی کشور منسجم شده و در جلسه آخر شورای عالی فضایی نیز به تصویب رسید و روز گذشته(یکشنبه) پس از توشیح رییس جمهور، این سند به همه کسانی که در این حوزه و اجرای این سند مسوولیت دارند ابلاغ شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در این سند مسیر و راه توسعه صنعت فضایی کشور به صورت شفاف و روشن مشخص شده که ما در بازه های زمانی یک یا دو ساله و تا افق ۱۰ ساله چه در حوزه ساخت ماهواره و چه در حوزه توسعه زیرساخت ها و ایستگاه های فضایی کشور و ماهواره، در لاین های مختلف به کجا باید برسیم.

وی گفت: پیشتر به این شفافیت سندی وجود نداشت و با تقسیم کار در دبیرخانه شورای عالی فضایی مبتنی بر مصوبه جلسه آخر، قرار است تمرکزها را مشخص و از کار تکراری و موازی کاری که در گذشته اتفاق افتاده جلوگیری کنیم. به عنوان مثال در گذشته چندین دانشگاه بر روی ساخت یک ماهواره و همچنین پرتاب آن کار کرده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال گذشته در حوزه صنعت فضایی سال پرباری بود، افزود: ۶ پرتاب فضایی در حوزه تحقیقاتی و عملیاتی داشتیم و این مسیر ادامه دارد.

وی اظهار امیدواری کرد با این مسیری که همه دانشمندان مدیران و دست اندرکاران صنعت فضایی در کنار یکدیگر به پیش می برند، بتوانیم در آینده نزدیک تبدیل به یکی از کشورهای صادر کننده خدمات فضایی شویم زیرا این ظرفیت را داریم.

هدف گذاری ایران ارائه خدمات تضمین شده فضایی به سایر کشورها است
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: اگر بتوانیم این صنعت را تجاری سازی کنیم و خدمات تضمین شده به بقیه کشورها دهیم، به طور قطع در چند سال آینده صنعت فضایی کشور رشد می کند، بنابراین باید خود را برای این مرحله آماده کنیم و هدف گذاری ما این است که به این نقطه برسیم.

زارع پور گفت: با این توانایی ها و ظرفیت هایی که داریم در دولت سیزدهم به این نقطه خواهیم رسید که بتوانیم ماهواره های کوچک سبک و نیمه سنگین را تا مدارهای ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتری زمین پرتاب کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: بزودی شاهد تثبیت فناوری تزریق ماهواره به لایه لئو (مدار نزدیک زمین) و پس از آن بدنبال خدمات‌رسانی به دیگر کشورها خواهیم بود.

وی افزود: موضوع دیگری که رییس جمهور بر آن تاکید دارد این است که ثمرات فناوری های پیشرفته ای که در صنعت فضایی به دست می آید در زندگی مردم دیده شود، به طوریکه در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، لوازم خانگی و بخش های مختلف بتوانیم زندگی مردم را از این صنعت مهم بهره مند کنیم.

زارع پور به استفاده کاربردی از داده های فضایی اشاره کرد و گفت: می توانیم در بسیاری از حوزه‌ها از این داده ها و اطلاعات فضایی استفاده کنیم برای اینکه بخش های مختلف کشور را در راستای ماموریت هایی که به آنها داده شده ارتقا دهیم یعنی از حوزه کشاورزی گرفته تا حوزه صنعت و معدن همه این داده ها در همه بخش های کشور قابل استفاده است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست