زنگ خطر برای همراه اول/ ایرانسل تنها اپراتور کشور با رشد مثبت در سهم بازار

داتیکا – براساس آماری که اخیرا منتشر شده، همراه اول کماکان بیشترین سهم بازار را در اختیار دارد. اما نکته ظریفی در این آمار وجود دارد که زنگ خطر را برای همراه‌اولی ها به صدا در آورده است. ایرانسل به عنوان دومین اپراتور بزرگ کشور، به سرعت در حال نزدیک شدن به اصلی‌ترین رقیبش است.

به گزارش داتیکا، یکی از مهمترین شاخص‌ها در بررسی اثرگذاری اپراتورها در سرتاسر دنیا، شاخص سهم بازار است. این شاخص، براساس نسبت مشترکان اپراتور مورد نظر به میزان کل مشترکان اپراتورهای تلفن همراه محاسبه می‌شود. طبیعتا هرچه این عدد بزرگتر باشد، بیانگر آن است که اپراتور مورد نظر در جذب مشترکان بازار خطوط همراه، عملکردی بهتر از سایر رقبا داشته است. به عبارتی دیگر، مشترکان تلفن همراه به استفاده از آن اپراتور نظر مثبت‌تری دارند.

بر اساس آماری که اخیرا منتشر شده، همراه اول، اولین اپراتور ایرانی، در رتبه نخست بیشترین سهم بازار مشترکان قرار دارد. مطابق انتظار، رتبه دوم در اختیار ایرانسل و رتبه سوم به رایتل رسیده است.

در این آمار، سهم بازار ۴ اپراتور کشور در پاییز ۹۸ با سهم بازارشان در تابستان ۹۸ مقایسه شده است. سهم بازار همراه اول با نزولی ناچیز از ۵۳/۱۹ درصد به ۵۳/۱۸ درصد کاهش یافته است. همچنین سهم بازار ایرانسل از ۴۲/۹۹ درصد به ۴۳/۳۱ درصد افزایش یافته است. سهم بازار رایتل نیز از۳/۸۱  به۳/۴۸  تقلیل یافته است و بیشترین میزان سقوط را داشته است. اپراتور منطقه آزاد کیش نیز تغییری در سهم بازار خود مشاهده نمی‌کند.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد آن است که بر اساس رتبه‌بندی کنونی، دیری نخواهد پایید که تغییراتی در رتبه بندی سهم بازار اپراتورها شاهد باشیم. زیرا اگر آمار کنونی را با آمارهای قبلی مقایسه کنیم، ایرانسل تنها اپراتور کشور است که از نظر سهم بازار مخاطبانش با رشد مواجه بوده است. تفسیر این نکته آماری آن است که سهم بازار ایرانسل رو به رشد است و کاربران دیگر خطوط همراه، رفته رفته به این اپراتور روی می‌آورند. مساله‌ای که باید از سوی همراه اول به عنوان بزرگترین رقیب ایرانسل جدی گرفته شود. زیرا با ادامه پیدا کردن روند کنونی، این اپراتور سهم بازار گسترده‌تری از مشتریانش را از دست خواهد داد.

از سویی دیگر، با توجه به اینکه تنها اپراتور با رشد سهم بازار مثبت ایرانسل است و دو اپراتور رقیبش نه تنها با رشد مواجه نبوده‌اند، بلکه با نزول سهم بازار هم رو به رو شده اند، می‌توان این تحلیل را داشت که ایرانسل در جذب مخاطب از دو رقیب اصلی‌اش موفق‌تر عمل کرده است.

این در حالیست که ایرانسل در بین دو انحصار میان اپراتورها به عرصه رقابت وارد شد. اپراتور همراه اول به عنوان یک اپراتور دولتی، اولین اپراتور کشور بوده است. از طرفی رایتل نیز با انحصاری که در عرضه اینترنت پرسرعت همراه داشت، به نوعی از یک مزیت رقابتی ناپایدار بهره مند بود.

از آنجایی که هیچ اقبالی از سوی مخاطبان و مشترکان به محصولات و خدمات برندها بی دلیل نیست، شاید بتوان رشد مثبت سهم بازار ایرانسل را نشانگر پایان عصر جذب مخاطبان به لطف انحصار تلقی کرد. پس قطعا بررسی نقاط قوت ایرانسل برای رقبای اصلی‌اش مثل همراه اول و رایتل ضروری تر از نان شب است. رشد مثبت ایرانسل در سهم بازار مخاطبان اپراتوری، بدون شک زنگ خطر را برای آن‌ها به صدا درآورده است.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار،مدیریت رسانه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل