سازمان خودتنظیم‌گر رمزارز تشکیل شد؛ تلاش بخش خصوصی برای ساماندهی رمز ارزها

سازمان خود تنظیم‌گر رمز ارز با حضور نمایندگانی از انجمن بلاکچین ایران، فین‌تک و سازمان نصر تشکیل شده و قصد دارد تا مساله ارزهای دیجیتالی در کشور را ساماندهی کند و خطرات و ریسک‌های این حوزه را کاهش دهد.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، «سپهر محمدی» رییس انجمن بلاکچین می‌گوید زمانی که هیچ نهاد دولتی ریسک‌ها و چالش‌های رمز ارز را در ایران بر عهده نگرفته است، بخش خصوصی فعال در این حوزه خودش به صورت سازمان یافته به این حوزه توجه می‌کند. او می‌گوید آنها قصد قانون‌گذاری ندارند اما سعی دارند که چارچوب‌هایی تعیین کنند و کاری کنند که بازیگران این حوزه در چارچوب‌ها و آیین‌نامه‌های این سازمان حرکت کنند و بعدها در کنار مواردی چون محیط سندباکس وزارت اقتصاد هم پیش بروند و بازار رمز ارزها را امن‌تر و بهتر سازند.. او در پاسخ به دیجیاتو مبنی بر اینکه چقدر اجرایی شدن آیین نامه‌های این سازمان را محتمل می‌داند می‌گوید:

«ما نمی‌خواهیم برای کشور قوانین تدوین کنیم بلکه می‌خواهیم وضعیت فعلی بازار را سر و سامان دهیم. در واقع سازمان ما متشکل از اعضای فعال بخش خصوصی اعم از نصر تهران و کشوری و انجمن بلاک چین و فین‌تک و… است تا با همفکری همدیگر کار را پیش ببریم. ما در این مراحل اولیه لزوما نیازی به ورود دستگاه‌های دولتی و حاکمیتی نداریم و این در برنامه بلند ماست که بعدها با دستورالعمل‌ها از سازمان‌های دولتی نیز کمک بگیریم تا همه چیز به مرحله اجرایی برسد.»

محمدی تاکید دارد همه تشکل‌های فعال در این حوزه اعم از شرکت‌ها و افراد در این سازمان هستند. او در پاسخ به این پرسش که تشکیل چنین نهادی در حال حاضر چه کاربردی دارد به دیجیاتو یم‌گوید که امنیت سرمایه گذاری مردم در این حوزه قوت می‌گیرد چرا که قرار است چارچوب‌هایی دقیق و درست برای این بازار تعیین شود و خطرات و ریسک‌های موجود به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

محمدی در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون این سازمان جلساتی برگزار کرده یا خیر می‌گوید که چندی پیش سومین جلسه این سازمان با حضور اعضای آن برگزار شده است. او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا مجوز خاصی برای این سازمان به دست آورده‌اند یا خیر بار دیگر تاکید می‌کند که آنها در حال حاضر تنها مشغول تهیه و تدوین دستورالعمل‌های اولیه‌ای هستند که بتوانند بازیگران بزرگ را در یک چارچوب به حرکت پیش ببرند؛ چارچوبی که از همفکری با خود آنان استخراج شده باشد. رییس انجمن بلاک چین در پاسخ به دیگر پرسش دیجیاتو مبنی بر اینکه دغدغه‌های این سازمان خود تنظیم گر حول محور چه مواردی خواهد بود به دیجیاتو می‌گوید:

«قصد داریم با اولویت به تمام چالش‌ها برسیم. کیف پول‌های الکترونیکی، والت سرد و والت گرم، احراز هویت و نحوه احراز هویت، نحوه نگه داری اطلاعات احرار هویت که امکان سرقت آن کم باشد و همچنین خالی فروشی و دیگر موارد از جمله گزینه‌هایی است که در حال حاضر روی آنها کار می‌کنیم.»

محمدی تاکید دارد همه تشکل‌های فعال در این حوزه اعم از شرکت‌ها و افراد در این سازمان هستند. او در پاسخ به این پرسش که تشکیل چنین نهادی در حال حاضر چه کاربردی دارد به دیجیاتو یم‌گوید که امنیت سرمایه گذاری مردم در این حوزه قوت می‌گیرد چرا که قرار است چارچوب‌هایی دقیق و درست برای این بازار تعیین شود و خطرات و ریسک‌های موجود به طور چشمگیری کاهش پیدا کند.

به گفته محمدی این سازمان از همه فعالین و پژوهشگران این حوزه دعوت به همفکری در رابطه با معضلات و چالش‌های حیطه بلاکچین و رمز ارز می‌کند.

یک سازمان خود تنظیم‌گر (SRO) یک نهاد مانند سازمان غیر دولتی یا مردم نهاد است که قادر به ایجاد و اجرای قانون‌گذاری‌ها و استانداردها در خصوص یک صنعت است. در خصوص سازمان‌های خودتنظیم‌گر مالی اولویت و تمرکز این نهادها بر محافظت سرمایه‌گذاران است. این سازمان با ایجاد دستورالعمل‌های متفاوت در شرایط مختلف هم اصول اخلاقی و برابری را رعایت می‌کنند و هم نیروی خود برای محافظت از سرمایه‌گذاران حوزه صرف می‌کنند. این نوع سازمان‌ها تا حد زیادی تابع قوانین دولتی هستند و هدف‌شان نظارت در داخل یک نهاد است.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست