سرعت، کلید واژه انقلاب در تجارت آنلاین

تجارت سریع٬ گام بعدی در تکامل تجارت الکترونیک

آیا شما هم پس از سفارش پیتزا، برای رسیدن آن لحظه شماری میکنید و چشم از اپلیکیشن سفارش غذای خود برنمیدارید؟ این پدیده فراگیر به زودی برای همه کالاهای خرد و خواروبار رخ خواهد داد و انتظار برای دریافت کالا کوتاهتر از آنچه تاکنون تجربه کردید خواهد شد. تجارت خرده فروشی از خریدهای سلف سرویس در فروشگاههایی چون والمارت به تحویل دو سه روزه آنلاین در فروشگاه های Shopee و Flipkart رسید و اکنون مفهوم جدیدتر تجارت سریع یا q-commerce این کسب و کارها را متحول خواهد کرد.

به گزارش داتیکا به نقل از آی تی ایران، همه گیری ناشی از شیوع کووید 19 سبب شد تا فروشگاه های محلی گوش به زنگ باشند تا خرید شهروندان را سریع تر از پیش به دست آنان برسانند. از سوی دیگر برای شهروندانی که در قرنطینه به سر میبردند چه چیزی محبوب تر و آسان تر از یک تماس تلفنی برای دریاف سبد کوچک خرید خود. با این حال افزایش تقاضا برای دریافت سریع کالا سبب خلق ایده q-commerce شد چرا که حجم عظیم جابجایی ها سبب تاخیرهای 5 تا 7 روزه برای تحویل شده بود. اکنون اما تحویل یک ساعته کالا به اولویت شماره یک کسب و کارهای آنلاین بدل شده و سرعت، کلیدواژه آنان برای پیروزی در این بازار پرهیاهوست.

قبل از همه‌گیری کووید-19، مطالعه‌ای توسط مرکز مطالعاتی PwC انجام گرفت که نشان میداد بیشتر مصرف‌کنندگان در سراسر جهان برای کارایی و راحتی بیش از هر چیز دیگری ارزش قائل هستند. همه گیری کرونا نیاز به سرعت و کارایی را به ویزه از سوی عرضه تجاری تشدید و فراگیرتر کرده است. امروزه فاصله گذاری اجتماعی و رواج کار از خانه به این معناست که مصرف کنندگان کمتر از گذشته به فروشگاه ها مراجعه میکنند در نتیجه رخداد تحولی در تحویل کالاها بیش از پیش به دغدغه آنان بدل شده است. بر اساس گزارش سازمان همکاری و توسعه اقتصادی موسوم به OECD نزدیک به 21درصد از مصرف کنندگان آمریکایی، سفارش آنلاین کالا از فروشگاه های محلی اطراف خود را نتیجه مستقیم شیوع همه گیری دانسته اند. جالب اینجاست که در این میان 19درصد افراد سفارش دهنده بالای 65 سال سن داشتند و این به معنای آن است که شهروندان خود را برای سفارش آنلاین کالا با تکنولوژی همسو کرده اند. برندهایی که تجارت سریع یا q-commerce را پذیرفته اند، بزرگترین برندگان این رفتار جدید بوده اند.

q-commerce چیست و چه مزایایی دارد؟

تجارت سریع یا q-commerce گام بعدی در تکامل تجارت الکترونیک است و همانطور که از نام آن پیداست، همه چیز در مورد سرعت است. تجارت سریع به طور کلی بدان معناست که مصرف کنندگان می توانند انتظار تحویل کالا ظرف یک ساعت پس از ثبت سفارش را داشته باشند. برای ارسال سفارشات در اسرع وقت، خرده فروشان به سیستم های سفارش آنلاین، انبارهای محلی و تیم تحویل با وسایل نقلیه دو چرخ، متکی هستند. گرچه ارسال سریع کالا تجربه جدیدی نیست و خرید پیتزا یکی از این تجربیات است اما اکنون این تجربه برای بیشتر محصولات تکرار خواهند شد.

تجارت سریع، مزایای زیادی هم برای فروشندگان و هم برای خریداران به همراه خواهد داشت. مصرف کنندگان نه تنها خرید خود را سریع دریافت میکنند بلکه این تجربه مثبت آنان را به سوی خرید آنلاین کالاهایی که پیش از این به صورت سنتی خریداری میکردند، سوق خواهد داد. از سوی دیگر راهی برای کسب و کارهای کوچک فراهم می کند تا با بازارهای چندملیتی چون آمازون رقابت کنند.

یک مطالعه از Deloitte نشان می دهد که در طول همه گیری 50درصد از خریداران برای راحتی بیشتر، پول اضافه خرج کردند و این راحتی به معنای سفراش آنلاین و تحویل کالا در محل بوده است. این امر فرصتی بی نظیر برای خرده فروشان است که برای سود آوری بیشتر با یکدیگر رقابت کنند. از سوی دیگر، «راحتی» برای طبقه متوسط و ثروتمندان، جذاب است و برای این راحتی حاضر است از تخفیف های ارائه شده بر روی قیمت کالاها صرفه نظر کند.

همانطور که انتظارات مصرف کننده رشد می کند، تجارت سریع می تواند به خرده فروشان آنلاین کمک کند تا آن انتظارات را برآورده کنند و از آنها فراتر روند. این به نوبه خود وفاداری به برند را تقویت می کند. از سوی دیگر تجارت سریع برای کسب و کارهایی که افراد شاغل و افراد مسن را هدف قرار می دهند ضروری است موقعیت‌های زیادی وجود دارد که q-commerce می‌تواند استرس را کاهش دهد و شاید حتی از فاجعه جلوگیری کند.

کووید 19 رفتار مصرف کنندگان را به شدت تغییر داده است. گرچه برخی از مصرف کنندگان پس از واکسیناسیون به فروشگاه ها برمیگردند اما برخی دیگر به خرید آنلاین ادامه میدهند. اکنون عادت هایی در خرید کالا شکل گرفته که فصلی جدید برای برندها رقم زده است. پیشرفت های فناوری چون تحویل کالا توسط پهبادها و هواپیماهای بدون سرنشین و همچنین یادگیری ماشین این تغییر را تقویت خواهد کرد. در نتیجه این تحولات، مناطق بیشتری شاهد دریافت کالا کمتر از یک ساعت هستند و هزینه تجارت سریع کمتر خواهد شد. شرکت هایی چون اوبر برای پیشتازی در این صنعت، به شدت در حال تغییر کسب و کار خود است.

بر اساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد، پیش بینی میشود که کالارسانی سریع سالانه 10درصد در سراسر جهان رشد کند و بدین ترتیب شمار وسایل نقلیه حمل و نقل برای تحویل کالا در 100شهر بزرگ جهان در سال 2030 رشدی 36درصدی را تجربه خواهد کرد. تقاضای بی نظیر برای تحویل سریع کالا و افزایش پلتفرم های تحویل بر شهرها اثر خواهد گذاشت چرا که دیگری نیازی برای زندگی در مراکز شهری وجود نخواهد داشت.

واضح است که سبک زندگی مصرف کنندگان پیشرفت کرده، فناوری ها در توسعه خود شتاب گرفتند و مدل های کسب و کار تکامل یافته اند. سرعت و راحتی بیش از هر زمان دیگری حیاتی تر می شود. اما حقیقت همواره ثابت است: برندها به جایی می روند که مصرف کنندگان هستند. مصرف کنندگان هر روز در حال جستجو و مرور برنامه های تحویل برای خرید آنلاین هستند و تنها با چند کلیک آنها را برای خرید یک محصول تنظیم می کند. GrabMart و pandamart در میان مصرف کنندگان در بازارهای محلی سر و صدای زیادی کردند، با این حال بسیاری از برندها هنوز در تلاش برای درک نحوه مشارکت با آنها هستند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،راهبرد،کسب و کار

آخرین اخبار

فهرست