اخبار

سرقت دکل رادیویی 60 متری

آیا می‌توان سازه‌ای عظیم با ارتفاع 60 متر را دزدید؟ اگر به صورت عادی به این قضیه نگاه کنیم بدیهی است که پاسخ منفی باشد ولی با توجه به داستان‌های مشابهی که طی سالیان گذشته شنیده‌ایم، شاید این مورد چندان هم غیرممکن نباشد؛ مجموعه داستانی که جدیدترین اپیزود آن این بار در آلاباما آمریکا اتفاق افتاده و یک دکل مخابراتی 60 متری به ناگاه گم شده است!

شاید با خواندن تیتر این مطلب یاد داستان عجیب دزدیده شدن دکل نفتی در سال 1394 (یا حتی خبر جدیدی که مربوط به مهر ماه گذشته است) در کشور خودمان افتاده باشید که در آخر مشخص نشد عاقبت آن دکل به کجا رسید ولی داستان جدید با شباهت‌هایی این بار در آمریکا اتفاق افتاده که یک دکل مخابراتی 60 متری غیب شده است!

بنابر گزارش خبرگزاری گاردین، یک ایستگاه رادیویی در ایالت آلاباما آمریکا پس از سرقت برج رادیویی 200 فوتی آن توسط سارقان مجبور به تعطیلی موقت شده است. در یکی از عجیب‌ترین و دور از ذهن ترین حوادث سال 2024، یک دکل رادیویی 60 متری که متعلق به یک ایستگاه رادیویی محلی بود، به طور کامل از محل خود در شهرستان جاسپر در آلاباما دزدیده شد.

این دکل رادیویی که برای کار کردن در طول موج AM و پخش برنامه های موسیقی و خبر به مردم منطقه خدمت می‌کرد، در سال 2018 با هزینه 55 هزار دلار ساخته شده و قابلیت پوشش تا شعاع 80 کیلومتری را داشت.

به گفته ی مسئولان ایستگاه رادیویی، دزدی این دکل در روز شنبه 4 فوریه 2024 انجام شده است. آنها می گویند که در آن روز، برق ایستگاه قطع شده بود و آنها فکر می‌کردند که این مشکل به دلیل خرابی تجهیزات انتقال یا طوفان بوده است. اما وقتی که جریان برق شبکه وصل شده و نظافتچی ایستگاه اول صبح برای انجام وظایف خود در ایستگاه حاضر می‌شود به صورت عجیبی مشاهده می‌کند که دکل سر جایش نیست!

یکی از کارمندان ایستگاه رادیویی در مصاحبه با NBC گفته است:

ما اصلا باور نمی‌کردیم. ما فکر می کردیم که شاید دکل به دلیل باد شدید یا برخورد یک صاعقه سقوط کرده باشد. اما وقتی که به محل دکل رفتیم، هیچ چیز ندیدیم. فقط چند تکه ی فلزی و چند رشته سیم برق را دیدیم که از زمین بیرون زده بودند. انگار که کسی دکل را با دقت بریده و برداشته باشد.

مسئولان ایستگاه رادیویی می گویند که این دکل رادیویی یکی از بزرگترین و قوی ترین دکل های رادیویی در آلاباما بوده و برای حمل و نقل آن نیاز به یک جرثقیل بزرگ و استفاده از چندین نفر و همکاری چندین ساعته‌ای است. آنها عقیده دارند که دزدان از یک وسیله برش فلزی با قدرت بالا استفاده کرده‌اند تا دکل را از پایه های آن جدا کنند و آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنند.

مدیر کل ایستگاه، برت المور نیز در مصاحبه‌ای با گاردین گفته است:

ما هیچ ایده‌ای نداریم که چرا کسی بخواهد یک دکل رادیویی را بدزدد. ما فکر می‌کنیم که شاید دزدان، دکل را برای فروش فلزات یا قطعات آن به سرقت برده باشند. اما طبیعتاً این کار بسیار خطرناک و پر ریسک است. این دکل رادیویی یک بستر ارتباطی مهم و برای امنیت و آگاهی مردم منطقه لازم بود.

پلیس آلاباما در حال تحقیق و بررسی این حادثه است و از شاهدان و افرادی که اطلاعاتی در این مورد دارند، خواسته است که با آنها تماس بگیرند. پلیس منطقه همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرده که این یکی از عجیب ترین و پیچیده‌ترین پرونده هایی است که آنها تا به حال با آن درگیر شده است. یکی از مقامات پلیس در این راستا می‌گوید:

ما هنوز نمی توانیم باور کنیم که چگونه ممکن است که کسی یک دکل رادیویی 60 متری را بدزدد. این کار نیاز به برنامه ریزی، هماهنگی، تجهیزات و زمان زیادی دارد. ما از همه ی افرادی که ممکن است چیزی دیده یا شنیده باشند، می خواهیم که به ما کمک کنند تا این معما را حل کنیم.

این حادثه باعث شده است که بسیاری از مردم در شبکه های اجتماعی و رسانه ها در مورد آن بحث و تبادل نظر کنند. برخی از آنها این حادثه را یک کار جنایتکارانه و بی پروا می‌دانند و برخی دیگر آن را یک کار هنرمندانه و خلاقانه می‌شمارند. البته تعداد افرادی که این حادثه را به رویدادی همراه با طنز و شوخی تبدیل کرده‌اند کم نیست.

دکل رادیویی مذکور یکی از بیش از 2000 دکل رادیویی است که در سراسر ایالت آلاباما نصب شده و تحت نظارت FCC قرار دارد. این سازمان مسئول صدور مجوز، تنظیم و نظارت بر فعالیت های رادیویی در آمریکا است. بنابر اعلام گاردین، اگر دولت بخواهد در حال حاضر چنین دکلی را مجدداً در منطقه نصب کند هزینه‌ای بالغ بر 100 هزار دلار روی دست آن خواهد گذاشت ولی فروش آهن‌آلات و تجهیزات وابسته برای دزدان بدون شک ارزش افزوده بسیار کمتری خواهد داشت.

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست