سقوط بدون کنترل موشک روسی به سمت زمین

موشک‌هایی که به فضا پرتاب می‌شوند، باید تحت برنامه دقیق کنترل و بازگشت، تا رسیدن به سطح زمین هدایت شوند. اما موشک روسی سقوطی بدون کنترل و پرخطر را تجربه می‌کند.

به گزارش داتیکا به نقل از ایستنا، کشور روسیه چندی پیش موشکی به فضا فرستاده بود که طبق برنامه‌ریزی‌ها باید به صورت کنترل شده‌ در اقیانوس به زمین می‌نشست. اما این موشک که برای مدتی در مدار زمین به دام افتاده بود، کنترل خود با اتاق فرمان را از دست داد. اکنون اخترشناسانی که مسیر این جرم را در فضا ردیابی می‌کنند، حدس می‌زنند موشک در روز چهارشنبه از کرانه اقیانوس‌ هند، اقیانوس جنوبی و بخش‌هایی از اقیانوس آرام کند. سپس با عبور از فراز مکزیک و تگزاس به زمین برخورد کند.

«جاناتان مک داول»، ستاره‌شناس در مرکز اخترفیزیک هاروارد می‌گوید: « احتمال می‌دهیم این موشک قبل از آنکه از مکزیک به‌طور کامل عبور کند و به تگزاس برسد، به زمین بیفتد.»

همانطور که اکثر قطعات زباله‌های فضایی که به زمین بازگردانده می‌شوند، درون آب می‌افتند، این موشک نیز قرار بود فرودی موفق بر روی سطح دریا انجام دهد.

تکه زباله‌های سرگردان متعلق به موشک «Angara A5» روسیه است که یکی از جدیدترین اعضای ناوگان پرتابگرهای سنگین وزن این کشور است. آنگارا در یک پرواز آزمایشی در 27 دسامبر از فضاپیمای «پلستسک» روسیه به فضا پرتاب شد. به گفته آژانس فضایی روسیه، این موشک بدون خدمه یک ماهواره ساختگی را حمل می‌کرد.

اندکی پس از پرتاب، یک موتور در قسمت بالایی موشک دچار نقص شد و ارتباط خود را مرکز کنترل در زمین را از دست داد. این بخش از موشک که قرار است با زمین برخورد کند، حدود 23 فوت طول داد و وزن آن به همراه ماهواره ساختگی خود به حدود 4 تن می‌رسد. هرچند که بسیاری از قطعات این موشک در جو زمین متلاشی شده است، اما برخی قطعات ممکن است دست نخورده باقی مانده باشند

مک داول گفت: « کره زمین مملو از اقیانوس‌هایی وسیع است که شانس سقوط موشک درون آن‌ها بسیار بالاست. اما همچنان خطراتی ساکنین خشکی‌ها را تهدید می‌کند. پیش از این شاهد مواردی بودیم که قطعات سنگین وزن موشک‌های فضایی با برخورد به مناطق شهری سبب آسیب‌های بسیاری شدند.»

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

رئیس سازمان فضایی ایران اعلام کرد نمونه دوم ماهواره «پارس یک» در مراحل پایانی است و امسال…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست