سهم ۷۰ درصدی ترافیک داخلی از برنامه توسعه حذف شود

وزیر ارتباطات روز گذشته در نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، از حذف قانون رسیدن به سهم ترافیک داخلی به ۷۰درصد -که قانون برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده بود- خبر داد. این خبر در حالی اعلام شده است که برنامه هفتم توسعه، وزارت ارتباطات را مکلف کرده بود که برای دستیابی به سهم ۷۰ درصدی ترافیک داخلی از محتوای مصرفی کاربران اینترنت، نظام جدید تعرفه‌گذاری را با همکاری مرکز ملی فضای مجازی تدوین کند. با این همه وزیر اعلام کرد که این بند باید از برنامه هفتم حذف شود؛ چرا که نباید در برنامه توسعه ارقام درصدی بیان شوند. او همچنین در حمایت از قابلیت اتصال پیام‌رسان‌های بومی مدعی شد که این قابلیت تا حدود هفت ماه آینده جهانی خواهد شد و در اروپا و برای همه سکوها و پلتفرم‌های جهانی اجباری می‌شود. وزیر ارتباطات حتی معتقد است که چنان پلتفرم‌های بومی قوی در حوزه تجارت الکترونیک کشور وجود دارد که کسی در کشور احساس نیاز به خدماتی چون آمازون و Ebay نمی‌کند.

به گزارش داتیکا به نقل از دنیای اقتصاد، برنامه هفتم توسعه که با تاخیر فراوان نهایی و رونمایی شد، بر افزایش سهم ترافیک داخلی تا ۷۰ درصد تاکید داشت و در این زمینه وزارت ارتباطات را مکلف کرده بود تا تعرفه‌گذاری جدیدی در این زمینه انجام دهد. با این همه عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه نخستین همایش و نمایشگاه صنعت پست، تجارت الکترونیک، لجستیک هوشمند و صنایع وابسته اعلام کرد که رسیدن سهم ترافیک داخلی به ۷۰درصد که در برنامه قانون پنجم توسعه در نظر گرفته شده بود، از این قانون حذف شود. زارع‌پور با تاکید بر حذف این بند از قانون برنامه هفتم توسعه به هفته‌نامه «کارنگ» گفته است: «پیشنهاد کردیم که این بند از برنامه هفتم حذف شود؛ چرا که در برنامه توسعه نباید ارقام به صورت درصدی بیان شوند. از سوی دیگر، ما متناسب با نیاز کشور برنامه‌ریزی می‌کنیم و وظیفه ما این است که خدمات با کیفیت و پرسرعت را چه داخلی و چه خارجی طبق ضوابط جمهوری اسلامی در کشور فراهم کنیم.» او در ادامه تاکید کرد: «فراهم کردن زیرساخت برای نیاز مردم وظیفه ماست. با توجه به حجم استفاده مردم از پلتفرم‌های داخلی، ما تمام زیرساخت‌های داخلی را تقویت کرده‌ایم؛ به‌طوری که آمارها هم این وضعیت بهبود یافته را نشان می‌دهد. برای نمونه در تاریخ شبکه ارتباطات کشور سابقه نداشته است که میزان ترافیک مصرفی داخلی به ۵/ ۶ ترابیت بر ثانیه برسد و شبکه بتواند این‌بار را تحمل کند. بنابراین نیاز مردم، چه در استفاده سرویس داخلی و چه در سرویس خارجی، هر چه باشد ما زیرساخت متناسبش را فراهم می‌کنیم.»

قابلیت اینترکانکشن در مسیر جهانی شدن!
وزیر ارتباطات در ادامه این مراسم مدعی شد که قابلیت اتصال پیام‌رسان‌ها (اینترکانکشن) تا حدود هفت ماه آینده در اروپا و برای همه سکوها و پلتفرم‌های جهانی اجباری می‌شود. او در این باره افزود: «ما این کار را برای نخستین بار انجام دادیم و اکنون نیاز به تبلیغ و ترویج این موضوع جهت معرفی به مردم وجود دارد.» او درباره میزان استقبال از قابلیت اینترکانکشن میان پیام‌رسان‌های داخلی اظهار کرد: «قابلیت اتصال متقابلی که بین پیام‌رسان‌ها راه‌اندازی شده، بسیار خوب است و در کلاس جهانی، اتحادیه اروپا آن را به قانون تبدیل کرده است.» وی افزود: «اکنون نیاز به تبلیغ و ترویج وجود دارد که این قابلیت به مردم معرفی شود و گفته شود نیاز ندارند برای ارتباط چند پیام‌رسان را نصب کنند، بلکه هر پیام‌رسانی که بیشتر استفاده دارند را نصب می‌کنند و هر کسی که با آنها کار داشته باشد، از طریق سایر پلتفرم‌ها و با استفاده از این قابلیت می‌تواند به آنها پیام بفرستد.» حمایت وزیر ارتباطات و تلاش او برای معرفی این قابلیت به مردم در حالی است که در ماه‌های اخیر کارشناسان بارها از نظر امنیتی این قابلیت را نقد و اعلام کرده‌اند که این قابلیت خطر نشت داده‌ها و نقض حریم شخصی کاربران را بالا می‌برد.

یکی از کارشناسان امنیت داده با تاکید بر اینکه چنین اقدامی رایج و معمول نیست به «دنیای اقتصاد» گفته است: «در تمام دنیا هر شرکت مالک پلتفرم یا پیام‌رسان، سیاست‌های خاص خودش را برای حفاظت از داده‌های کاربران دارد. در ایران چنین سیاست‌هایی وجود ندارد و همین موضوع به‌طور پیش‌فرض ریسک‌های امنیتی ایجاد می‌کند.» او با اشاره به اینکه ساختار داده‌ها در هر پیام‌رسان متفاوت است، اعلام کرد: «ممکن است هر پیام‌رسان استاندارد خاصی برای داده‌های خودش داشته باشد و در فرآیند رد و بدل شدن پیام‌ها، نیاز به تغییر شکل این استانداردها وجود داشته باشد. هر چند این اتفاق به صورت مستقیم با امنیت داده مرتبط نیست، اما می‌تواند ریسک نشت داده‌ها را بالا ببرد.» این کارشناسان امنیتی با تاکید بر اینکه ممکن است اعمال پروتکل‌هایی مانند رمزنگاری دوطرفه، تا حدودی ریسک‌های امنیتی را کاهش دهد، گفت: «اما این کار نیاز به سیستم‌های پیشرفته و مطابق با استانداردهای جهانی دارد و با وجود نبود زیرساخت‌های به‌روز در سیستم‌های داخلی، بعید به نظر می‌رسد که استفاده از چنین پروتکل‌هایی امکان‌پذیر باشد.» با تمام اینها وزیر ارتباطات همچنان بر حفاظت از داده‌های شخصی کاربران در پلتفرم‌های داخلی، تاکید دارد و تدوین لایحه حفاظت از داده و حریم خصوصی را گواه این ادعا می‌داند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل