سیم‌کارت دانش‌آموزی با اینترنت داخلی

وزارت ارتباطات اعلام کرده که استفاده از اپلیکیشن شاد از اول تیر دیگر رایگان نیست و بسته‌های آموزشی دیگر روی سیم‌کارت مخصوص ارائه می‌شوند.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، براساس اعلام وزارت ارتباطات از اول تیرماه آموزش مجازی وارد فضای جدیدی خواهد شد و از این پس آموزش رایگان از طریق واگذاری سیم‌کارت مخصوص و فعال‌سازی بسته‌های ویژه آموزش مجازی پیگیری می‌شود. وزیر آموزش و پرورش هم چندی پیش از برنامه این وزارتخانه برای توزیع سیم‌کارت شاد خبر داده بود.

محمود حبیبی، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات آموزش و پرورش نیز‌ در این‌باره گفته است: فرایند تولید سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی آغاز شده و اپراتورها پای کار آمدند و مکلف شدند که سیم‌کارتی به نام سیم‌کارت شاد را برای استفاده ایمن در فضای مجازی ارائه دهند تا از این طریق دلنگرانی‌های خانواده‌ها هم کاسته شود.

اما سیم‌کارت مخصوص دانش‌آموزان که وزارت ارتباطات با همکاری وزارت آموزش و پرورش قصد گسترش استفاده از آن را دارند چه ویژگی‌هایی داشته و اینترنت روی آن به چه شکلی است؟

سیم‌کارت دانش‌آموزی با «اینترنت پاک»
به‌صورت معمول در اینترنت کشور بخشی از سایت‌ها و پلتفرم‌های بین‌المللی فیلتر هستند و به‌اصطلاح در بلک‌لیست قرار دارند.

در سیم‌کارت‌های دانش‌آموزی اما قضیه کاملا برعکس است. اینترنت پاک روی این سیم‌کارت‌ها براساس رویکرد لیست سفید (white list) در اختیار دانش‌آموزان ۶ تا ۱۸ سال قرار می‌گیرد. روی این سیم‌کارت‌ها در واقع تنها سایت‌های داخلی در کنار واتساپ و سرچ گوگل در دسترس هستند.

علاوه بر این، سیم‌کارت‌ها این امکان را در اختیار والدین قرار می‌دهند که بتوانند تماس‌ها و پیام‌های فرزندان خود را کنترل کنند.
تأکید بر توزیع سیم‌کارت دانش‌آموزی که ارتباط آن به اینترنت داخلی یا به‌اصطلاح اینترانت محدود می‌شود چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی به تصویب نهایی رسیده است.

سند صیانت از کودکان کافی است؟
سینا تفنگچی، مدرس رشته ارتباطات در دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به تصویب سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می‌گوید: «اساساً بحث اینترنت پاک در حوزه کودکان و نوجوانان در کشور، طبق سند تصویب شده به‌معنای صیانت از داده‌ها، رده‌بندی و تفکیک محتوا و خدمات ویژه هر رده سنی از خدمات عمومی است.» تفنگچی با اشاره به اینکه براساس این سند، دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها مکلف به انجام وظایفی می‌شوند، تأکید می‌کند که این درحالی است که از سال2019 هفته‌ای به‌عنوان «اینترنت امن‌تر» با هدف حفاظت از کودکان و نوجوانان و با حمایت سازمان ملل متحد درنظر گرفته شده بود که براساس آن اینترنت امن‌تر «فرصتی برای اطلاع‌رسانی و آموزش درباره نحوه استفاده کودکان از اینترنت و باید‌ها و نبایدهایی است که والدین باید هنگام استفاده کودکان‌شان از اینترنت درنظر داشته باشند.»

به‌گفته او، «این یعنی آنکه مجدداً کشور ما از دریچه‌ای اشتباه با موضوع برخورد کرده و به جای آنکه صرفاً زیرساخت‌ها را تقویت کند و فرهنگ آموزش را جا بیندازد، در حال حکمرانی است.» تفنگچی معتقد است که «اینترنت پاک یعنی آنکه فرهنگ چگونگی برقراری تماس با غریبه‌ها را به کودک و نوجوان بیاموزیم، چراکه تماس فقط به‌معنای یک تماس با اتصال مخابراتی یا اینترنتی نیست.»

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل