روزهای قرنطینه!

سینما و رسانه (۶)/ سرخ‌ها، فیلمی درباره دنیای پرکشمکش خبرنگاری

داتیکا- در میان بهترین‌ فیلم‌های تاریخی و زندگی‌نامه‌ای مربوط به دنیای پر کشمکش خبرنگاری، می‌توان از فیلم ماندگار «سرخ‌ها» نام برد. فیلم سرخ‌ها محصول سال ۱۹۸۱ با کارگردانی و بازی خیره کننده‌ی «وارن بیتی» بازیگر، کارگردان و تهیه‌کننده‌ی نام آشنای هالیوود است. این فیلم روایتی حماسی از زندگی حرفه‌ای و شخصی «جان رید» (با بازی وارن بیتی) خبرنگار و روزنامه ‌نگار چپ آمریکایی است و همچنین رابطه‌ی دشوار و عاشقانه‌ی او با همسر نویسنده‌اش لوییز برایانت (با بازی دایان کیتون) را نشان می‌دهد.

وارن بیتی، خود نویسنده و تهیه‌ کننده‌ی سرخ‌ها بود و مدت‌ها در پی یافتن کارگردانی مناسب برای آن می‌گشت. در نهایت خود او کارگردانی کار را پذیرفت و فیلم ساخته شد. سرخ‌ها پس از اکران در میان منتقدان بسیار خوش درخشید و توانست برنده‌ی سه اسکار از جمله جایزه‌ی بهترین کارگردانی برای وارن بیتی شود.

جان رید از روشنفکران و نویسندگان اوایل قرن بیستم امریکا، شیفته‌ی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه بود. او به آن گروهی از روشنفکران تعلق داشت که اغلب از محافل پر شور دهکده‌ی گرینویچ نیویورک سر برآورده بودند و اصرار داشتند که دنیای جدید و تازه‌ای را بنا کنند و در راه تحقق آرمان‌های خود فعالانه وارد میدان شوند.

داستان از رابطه‌ی عاشقانه‌ی جان رید با زنی نویسنده به نام لوییز برایانت آغاز می‌شود. این دو با بسیاری از روشنفکران سرشناس و نام آشنای آن زمان چون یوجین اونیل، ادوارد هرمن، یرژی کوشینسکی و مورین استیپلتون در ارتباط بودند که اغلب آن‌ها در آثارشان به نوعی روحیه‌ی عصیانگر خود را ابراز می‌کردند. خصوصا مثلث عشقی میان جان رید، لوییز برایانت و یوجین اونیل نویسنده‌ی بزرگ قرن بیستم آمریکا که او نیز شیفته‌ی لوییز بود حکایت از روحیه‌ی سرکش آن‌ها دارد.

جان رید شیفته‌ی انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه، حامی پروپا قرص بلشویک‌ها وحکومت شوروی و از طرفداران ولادیمیر لنین بود و تلاش داشت کارگران آمریکا را نیز برای وقوع یک انقلاب کارگرثی دیگر با هم متحد کند. او به روسیه ‌رفت، با رفقای چپ روسی خود در اشاعه‌ی انقلاب به نقاط دیگر جهان همراه شد و در زمان انقلاب و روی کار آمدن لنین نقش فعالی را در دنیای سیاست بر عهده گرفت.

رید خاطرات خود را درباره‌ی انقلاب روسیه در کتاب معروفش با عنوان «ده روزی که دنیا را تکان داد» نوشت و منتشر کرد. روایت این کتاب در سال ۱۹۲۸ توسط فیلمساز شهیر روسی «سرگئی آیزنشتاین» ساخته شد. «ده روزی که دنیا را تکان داد» فیلمی صامت بود که به منظور بزرگداشت انقلاب اکتبر و در دهمین سالگرد این واقعه، ساخته و منتشر شد.

جان رید سرانجام از طرف پلیس آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت و برای همیشه به روسیه گریخت. اودر آن‌جا پس از مدت کوتاهی دچار بیماری تیفوس اسکراب شد و در گذشت. لنین برای جان رید ارزش زیادی قائل بود و دستور داد جنازه او را همچون یک قهرمان تشییع کنند و در کرملین به خاک بسپرند. او یکی از سه آمریکایی است که با دفن شدن در آنجا مورد تقدیر قرار گرفت. جان رید در زمان مرگ تنها سی و دو سال داشت.

نویسنده: آرزو حسینی

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : روزهای قرنطینه!

آخرین اخبار

فهرست