شروع خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه در آمریکا محدود شد

شرکت های مخابراتی ای‌تی‌اند‌تی و ورایزن، با تاخیر آغاز به کار خدمات نسل پنجم شبکه تلفن همراه (۵-جی) در برخی از فرودگاه‌های آمریکا موافقت کرده‌اند.

به گزارش داتیکا به نقل از بی بی سی فارسی، این خدمات که شامل اینترنت پرسرعت‌تر و پوشش گسترده‌تری می‌شود قرار بود از چهارشنبه آغاز شود، اما ۱۰ شرکت بزرگ هواپیمایی آمریکا هشدار دادند که این کار باعث “اختلال اساسی” در پروازها خواهد شد و می‌تواند باعث بروز فاجعه اقتصادی اجتناب‌پذیر شود.

این شرکت‌ها نگرانند که سیگنال‌های باند سی نسل پنجم، به خصوص در هوای بد، باعث اختلال در سامانه ناوبری هواپیماها شود.

آنها گفته‌اند که این هشدار را در نامه‌ای به اطلاع مقام‌ها رسانده‌اند؛ مدیران ارشد شرکت‌های هواپیمایی امریکن ایرلاینز، دلتا ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز از جمله امضاکنندگان آن هستند.

این نامه برای پیت بوتیجج، وزیر حمل و نقل، رئیس اداره هواپیمایی فدرال، رئیس کمیسیون ارتباطات فدرال و مدیر شورای ملی اقتصاد آمریکا ارسال شده است.

شرکت‌‌های مخابراتی آمریکا ضمن پذیرش این تاخیر از به‌عقب‌افتادن آغاز کار پروژه خود ابزار ناخرسندی کرده‌اند.

نسل پنجم تلفن همراه

ای‌تی‌اند‌تی گفته است به صورت موقت خدمات مربوط به نسل پنجم شبکه تلفن‌های همراه را در بعضی برج‌های مخابراتی خود که نزدیک باند فرودگاه‌های مشخصی هستند به تاخیر خواهد انداخت.

در بیانیه این شرکت آمده: “ما از ناتوانی سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا برای انجام کاری که تا کنون ۴۰ کشور دیگر انجام داده‌اند ناخرسندیم و از این سازمان می‌خواهیم هرچه سریع‌تر از آغاز به کار ایمن شبکه ۵ جی بدون ایجاد اختلال در خدمات هوانوردی اطمینان حاصل کند.”

نمایشگاه تلفن های مجهز به 5 جی

شرکت‌های مخابراتی ده‌ها میلیارد دلار برای ارتقای شبکه‌های خود جهت استفاده از فناوری نسل پنجم هزینه کرده‌اند تا سرعت و وسعت دسترسی به اینترنت امکان‌پذیر شود. اما در حال حاضر به دلیل نگرانی شرکت‌های هواپیمایی زمان آغاز به کار در دسامبر و اوایل این ماه را به تعویق انداخته‌اند.

گروه صنعتی سی‌تی‌آی‌ای گفته که به ایمنی “۵ جی” اطمینان دارد و شرکت‌های هواپیمایی را به اضطراب‌زایی و تحریف حقایق متهم کرده است.

مردیث اتول بیکر، مدیر سی‌تی‌آی‌ای، در یک پست وبلاگی در ماه نوامبر گفته بود: “تأخیر در آغاز کار این سامانه زیان جدی دارد.”

شرکت مخابراتی ورایزن نیز گفته به صورت داوطلبانه شبکه ۵ جی خود را در اطراف فرودگاه‌‌ها محدود کرده است.

این سومین بار است که آغاز به کار این نسل از شبکه تلفن‌های همراه به تاخیر می‌افتد.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در بیانیه‌ای از شرکت‌های ورایزن و ای‌تی‌اند‌تی تشکر کرده است.

به گفته رئیس جمهوری آمریکا تاخیر در نزدیک به ۱۰ درصد از برج‌های مخابراتی این شرکت‌ها روی خواهد داد.

آقای بایدن گفته این توافق به ایمنی پروازها کمک می‌کند و اجازه می‌دهد عملیات هوایی بدون اختلال ادامه پیدا کند و همزمان گزینه‌ اینترنت پرسرعت را در اختیار میلیون‌ها آمریکایی خواهد گذاشت.

وی افزود مقام‌ها به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهند تا راه‌حلی عملی و دائمی برای مشکل موجود در اطراف چند فرودگاه مهم آمریکا پیدا کنند.

با وجود توافق روز سه‌شنبه، بعضی شرکت‌های هواپیمایی مانند شرکت هوایی هند و بزرگترین شرکت هوایی ژاپن، آنا، شماری از پروازهای خود به مقصد آمریکا را به علت نگرانی از تاثیر خدمات ۵جی بر پروازهایشان لغو کرده‌اند.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری ارتباطات

آخرین اخبار

فهرست