شورای عالی انقلاب فرهنگی مسئولیت نظارت بر VODها را به صداوسیما سپرد

بر اساس ماده واحده‌ای که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است صداوسیما نهاد ناظر بر پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر خواهد بود.

به گزارش داتیکا به نقل از زومیت، ماده واحده «تعیین الزامات ساماندهی حوزه صوت و تصویر فراگیر» از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است تا به این ترتیب کشمکش‌های همیشگی بر سر نحوه نظارت بر پلتفرم‌های نمایش خانگی به نقطه مشخصی برسد.

در جریان این کشمکش‌ها که بین ساترا و پلتفرم‌های VOD در ماه‌های اخیر رخ داده بود، از یک سو ساترا بر سر حق خود برای نظارت و قانون‌گذاری در این حوزه تاکید می‌کرد و از سوی دیگر برخی پلتفرم‌های صوت و تصویر فراگیر نه‌تنها بر عملکرد ساترا نقد داشتند بلکه قانونی بودن ماهیت این نهاد را هم زیر سوال می‌بردند.

جدال‌های درگرفته در این حوزه حتی پای نمایندگان مجلس را هم به این موضوع باز کرده بود و آن‌ها را به واکنش وادار کرده بود. علاوه بر این، در برنامه هفتم توسعه هم صدور برخی مجوزها و وظیفه نظارت بر حوزه صوت و تصویر فراگیر به‌صورت انحصاری به صداوسیما واگذار شده بود. حالا مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بر همین وظیفه تاکید می‌کند.

البته در کنار صداوسیما مسئولیت‌هایی در قبال VODها به وزارت ارشاد واگذار شده است. در بند اول این ماده واحده درباره مسئولیت‌های وزارت ارشاد آمده است:

«مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، کتاب، تبلیغات، بازی‌های رایانه‌ای و امثال آن که در چارچوب وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد در حیطه صوت و تصویر فراگیر به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.»

وظیفه صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در حوزه صوت و تصویر فراگیر اما به صداوسیما واگذار شده است. در بند دوم این ماده واحده به همین موضوع پرداخته شده است:

«مسئولیت تنظیم‌گری، صدور مجوز و نظارت بر رسانه‌های فعال در عرصه صوت و تصویر فراگیر، شامل رسانه‌های کاربرمحور و ناشرمحور (VOD) و نیز شبکه نمایش خانگی به ویژه تولید سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی و امثال آن، به عهده سازمان صداوسیما است.»

در بند سوم نیز آمده است که مسئولیت صدور مجوز نظارت و تنظیم مقررات تبلیغات و آگهی در حیطه صوت و تصویر فراگیر هم به عهده صداوسیما خواهد بود. علاوه بر این، شورای عالی انقلاب فرهنگی تولید و پخش زنده برنامه‌ها و صدور مجوز نظارت بر «پخش زنده» در فضای مجازی را نیز منحصرا به صداوسیما واگذار کرده است.

این ماده واحده فعلا در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است تا در ادامه، در حوزه سیاست‌ها و ضوابط ساخت و پخش صوت و تصویر فراگیر، مقررات لازم برای ساماندهی این حوزه با توجه به این سیاست‌ها و اصولی که از سوی شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی معین شده، از سوی مسئولان مربوطه به شکل لایحه تهیه شود و برای تصویب به عنوان قانون به مجلس ارسال شود.

 

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

قطار فیلترینگ به ‌VODها رسید

به نظر می‌رسد قصد مدیران دستگاه‌های مختلف در مسدودسازی پلتفرم‌های اینترنتی همچنان پابرجاست و حالا حتی خواستار…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست