«صنعت فاوا» در مسیر رشد و توسعه

خوشبختانه با رشد قابل توجه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران طی سال‌های گذشته، این امکان به وجود آمده که به راحتی بتوانیم فاصله‌های علمی و اقتصادی خود را با جهان توسعه یافته کاهش دهیم.

به گزارش داتیکا به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، سهیلا نقی پور کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وقوع انقلاب ارتباطات و اطلاعات در دهه‌های اخیر موجب افزایش ۵۰ درصدی سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌ها در بحث فناوری اطلاعات و ارتباطات شد، پ گفت: وارن ادوارد بافت، سرمایه‌گذار، اقتصاددان و مدیر اجرایی مجاب به شکستن قوانین خود در بحث سرمایه‌گذاری در حوزه آی تی شد و در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۶۵ میلیون سهم از شرکت سهام (اپل) یکی از غول‌های فناوری آمریکا را خریداری کرد.

سهیلا نقی پور در ادامه با اشاره به سهم‌ سه شرکت «اپل، گوگل و آمازون» عنوان کرد: حدود ۳.۵ تریلیون دلار، سهم این سه شرکت، یعنی ۲۹ برابر کل بازار سرمایه ایران است که طی نظرسنجی انجام شده از سوی آژانس بازاریابی در سال ۲۰۱۹، طی سال‌های اخیر و در آمریکا، مردم وابستگی شدیدی به دو سهم شرکت «اپل و گوگل» پیدا کرده‌اند.

«فاوا» در مسیر رشد و توسعه
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ویژگی‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات «صنعت فاوا» در ایران اعلام کرد: خوشبختانه با رشد قابل توجه صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات در ایران طی سال‌های گذشته، این امکان به وجود آمده که به راحتی بتوانیم فاصله‌های علمی و اقتصادی خود را با جهان توسعه یافته کاهش دهیم.

وی ادامه داد: کشورهای چین و هند به زیرساخت‌های لازم و رشد قابل توجهی در این زمینه دست یافته‌اند و ایران هم بعد از این دو کشور در قاره آسیا به عنوان یک کشور نیمه صنعتی و در حال توسعه، توانسته طی ۱۰ سال اخیر حدود ۳.۵ درصد از تولید ناخالص خود را صرف سرمایه‌گذاری در بخش فناوری و اطلاعات کرده و به پیشرفت‌های خوبی برسد.

شرکت‌های خدمات پرداختی و انفورماتیک در ایران
نقی پور با اشاره به شرکت‌های فعال ایران در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، افزود: شرکت‌های فعال در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران را می‌توان به دو بخش شرکت‌های خدمات پرداختی PSP و شرکت‌های انفورماتیک تقسیم‌بندی کرد.

به گفته این کارشناس؛ شرکت‌های PSP واسطه بین بانک‌ها و مشتریان تجاری بوده و در عمل خدمات پرداخت بانکی را برای عموم مردم پیاده سازی می‌کنند. در حال حاضر ۱۲ شرکت در این حوزه فعالیت می‌کنند و در ایران از مجموع ۱۲ شرکت، ۵ شرکت در بورس پذیرفته شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: از جمله شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و در بخش PSP می توان به آپ، پرداخت، سپ، رتاپ و رکیش اشاره کرد. و شرکت‌های PSP به سه دسته کارتخوان‌های فروشگاهی، ابزار پذیرش اینترنتی و ابزار پذیرش موبایلی دسته بندی می‌شود.

نقی پور در ادامه بیان کرد: شرکت های انفوماتیک نیز به بررسی الگوریتم ها، اثر متقابل سیستم های مصنوعی و طبیعی، ذخیره‌سازی و پردازش نقل و انتقال اطلاعات می‌پردازند و شرکت‌هایی که خواهان اخذ رتبه انفورماتیک هستند در سه بخش حقوق و دستمزد پرداختی شرکت‌ها به کارکنان، میانگین درآمد مشمول مالیاتی شرکت‌ها و رضایت مندی مشتری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

شرکت های صنعت فاوا در رتبه‌های یک تا هفت
وی اضافه کرد: شرکت‌ها با توجه به داشتن شرایط مورد نظر و توان آنها جهت دریافت رتبه، به هفت رده تقسیم می شوند که پایین‌ترین رتبه هفت و بالاترین رتبه یک است و هم اکنون ۱۳ شرکت در این زمینه و در بورس پذیرفته شده اند که عمده فعالیت آنها در زمینه سیستم‌های ویژه، خدمات شبکه‌های اطلاع رسانی، امنیت تولید و مبادلات اطلاعاتی است.

وی عمده مشکل شرکت‌های انفورماتیک در بازار سرمایه را ارائه خدمات آنها در بحث مالی و نظام‌های بانکی عنوان کرد و گفت: به طور کلی این شرکت‌ها در خدمت نظام‌های مالی و بانکی کشور هستند و برای آنکه به رتبه‌بندی برسند باید شاخه‌های فعالیت‌های مرتبط را کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این شوال که ارزش شرکت‌ها به دارایی آنها بستگی دارد، گفت: یکی از دلایل رشد نکردن سهم‌ها در این صنعت، نبود نقدینگی و تقاضا برای نمادهای این صنعت است که با رونق گرفتن بازار سرمایه، این نمادها نیز می‌توانند همانند دیگر نمادها رشد کنند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست