طرح اینترنت در تاریکی باقی ماند

روز گذشته با رای نمایندگان اصل هشتاد و پنجمی شدن طرح مجلس برای اینترنت پابرجا باقی ماند و اکنون باید در انتظار بررسی آن در پشت درهای بسته کمیسیون بود.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، روز گذشته طرح «لغو بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی ذیل اصل85 قانون اساسی» به رأی نمایندگان گذاشته شد. این طرح در جلسه غیرعلنی صبح مجلس، اکثریت آرای نمایندگان را به‌دست آورده بود، اما در جلسه علنی نتوانست این اکثریت را حفظ کند. به این ترتیب، طرح صیانت در کمیسیون ویژه مجلس بررسی و به احتمال زیاد تصویب خواهد شد. طی هفته‌های اخیر، بسیاری از کاربران، کارشناسان، بازیگران حوزه فناوری و کسب‌وکارهای دیجیتال و همچنین بخشی از نمایندگان مجلس در مورد طرح صیانت اظهارنظر و درخواست‌ها و پیشنهادهای خود را مطرح کردند و آن را ناکارآمد دانستند. با این حال، دیروز در صحن علنی، نمایندگان مجلس با 130رأی تصمیم گرفتند که طرح صیانت به دور از چشم مردم و نمایندگان آنها در کمیسیون، بررسی و تصویب شود. این در حالی است که هنوز می‌توان به مسکوت‌ماندن این طرح با استفاده از ظرفیت‌های قانونی امیدوار بود. همچنین تعامل دولت جدید و مجلس، روزنه امید دیگری است تا موضوع، طی لایحه‌ای از سوی دولت تدوین و به مجلس ارسال شود.

ظرفیت‌های قانونی
ماده167 آیین‌نامه داخلی مجلس تصریح می‌کند که «پس از تصویب طرح یا لایحه در کمیسیون‌ها، تعیین مدت اجرای آزمایشی آن در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت. به این ترتیب که «مصوبه کمیسیون» به‌همراه پیشنهاد مدت اجرا، 48ساعت قبل از طرح در مجلس تکثیر می‌‌شود و در اختیار نمایندگان قرار می‌گیرد». آرش کریم‌بیگی، مدیرعامل شاتل موبایل هم در گفت‌وگو با همشهری با ابراز امیدواری از اینکه طرح صیانت در یک کمیسیون ویژه و با نگاه تخصصی و کارشناسی بررسی شود، ویژگی این کمیسیون را علاوه بر حضور نمایندگان از کمیسیون‌های مختلف، حضور نمایندگان اصناف ذینفع، بازیگران این حوزه و اپراتورها می‌داند.

کریم‌بیگی با اشاره به اینکه این طرح با یک متن قابل‌قبول فاصله زیادی دارد، عنوان کرد که با تشکیل چنین کمیسیونی امیدوار است این امکان فراهم می‌شود تا طرح با توجه به نیاز به ویرایش، به بهترین وجه اصلاح شود.

طرحی در تاریکی
مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس که از ابتدا مخالفت خود را با طرح صیانت اعلام کرده بود، روز گذشته در صحن علنی مجلس، حتی اجرای میان‌مدت این طرح را زیانبار دانست و از بررسی چنین طرح مهمی در «تاریکخانه» انتقاد کرد. توانگر با اشاره به اینکه طرح موجود به اعتمادسازی میان مردم و نظام و تقویت اعتماد‌به‌نفس جامعه کمکی نمی‌کند، ادامه داد: «این طرح بیش از آنکه بر توسعه فناوری بومی تأکید داشته باشد، به محدودیت، نفی و مانع‌تراشی برای کاربران و کسب‌وکارها پرداخته است.» رئیس کمیسیون اقتصاد دیجیتال مجلس این طرح را در مواردی تشدیدکننده تحریم‌ها و محدودیت‌ها دانست و هشدار داد که «مردم نسبت به هر تصمیمی که ثبات دسترسی به فضای مجازی را تهدید کند، حسی توأم با ترس، خشم و انزجار دارند». به‌گفته توانگر، «برخی از مواد این طرح چنان خام است که به‌تنهایی برای ایجاد اختلال در سازوکارهای فضای مجازی کشور کافی است». حامیان طرح پیش از این بارها این طرح را مورد حمایت حاکمیت و شورای‌عالی فضای مجازی خوانده‌اند. توانگر روز گذشته گفت: «در جلسه غیرعلنی همکاران گفتند که شورای‌عالی فضای مجازی موافق این طرح است. ما از شورا پرسیدیم و آن را تأیید نکردند.»

نسبت‌دادن مخالفان به دشمنان
رضا تقی‌پور انوری، نماینده مردم تهران و وزیر اسبق ارتباطات و فناوری اطلاعات که سخنان او در مورد کافی‌بودن سرعت 128کیلوبیتی اینترنت، این روزها در فضای مجازی به کرات شنیده و مشاهده می‌شود، روز گذشته در مجلس با لغو بررسی این طرح طبق اصل‌85 مخالفت کرد و جریانی که در فضای مجازی در مخالفت با این طرح به راه افتاده را بازی دشمنان دانست.

تقی‌پور در حالی طرح موضوع پنهانکاری در این طرح را توهین می‌داند که برخی از نمایندگان مجلس و همکاران خود را به این دلیل که اصل طرح صیانت را زیر سؤال می‌برند، متهم به همسویی با دشمنان انقلاب اسلامی کرد.

این نماینده در حالی از 8سال خیانت در فضای مجازی کشور و در اختیار دشمن قرار‌دادن آن سخن‌ گفت که امروز شاهد پوشش تقریبا 100درصدی اینترنت در کل کشور هستیم.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست