طرح صیانت هیچ‌گاه تصویب نشد اما به صورت تکه‌های یک پازل در حال اجراست!

‌پیرو مصوبه جدید شورای عالی فضای مجازی، دیروز و امروز خبرهای زیادی در مورد تصویب طرح صیانت منتشر شد که با توجه به لغو کمیسیون بررسی طرح صیانت در مجلس در گذشته، سوال‌های مختلفی برای کاربران ایجاد کرد.

همانطور که احتمالا مطلع هستید، سال گذشته و پس از اعتراض فراوان کاربرها به طرح صیانت و شکل گرفتن بزرگ‌ترین کارزار اینترنتی علیه این طرح و پیگیری تعداد محدودی از نماینده‌های مجلس و جنجال‌های رسانه‌ای مختلف، کمیسیون‌ بررسی طرح صیانت همچنان طبق نظر خود و برخلاف جو عمومی جامعه، کلیات طرح صیانت که در این مدت با اندکی تغییر، نام آن نیز تغییر کرده بود را تصویب کرد.

اواخر فروردین، پس از انتقادها فراوان به غیرقانونی بودن روند طی شده در این کمیسیون، معاونت قوانین مجلس در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ‎طرح صیانت، رای‌گیری آخر این کمیسیون و تصویب کلیات طرح را غیرقانونی اعلام کرد و این کمیسیون منحل شد.

مدتی بعد هم مشاور وزیر صیانت اعلام کرد: با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح موسوم به صیانت، جهت بررسی به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد.
دبیر این شورا هم اعلام کرد رئیس مجلس در نامه‌ای به رئیس شورای‌عالی فضای مجازی درخواست کرده که دولت و این شورا سیاست‌های کلان مربوط به فضای مجازی را مشخص کنند.

طرح صیانت ماده‌ها و بندهای مختلفی داشت. اما پس از عدم موفقیت تصویب این طرح در مجلس، به نظر می‌رسد صیانت‌گران این طرح را به صورت پراکنده و قطعه‌هایی از یک پازل پیش می‌برند.

بخش عمده‌ای از طرح صیانت شامل ماده‌هایی برای کاهش پهنای باند شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی گ، گران‌تر کردن دسترسی به ترافیک بین‌الملل باهدف کاهش تقاضا، فیلترکردن سرویس‌های خارجی فاقد مجوز، سالم‌سازی اینترنت و… بود. کاری که وزیر صیانت به صورت چراغ خاموش ماه‌هاست آن را مستقیم و غیرمستقیم با افزایش قیمت اینترنت و انواع اختلال و فعال‌کردن سیف سرچ برای همه و…) پیش می‌برد و همه ما این اختلال‌ها و اثر آن را در زندگی روزمره و کسب‌وکارمان لمس می‌کنیم.

بخش عمده و مهم دیگر آخرین نسخه طرح صیانت هم تعیین اعضا و اختیارات کمیسیون عالی تنظیم مقررات بود که به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شده بود و اخیرا توسط این شورا تصویب و برای اجرا ابلاغ شد که براساس آن کمیسیون عالی تنظیم مقررات فضای مجازی تشکیل خواهد شد که هم‌زمان وظیفه سیاست‌گذاری، نظارت، هدایت، هماهنگی و تصویب مقررات و آیین‌نامه‌های کلان در همه ابعاد فضای مجازی را برعهده خواهد داشت و تنظیم‌گر تنظیم‌گران خواهد بود.

در حیطه اختیارات این کمیسیون، عبارت “همه ابعاد فضای مجازی” به قدری نامحدود و گسترده تعریف شده، که می‌تواند تا جزئی‌ترین فعالیت شخصی‌ هر کاربری را شامل شود.

به طور خلاصه، طرح صیانت هیچ‌گاه تصویب نشد. اما بخش‌های مختلف آن به صورت تکه‌های یک پازل، به صورت کامل در حال اجراست.

نوشته میلاد نوری

برچسب‌ها : ،،،

مطالب مرتبط

پوسته‌سازی در فضای مجازی

کارشناسان امنیتی و برنامه‌نویسان، پوسته‌سازی یا ایجاد یک نسخه کپی از پلتفرم اصلی را مخالف امنیت و…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست