عصر خاموشی اینترنت فرا رسید

تحقیقات جدید شرکت زیرساختی اینترنتی Cloudflare نشان می‌دهد اختلالات اینترنتی رسما یک مشکل جهانی شده است. این تحقیقات، به یک وضعیت عادی جدید نگران‌کننده اشاره می‌کند. گزارش اخیر این شرکت، شیوع چشمگیر اختلالات اینترنتی و ارتباط روزافزون آنها با مردم و سازمان‌ها در سراسر جهان را نشان می‌دهد.

به گزارش داتیکا به نقل از عصر ارتباط، آخرین تلاش‌های دولت ایران در ماه‌های اخیر برای مقابله با اعتراضات، از طریق قطع یا محدودسازی اینترنت، خاموشی دیجیتال و مسدودسازی محتوا، نشان می‌دهد حکومت‌ها تا چه حد می‌توانند در محدودسازی دسترسی دیجیتال پیش بروند.

در سال 2022،Cloudflare گزارش‌هایی از مشاهدات داخلی خود درباره قطعی اینترنت توسط دولت‌ها و خاموشی قابل توجه در جهان گردآوری کرد.

(این شرکت به ‌عنوان یک شبکه تحویل محتوا که خدمات انعطاف‌پذیری دیجیتالی را ارایه می‌کند، هنگامی که بخشی از اینترنت خاموش می‌شود، مجموعه‌ای از سیگنال‌ها را مشاهده می‌کند.)

به عنوان مثال،Cloudflare می‌تواند درخواست‌ها برای پروتکل اینترنت مانند درخواست‌های سیستم مسیریابی Border Gateway Protocol یا کتاب آدرس اینترنتی سیستم نام دامنه (DNS) را ارزیابی کند تا درباره نحوه اجرای خاموشی توسط دولت و اینکه در کدام قسمت اساسی اینترنت، مسدود کردن اتصال را اجرا کرده، اطلاعات لازم را کسب کند.

در این زمینه، بافت ژئوپلیتیکی خاص و تفاوت‌های ظریف فنی، همراه با اختلالات دیجیتالی مختلف، می‌تواند مقایسه دقیق حوادث متفاوت را دشوار یا بی‌فایده کند اما Cloudflare که در بیش از 100 کشور فعالیت دارد و با بیش از 10 هزار ارایه‌دهنده شبکه متصل است، دیدگاه خود را برای ردیابی روندهای گسترده‌تر و ارایه مقیاس درباره چگونگی فراگیر شدن خاموشی اینترنت داراست.

دیوید بلسون، رییس data insight در Cloudflare و محقق قدیمی اختلالات اینترنت می‌گوید: «استفاده روزافزون از خاموشی اینترنت به عنوان ابزاری برای کنترل ارتباطات وجود دارد. البته نقاط ضعفی برای اتصال به اینترنت وجود دارد و چیزهایی که خارج از کنترل هستند، می‌توانند بر تجارت، سازمان و همکاری‌های فردی تاثیر بگذارند. بنابراین اگر شخصی در جایگاه مسئولیت قرار دارد، ممکن است مجبور شود آن را در ماتریس ریسک خود وارد کرده و درباره مراحل خاصی فکر کند تا اطمینان یابد حضور در اینترنت و کاری که در اینترنت انجام می‌شود، بدون وقفه باقی می‌ماند.»

گزارش جدید درباره حوادث مربوط به سه‌ماهه چهارم سال 2022، نشان می‌دهد فعالیت‌های مربوط به اختلالات اینترنت به قول بلسون، نسبت به سه ماهه قبلی سال گذشته، «کمی کمتر فعال» بوده است. با این حال، این گزارش، قطعی‌ها و اختلالات عمدی در بنگلادش، کوبا، ایران، کنیا، پاکستان، سودان و اوکراین، همراه با ایالات متحده را فهرست می‌کند؛ جایی که شهرستان مور، کارولینای شمالی، به لطف مهاجمانی که به دو پست برق تیراندازی کردند و باعث قطع برق شدند، دچار قطعی اینترنت شد.

طبق گزارش Cloudflare، به‌ویژه در اوکراین و ایران، ادامه نظارت و حوادث، مداوم بوده است. قطعی اینترنت که در اول اکتبر توسط دولت کوبا اعمال شد، ادامه تعطیلی‌هایی بود که در پایان سپتامبر در تلاش برای کاهش اعتراضات آغاز شد. این اعتراض‌ها در واکنش به طوفانی بود که باعث قطع برق در این کشور شد. این احساس گسترده در بین مردم مبنی بر اینکه دولت کوبا در روند بهبودی ناکام مانده بود، رخ داد.

این گزارش همچنین بر قطع تصادفی کابلOctobre در جزایر شتلند بریتانیا و همچنین نقص فنی در استرالیا، هائیتی و قرقیزستان تاکید دارد.

به گفته گراهام-کامینگ، مسوول فنیCloudflares ، نکته جالب درباره قطع شدن اینترنت این است که ما معمولا نمی‌بینیم دولت‌ها برق یا آب یا گاز را قطع کنند اما قطعی اینترنت را لمس می‌کنیم. دولت‌ها اینترنت را هدف قرار می‌دهند، زیرا از نظر آنها قطع کردن جریان اطلاعات، امری حیاتی است.

برای بسیاری از ما اینترنت یک ابزار ضروری است که نمی‌توانیم بدون آن زندگی کنیم. این چیزها، واقعا تاثیر دارند، از جمله تاثیر اقتصادی.

کامینگ و بلسون خاطرنشان کردند: آنها شاهد اتکای فزاینده دولت در بسیاری از نقاط، به مقررات خاموشی دیجیتال و تعطیلی‌های متناوب و مکرر هستند؛ روندی که به نظر می‌رسد همچنان ادامه یابد.

در برخی کشورها، اعمال خاموشی اتصال به اینترنت برای چند ساعت در شبانه‌روز، در طول امتحانات دانشگاه، ظاهرا برای کاهش احتمال تقلب دانشجویان رایج شده است. در مکان‌هایی مانند اوکراین، جایی که ابزار قطع ارتباط ناشی از حملات مداوم در زمان جنگ به زیرساخت‌های حیاتی است، تاثیرات قطعی یا خاموشی اینترنت، بی‌امان بوده و به‌عنوان تصویری هشیارکننده از این عادی شدن دیجیتال جدید عمل می‌کند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست