علت مشکلات سامانه انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اعلام شد

در آخرین روزهای آبان ماه اولین انتخابات تمام الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران  برگزار شد. انتخاباتی که هرچند به خاطر برگزاری آن بر بستر بلاک‌چین یک سنت‌شکنی بزرگ به حساب می‌آمد؛ اما اختلال‌های ایجاد شده روی سامانه انتخابات در تهران باعث شد تا به دنبال اعتراض بسیاری از اعضای سازمان نصر به دلیل ثبت نشدن رای‌شان در سامانه، این انتخابات برای مدت ۲ روز دیگر تا عصر روز یکم آذر تمدید شود. حالا با گذشت ۱۲ روز از انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، این سازمان در گزارشی دلایل مشکلات فنی در سامانه انتخابات را اعلام کرده است.
به گزارش داتیکا به نقل از پیوست، ۲۹ آبان ماه و هم‌زمان با شروع رای‌گیری ششمین انتخابات سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای استان تهران، بسیاری از شرکت‌کنندگان در انتخابات از کندی و اختلال در سامانه ثبت رای خبر دادند. به دنبال ادامه‌دار بودن این اختلال‌ها تا عصر همان روز، سازمان نصر تهران در اطلاعیه‌ای خبر از تمدید زمان انتخابات تا ساعت ۱۷ روز یکم آذر را داد.
 در همان زمان محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با پیوست دلیل اختلال روی سامانه انتخابات را حجم بالای شرکت‌کنندگان، حملات سایبری از IPهای خارجی و داخلی و اشکال در نرم‌افزار و اپلیکیشن ثبت رای اعلام کرد. اختلال در سامانه ثبت انتخابات استان تهران در حالی اتفاق افتاد، که سامانه رای‌گیر در انتخابات ۵ استان دیگر که در همان روز و هم‌زمان با تهران در حال برگزاری بود بدون مشکل گزارش شده بود. همچنین بعد از این اطلاعیه نیز در اطلاعیه‌ای دیگر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور  ضمن عذرخواهی از اعضای خود به دلیل مشکل به وجود آمده تاکید کرد که به زودی در گزارشی دلایل اختلال‌های به وجود آمده در سامانه انتخابات را اعلام خواهد کرد.
با این حال در گزارش فنی منتشر شده از سوی سازمان نصر تهران در مورد علل اختلال در سامانه انتخابات آمده است که این سامانه روز پنج‌شنبه ۲۹ آبان از ساعت ۱۰ صبح رسما عملیاتی و برخی از اعضا نیز موفق به ثبت رای شده‌اند؛ اما اندکی بعد به دلیل استقبال گسترده اعضا، سامانه با تعدد درخواست‌ها و کندی محسوسی در پاسخ‌گویی مواجه شده است.
در این گزارش تاکید شده که هم‌زمان با کندی سامانه اقداماتی مانند ارتقاء حافظه سرور صورت گرفته و در ساعت ۱۲ روز انتخابات به دلیل وجود درخواست‌های بالا از سمت کشورهایی مانند آمریکا، روسیه، چین، المان و… دسترسی تمامی آی‌پی‌های خارجی به این سامانه مسدود شده است. همچنین در ادامه این گزارش با اشاره به مشکلاتی که در بستر بلاک‌چین به عنوان بستر انتخابی برگزاری انتخابات الکترونیکی سازمان نص ربه وجود آمده نوشته شده:‌ «قسمت مهمی از این تاخیر به علت درخواست‌های دریافت یا ثبت اطلاعات در بلاک‌چین بوده است و چون برنامه کاربری برخی وارد مانند دریافت لیست نامزده‌ها را به صورت مستقیم و SYNC از بلاک‌چین دریافت می‌کرد، تغییراتی در این قسمت از سامانه اعمال و با این کار، یا درخواست‌های مستقیم به بلاک‌چین حذف یا به مسیر برنامه کاربردی (سرور) منتقل شدند.» همچنین در این گزارش تاکید شده که برخی سرویس‌ها و صفحه‌هایی مانند داشبورد، ثبت رای و.. نیز تغییر یافت تا مستقیما به بلاک‌چین درخواست ارسال نکنند.
سازمان نظام صنفی‌ رایانه‌ای در این گزارش خود تاکید کرده که به توجه به تغییرات اعمال کرده از حدود ساعت ۱۷ به بعد روز ۲۹ آبان ماه، سامانه انتخابات به حالت پایدار رسیده و روند ثبت رای نیز به آرامی پیش رفته است.
در ادامه گزارش به برخی مشکلات اجرایی هم که باعث اختلال در فرایند ثبت رای اعضای سازمان نصر تهران شده نیز اشاره شده است. در این مورد آمده است که در کنار مشکلات فنی، یک مشکل عمده، تست منفی سامانه شاهکار اعضا برای احراز هویت آنها بوده است.یعنی در این مورد شماره تلفن‌همراه نماینده یا مدیرعامل با کد ملی تطبیق نداشته است. سازمان نصر در گزارش خود یادآور شده که با وجود تاکید و اطلاع‌رسانی‌های فراوان و متعدد بسیاری از این اعضا اقدام به هماهنگ کردن شماره تلفن‌همراه خود با کد ملی‌شان نکرده‌اند.
از سوی دیگر اقدام دیر هنگام به دریافت مجوز برای حضور در انتخابات عامل دیگر در اختلال‌های اجرایی انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران اعلام شده است. در این مورد در گزارش سازمان آمده است: «عدم توجه به این موضوع که عضو برای حضور در مجمع و انتخابات، عضو باید دارای مجوز معتبر باشد، تعدادی پس از تاریخ دوشنبه ۲۶ آبان ماه اقدام به تمدید کرده‌ بودند.»
گزارش جامع ششمین دوره انتخابات نصر تهران
علاوه بر این گزارش فنی در مورد اختلال‌های فنی سامانه انتخابات، سازمان نصر تهران گزارش جامع برگزاری ششمین دوره انتخابات هیات مدیره و بازرس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران را نیز منتشر کرده است. در این گزارش با اشاره به جزییات اتفاق‌های رخ داده در انتخابات این دوره سازمان نصر تهران، به آمارهای مشارکت این انتخابات نیز اشاره شده، که نگاهی به این آمار در شاخه‌های مختلف نشان می‌دهد که ششمین انتخابات سازمان نصر تهران با رشد قابل توجه‌ای چه از میزان تعداد رای‌دهندگان، تعداد شرکت‌ها،فروشگاه‌ها و… روبه‌رو بوده است.
آمار مقایسه‌ای انتخابات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در سه دوره گذشته
براساس گزارش جامع انتخابات تعداد کل اعضای حاضر در مجمع سال ۹۹ برابر با ۹۸۶ عضو بوده که این میزان در سال ۹۶ و در دوره پنجم انتخابات برابر با ۵۷۲ و در دور چهارم انتخابات یعنی سال ۹۳، برابر با ۲۹۰ عضو بوده است.
همچنین تعداد کل آراء حاضر در مجمع در ششمین انتخابات سازمان نصر تهران ۳ هزار و ۴۴۸ رای بوده که این تعداد رای در مجمع پنجم (سال ۹۶) برابر با هزار و ۶۶۱ رای بوده و این میزان در مجمع چهارم (سال ۹۳) برابر با هزار و ۹۳ رای بوده است.
برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست