فاز مطالعاتی ۶G کلید خورد/ دستیابی به خودروی خودران تا ۱۰سال دیگر

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه تا ۱۰ سال دیگر به فناوری خودروی خودران دست می‌یابیم، از آغاز فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات (۶G) خبر داد.

به گزارش داتیکا به نقل از مهر، وحید یزدانیان صبح امروز شنبه در نشست خبری که به صورت آنلاین برگزار شد با تاکید بر لزوم نوسازی ساختار پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: مرکز آموزش تحول دیجیتال، مرکز مطالعات راهبردی اقتصاد دیجیتال و نیز مرکز نوآوری و توسعه هوش مصنوعی با این هدف به تازگی در پژوهشگاه ICT راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دارای ۱۲۰ نفر عضو هیأت علمی و بیش از ۲۰۰ پژوهشگر است، ادامه داد: ۳۷ پروژه در این پژوهشگاه به پایان رسیده است که شامل ۲ پروژه مرتبط با ۵G، دو پروژه در خصوص ماهواره، پروژه‌های مرتبط با اینترنت اشیا، پروژه‌های مرتبط با تجهیزات مبتنی بر شبکه، بلاکچین و نیز ۱۲ پروژه مربوط به موتور جستجوی بومی می‌شود.

یزدانیان با اشاره به اقدامات پژوهشی که در این پژوهشگاه در خصوص پروژه شبکه ملی اطلاعات برگزار شده است، افزود: دومین نمایشگاه تجهیزات پیشرفته بومی شبکه ملی در هفته جاری توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار می‌شود.

رئیس پژوهشگاه ICT با اشاره به تهیه ۱۶ گزارش راهبردی و رصدی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات که در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفته است، گفت: پروژه مطالعاتی بررسی تأثیر شیوع کرونابر صنعت ارتباطات، بررسی چالش‌های رگولاتوری و پیشنهاد تغییر مدل ساختار رگولاتوری با تاکید بر سیاست‌های تنظیمی بازار ICT ، ارزیابی مدل‌های کمی و کیفی محتوای الکترونیکی بومی و شناسایی چالش‌های اینترنت اشیا، حکمرانی فناوری در عصر دیجیتال و نیز راهبردهای توسعه خدمات رایانش ابری از جمله این پروژه‌ها محسوب می‌شود.

وی گفت: برای مثال در زمینه تغییر مدل ساختار رگولاتوری، مطالعات نشان می‌دهد که با توجه به مباحث مرتبط با حکمرانی سایبری و اقتضائات موجود، داده‌هایی که روی سرویس‌های جدید ارائه می‌شود نیازمند مدل رگولاتوری جدید است.

تا ۱۰ سال دیگر به فناوری خودروی خودران دست می‌یابیم

وی از اجرای طرح پایلوت خودروی هوشمند در جزیره کیش با همکاری ستاد حمل و نقل هوشمند معاونت علمی خبر داد و گفت: اجرای پروژه خودروهای هوشمند یکی از کاربردهای فناوری اینترنت اشیا محسوب می‌شود. البته باید توجه داشت که مفهوم خودروی هوشمند با خودروی خودران متفاوت است.

یزدانیان با بیان اینکه برای پیاده سازی خودروی هوشمند با یکی از خودروسازان داخلی به توافق رسیده‌ایم، گفت: از خودروی هوشمند تا رسیدن به خودروی خودران راه بسیاری در پیش داریم. هم اکنون خودروهای ما مکانیکی هستند و باید به خودروهای الکتریکی و تمام الکتریکی تغییر کنند. پس از آن ماژول های هوشمند در این خودروها جایگزین می‌شود و در نهایت در یک چشم انداز ۱۰ ساله می‌توانیم به تولید خودروی خودران برسیم.

وی گفت: پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم اکنون برای الکتریکی کردن یک سری از ماژول‌ها با یکی از خودروسازان کشور وارد مذاکره شده و برای بهینه سازی و طراحی این ماژول‌ها اعلام آمادگی کرده است. حداقل ۵ تا ۱۰ سال زمان نیاز است که خودروی خودران داشته باشیم و مهمترین زیرساخت آن نیز ۵G است که باید توسعه یابد.

۱۰ محصول سخت افزاری استراتژیک ساخته می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به تحریم کشور در حوزه محصولات استراتژیک طی سالهای اخیر و نقش این پژوهشگاه در تأمین نیازهای مربوطه گفت: یکی از موضوعاتی که به صورت مطالعاتی در پژوهشگاه ICT به آن پرداخته شد، بررسی وضعیت تحریم محصولات حوزه ICT و شناسایی محصولات استراتژیک این حوزه بوده است.

وی گفت: در این راستا نمونه آزمایشگاهی تجهیزات پرظرفیت مالتی پلکس نوری برای شبکه انتقال زیرساخت با همکاری بخش خصوصی در این پژوهشگاه ساخته شد و منتج به ساخت تجهیزات بومی DWDM و CWDM برای شبکه مخابراتی کشور شد.

یزدانیان افزود: برای سال آینده نیز طرح ساخت و تولید ۱۰ محصول سخت افزاری استراتژیک را با سندیکای صنعت مخابرات کشور در قالب پروژه تولیدی و سرمایه گذاری مشترک، جلو می بریم که لیست این محصولات ابتدای سال ۱۴۰۰ اطلاع رسانی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه‌های مطالعاتی که در خصوص بلاکچین، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا در این پژوهشگاه انجام شده است، گفت: پروژه مطالعاتی جلوگیری از سرقت گوشی و ردیابی گوشی‌های مسروقه بر بستر فناوری بلاکچین را در قالب یک محصول عملیاتی به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه کردیم و این مدل، حتی با استقبال معاون دادستانی کشور هم روبرو شده است. از سوی دیگر الگوی تهاتر پهنای باند بر مبنای فناوری بلاکچین را نیز به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در مورد پروژه‌های مطالعاتی هوش مصنوعی، طرح ذائقه سنجی کاربران در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از این فناوری، انجام شد و تحلیل داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی برای استفاده هدفمندتر دستگاه‌های اجرایی در دستور کار است.

یزدانیان گفت: ما در کشور برای زیرساخت داده‌ای در زمینه هوش مصنوعی با فقدان دیتاسنتر مواجه هستیم و داده‌های دسته بندی شده ما کم است. از این رو علاقه مندان و کسب و کارها نمی‌توانند از داده‌های طبقه بندی شده استفاده کنند. از این رو با فناوری هوش مصنوعی و با همکاری سازمان تنظیم مقررات و اپراتورهای ارتباطی در حال اجرای طرحی برای انتقال داده‌های دسته بندی شده و بی نام به تحلیل گران هستیم.

ارائه سرویس ابررایانه سیمرغ از سال دیگر شروع می‌شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آماده سازی زیرساخت پردازشی ابررایانه سیمرغ با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد و افزود: زیرساخت پردازشی داده‌ای این سوپرکامپیوتر تا پایان سال انجام می‌شود و از سال آینده ارائه سرویس آن آغاز خواهد شد.

وی در خصوص برخی نگرانی‌ها از توسعه تکنولوژی‌های نوین همچون نسل پنجم ارتباطات و اینترنت اشیا و مضراتی که برای سلامت افراد خواهد داشت، گفت: ما نمی‌توانیم به بهانه مضرات احتمالی، روند توسعه را متوقف کنیم. اگرچه معتقدیم که امنیت باید حفظ شود. بر این اساس پروژه‌های مفصلی در مورد امواج الکترومغناطیسی انجام داده‌ایم و معتقدیم که شاید تابش مستمر این امواج در فاصله یک متری از آن به مدت طولانی برای سلامتی مضر باشد اما تابش معمولی این امواج و فاصله‌ای که افراد از تجهیزات شبکه دارند، به هیچ عنوان خطرزا نخواهد بود.

یزدانیان تاکید کرد: تا به حال مضر بودن فناوری ۵G برای سلامت عمومی و نیز برای خدماتی همچون حمل و نقل و هواپیما به اثبات نرسیده است. با این حال ما در حال مطالعات راهبردی در این زمینه هستیم.

فاز مطالعاتی ۶G کلید خورد

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز انجام فاز مطالعاتی اولیه فناوری نسل ششم ارتباطات (۶G) در این پژوهشگاه با دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: مطالعات اولیه را آغاز کردیم و مقدمات فاز مطالعاتی و آزمایشی این فناوری از فروردین ماه کلید می‌خورد. ما معتقدیم که دانش طراحی و توسعه ۶G خیلی اختلاف اندکی با ۵G دارد.

وی درباره اینترنت اشیا و مطالعات امنیتی مربوط به آن در لایه دسترسی کاربران گفت: سند امنیت IOT را تدوین و در اختیار مسئولان قرار داده‌ایم. در این زمینه ما اطلاع رسانی کاملی برای سیاست گذاران انجام داده‌ایم.

محموله مخابراتی ماهواره ناهید طراحی شد

یزدانیان با اشاره به اقداماتی که در این پژوهشگاه در خصوص پروژه‌های فضایی انجام شده است، گفت: از آنجایی که هدف راهبردی کشور دستیابی به مدار ژئوی زمین است، مطالعاتی در پژوهشگاه ICT در این حوزه انجام و دو پروژه کلیدی را اجرایی کردیم.

وی اضافه کرد: پروژه ایستگاه زمینی و محموله مخابراتی باند ku برای ماهواره ناهید امسال به پایان رسید و تحویل پژوهشگاه فضایی شد. این محموله مخابراتی برای مدار لئو طراحی شده و ماهواره ناهید در دید دو ایستگاه زمینی قرار می‌گیرد. مدل کیفی محموله طراحی و تست‌های آن انجام شد و مدل مهندسی آن را تحویل پژوهشگاه فضایی داده‌ایم.

یزدانیان خاطرنشان کرد: پروژه دومی که در این زمینه در حال انجام است، مربوط به مدل مهندسی تک ترانسپوندری باند ku و مدل کیفی دو ترانسپوندری برای ماهواره‌های زمین آهنگ است که به دانش فنی این فناوری رسیده‌ایم. طراحی این پروژه انجام شده و در حال تست هستیم. بین ۷۰ درصد تست‌ها با موفقیت انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه تست‌های کیفی و مهندسی زمان بر است، خاطرنشان کرد: پروژه نخست با موفقیت تحویل پژوهشگاه فضایی شده و تا ۲ ماه دیگر به شرط موفقیت تست‌ها، مدل مهندسی تک ترانسپوندری و مدل کیفی دو ترانسپوندری را در ماهواره‌های زمین آهنگ ارائه خواهیم کرد.

در حکمرانی فضای مجازی باید تکلیفمان روشن شود

رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه در زمینه حکمرانی فضای مجازی باید تکلیفمان روشن شود، گفت: این مقوله در دنیا دارای ۳ مفهوم مختلف شامل «حکمرانی بر فضای مجازی»، «حکمرانی در فضای مجازی» و نیز «حکمرانی از طریق فضای مجازی» است.

وی ادامه داد: کشورهای مختلف یکی از این مفاهیم را انتخاب کردند و برای آن برنامه دارند اما در کشور ما در این زمینه تنوع دیدگاه وجود دارد و در زمان‌های مختلف دچار انتخاب‌های متعدد شده‌ایم که این به کشور لطمه می‌زند.

یزدانیان تصریح کرد: انتخاب یکی از این مفاهیم نیازمند بررسی‌های کارشناسی است. به همین دلیل این موضوع در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات دنبال می‌شود.

وی از پیشنهاد برگزاری کرسی حکمرانی فضای مجازی در پژوهشگاه ICT با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: سند تحویل دیجیتال نیز که با همکاری یکی از دانشگاه‌های کشور تدوین شده است به عنوان پروژه مطالعاتی در زمینه حکمرانی است.

یزدانیان تاکید کرد: پروژه مطالعاتی حکمرانی را ۳ ماه است که آغاز کرده‌ایم و تا ۱.۵ ماه دیگر نتایج آن در قالب سند منتشر می‌شود.

برچسب‌ها : ،،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری ارتباطات،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست