فرصت‌سوزی در حوزه استخراج ارزهای دیجیتال ادامه دارد

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران با انتقاد از موانع صنعت استخراج رمزارزها در ایران، معتقد است که توسعه پایدار کشور بدون مشارکت بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری امکان‌پذیر نیست.

به گزارش داتیکا به نقل از ایسنا، عباس آشتیانی، با بیان اینکه در تمام دنیا اقتصاد دیجیتال اهمیت بسیار زیادی برای کشورها پیدا کرده و در رشد سرانه ناخالص ملی، تولیدات دیجیتال از اهمیت بالایی برخوردارند، گفت: این نوع تولیدات و این اقتصاد که به اقتصاد دیجیتال معروف است، ویژگی خاصی دارد به اسم بدون مرز بودن که با شرایط اقتصادی کشور ما همخوان است، اما ما در هر دو دولت یازدهم و دوازدهم شاهد تصمیماتی در بدنه کارشناسی بودیم که با سیاست‌گذاری‌های کلان کشور در تضاد بود و در ابعاد مختلف این موضوع، شاهد فرصت‌سوزی‌های بسیار سنگینی بودیم و در حال حاضر هم با همان سبک رفتار می‌شود.

وی ادامه داد: طبق سیاست‌گذاری‌ها، قانون‌گذاری‌ها و شعارهای سال‌های گذشته در کشور باید به سمت رفع موانع تولید، افزایش تولید داخلی و موضوعات دانش‌بنیان و مواردی که به تولید مربوط می‌شود، سوق داده می‌شد که اقتصاد دیجیتال هم یکی از مهم‌ترین موضوعاتش بود. اما وقتی به آیین‌نامه‌های اجرایی در سطح دستگاه‌ها می‌رسیم، می‌بینیم یک ترمز در آیین‌نامه‌ها قرار گرفته است. نمونه واضح آن در موضوع نماد الکترونیک، پنجره واحد مجوزها و صنعت استخراج دارایی‌های دیجیتال است و خیلی از موضوعاتی که با کج‌سلیقگی دستگاه‌های اجرایی، نتیجه‌ای که امروز به آن رسیدیم، چیزی جز خسران و از دست رفتن فرصت طلایی رشد در بسیاری حوزه‌ها نبوده است.

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران با اشاره به موانع صنعت استخراج رمزارزها در ایران، اظهار کرد: در موضوع صنعت استخراج دارایی‌های دیجیتال، صنعت‌گران می‌توانستند در حوزه تبدیل انرژی گاز به برق سرمایه‌گذاری‌های کلانی انجام دهند، بدون اینکه نیازی به وام‌های دولتی داشته باشند و این اعلام آمادگی بارها به‌صورت رسمی از سوی انجمن بلاک‌چین به دستگاه‌های دولتی دولت دوازدهم اعلام شد، اما امروز به جایی رسیدیم که از پیش‌بینی‌ها و ظرفیت‌هایی که باید ایجاد می‌کردیم، حدود ۸۰۰۰ مگاوات عقب هستیم و کشور دچار خاموشی‌های مختلف می‌شود.

فرصت را به کشورهای همسایه دادیم

آشتیانی با بیان اینکه ما در فرصت طلایی رشد، خیلی راحت فرصت را به کشورهای همسایه دادیم که نخبگان ما را جذب کنند، افزود: علت اصلی این موضوع این است که تصمیم‌گیری‌ها در بدنه اجرایی و کارشناسی دولت و آیین‌نامه‌های اجرایی با سیاست‌گذاری کلان و واقعیت‌های دیجیتال و اقتصاد جهان، هیچگونه همخوانی ندارد. علت این عدم همخوانی هم این نیست که دستگاه‌های اجرایی تعمدا اقتصاد دیجیتال را محافظه‌کارانه به قربانگاه برده باشند، بلکه علت این است که سرعت تنوع و تغییرات در حوزه اقتصاد دیجیتال بسیار سریع است.

وی ادامه داد: در تمام دنیا این موضوع را متوجه شدند و کشورها روش‌ تنظیم‌گری و قانون‌گذاری را برای این حوزه‌های نوین و فناوری‌های نوین مالی عوض کردند، اما ما این کار را نکردیم. یکی از بزرگ‌ترین این تغییرات این است که بخش خصوصی را در قالب تشکل‌ها، در مکانیزم تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و در جلساتی که می‌خواهند قانونی را وضع کنند یا دستورالعملی را بنویسند، دخالت می‌دهند. مقام معظم رهبری در سال ۱۳۸۶ پیش‌بینی چنین روزی را کرده بودند و به دستگاه‌های اجرایی توصیه داشتند که حتما تشکل‌های بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌ها برای اقتصاد کشور نقش داشته باشد.

او با بیان اینکه با توجه به اقتصاد دیجیتال، ما فرصت‌های زیادی را تا امروز سوزاندیم، گفت: همه به این دلیل است که بخش خصوصی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری دخالت ندارد، جایی را در مجلس برای تشکل‌های بخش خصوصی باقی نمی‌گذارند، جلسات را پشت درهای بسته برگزار می‌کنند و در یک مکانیزم ناشفاف این کار را انجام می‌دهد. گاهی عنوان می‌شود که بخش خصوصی در تدوین قانون حضور داشته، اما هیچوقت مشخص نمی‌شود که این بخش خصوصی کجاست، زیرا به‌صورت تشکلات و انجمن‌ها حضور ندارند، بلکه ممکن است افراد خصوصی که تعارض منافع هم دارند، در این جلسات حاضر شوند.

فرصت‌سوزی ادامه دارد

آشتیانی با بیان اینکه این موضوع بسیار فرصت‌سوز شده و متاسفانه این رویه در دولت جدید هم ادامه دارد، افزود: دولت سیزدهم سند بسیار مهمی را تحت عنوان سند تحول دولت مردمی ابلاغ کردند که جای قدردانی دارد، در مبحث چهارم صفحه ۶۹، مربوط به دارایی‌های دیجیتال و رمزارزش‌ها، موضوعاتی گفته شده که کشور برای تحول اقتصادی باید به سمت آنها پیش برود، اما متاسفانه این هم یک سند بالادستی است و آیین‌نامه‌های اجرایی که در حال تدوین هستند، نتیجه‌ای خلاف این سند را دارند.

وی با ابراز نگرانی درباره از دست رفتن نیروی انسانی بیان کرد: چه کسی پاسخگوی حداقل پنج میلیارد دلار دارایی دیجیتال است که می‌توانستیم تولید کرده باشیم و تولید نکردیم؟ چه کسی پاسخگوی این حجم از پرونده‌های قضایی در زمینه دارایی‌های دیجیتال است؟ آن هم در حالتی که کشور همسایه با ویزای طلایی و تسهیل‌گری قوانین که هفته پیش در زمینه بلاک‌چین و دارایی‌های دیجیتال اعلام کرده، گوی سبقت را می‌رباید. ما اگر یک روز سر میادین گازی مشترک نگران این بودیم که چه کسی گاز بیشتری دریافت می‌کند، الان سر میادین مشترک منابع انسانی و دارایی‌های دیجیتال نشستیم و کشورهای دیگر دیجیتال به‌سرعت سهم خود را می‌گیرند.

مدیرعامل انجمن بلاک‌چین‌ ایران ادامه داد: چند روز پیش کنفرانس جهانی بلاک‌چین میامی برگزار شد و شرکت تسلا سهام توییتر را خریده و اعلام کرد که می‌خواهد بزرگ‌ترین تولیدکننده دارایی‌های دیجیتال در جهان شود و در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، اما هیچ کس در کشور ما بابت این ترک فعل پاسخگو نیست و خطر و هشداری که امروز می‌دهیم این است که این رویه دارد تکرار می‌شود.

آشتیانی خاطرنشان کرد: زمانی که تشکل بخش خصوصی می‌گوید این اتفاق باید بیفتد، گوش می‌دهند اما عمل نمی‌کنند و تصمیم‌ها پشت درهای بسته گرفته می‌شود. بخش خصوصی باید تکلیفش را بداند که آیا همچنان دیدگاه‌ قانون‌گذاری و تنظیم‌گری سنتی می‌خواهد در کشور ما حاکم باشد یا یک بار برای همیشه می‌خواهیم این را بپذیریم که توسعه پایدار کشور بدون مشارکت بخش خصوصی در فرآیند تصمیم‌گیری امکان‌پذیر نیست، آن هم به‌صورت تشکیلاتی نه انفرادی.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل