فضاپیمای روسی باردیگر ایستگاه بین المللی فضایی را از مدار خارج کرد

فضاپیمای سایوز MS-۱۸ در جریان آزمایش احتراق موتورهای پیشران، ایستگاه بین المللی فضایی را از مدار اصلی خود خارج کرد. این دومین بار است که یک فضاپیمای روسی چنین حادثه‌ای را از ماه ژوئیه ایجاد می‌کند.

به گزارش داتیکا به نقل از ایرنا، انتظار می رود فضاپیمای سایوز MS-۱۸ سه مسافر فضایی را که در این آزمایشگاه در حال چرخش قرار دارند از جمله یک بازیگر زن روسی و تهیه کننده و کارگردان یک فیلم را روز یکشنبه ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) به زمین بازگرداند.

کنترل کننده های پرواز روسیه برای اطمینان از اینکه همه موارد قبل از عزیمت به درستی کار می کند، یک آزمایش برنامه ریزی شده را برای احتراق موتورهای پیش ران فضاپیما انجام دادند.

به گفته‌ مقامات ناسا، این موتورها به طور غیرمنتظره‌ ای پس از پایان آزمایش روشن ماندند و باعث از دست رفتن کنترل ایستگاه فضایی بین‌المللی در ساعت پنج و ۱۳ دقیقه صبح به وقت منطقه زمانی شرقی شدند اما ناظرین پرواز در مدت ۳۰ دقیقه کنترل این ایستگاه را به دست گرفتند و ایستگاه فضایی اکنون در شرایط پایدار قرار داررد.

مقامات ناسا یادآور شدند: خدمه در طول وقوع این حادثه بیدار بودند و خطری آنها را تهدید نکرده است.

ایستگاه بین المللی فضایی در جریان این حادثه ۵۷ درجه از مدار اصلی خود خارج شد. هنوز علت روشن ماندن طولانی مدت موتورها به صورت خودکار مشخص نیست و ناسا و آژانس فضایی روسیه در حال بررسی این موضوع هستند.

با این حال این حادثه موجب به تاخیر افتادن بازگشت فضاپیمای سایوز MS-۱۸ به زمین نشده است و این فضاپیما فردا یکشنبه به همراه سه مسافر فضایی خود ایستگاه بین المللی فضایی را ترک خواهد کرد و حدود سه و نیم ساعت بعد به زمین می‌ رسد و در قزاقستان فرود می‌ آید.

این اولین بار نیست که چنین حادثه ای رخ می دهد، در ۲۹ ژوئیه (۷ مرداد)، ماژول آزمایشگاهی چند منظوره نائوکا که به عنوان یک مرکز علمی عمل می کند با نقص نرم افزاری روبرو و ایستگاه بین المللی فضایی به دنبال روشن شدن ناگهانی موتورهای این ماژول از مدار اصلی خود خارج شد و در فضا چرخید.

این حادثه بزرگ‌ تر بود و باعث تغییر جهت ۵۴۰ درجه‌ ای ایستگاه فضایی شد. مقامات روسیه علت بروز این حادثه را نقص فنی نرم‌افزارها اعلام کردند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل