تجارت الکترونیک چگونه می تواند اقتصاد ایران را نجات دهد؟

داتیکا- سال نو در راه است اما وضعیت اقتصادی مردم ایران در ایام کرونایی این روزها نو نشده است.وضعیت همان است که بود، همان رکود و کسادی بازار و همان بیکاری های مدام که بر اثر شیوع و همه گیری کووید ۱۹ بیشتر و بیشتر می شود.هر چند اخبار واکسنی چند صباحی است امیدواری هایی را ایجاد کرده اما هنوز پاندمی کرونا ادامه دارد و رونق به بازارهای اقتصادی باز نگشته است.البته فقط ایران نیست که به این سرنوشت دچار شده و اقتصاد جهانی نیز درگیر جنگ تن به تن با کووید ۱۹ است.
به عنوان مثال، تازه‌ترین گزارش سازمان های بین‌المللی حاکی است، تاثیرات شیوع کرونا بر اشتغال، ۴ برابر شدیدتر از بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ به شمار می ‎آید و جدی‌ترین بحران بازار کار پس از رکود بزرگ ۱۹۲۹ است.

به گزارش سازمان بین‌المللی کار، محدودیت‌های اعمال شده از سوی کشورهای مختلف برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا موجب از دست رفتن ۸.۸ درصد از ساعت‌های کار در سراسر جهان شده که معادل ۲۵۵ میلیون شغل تمام وقت است که از این رقم ۹۱ میلیون شغل متعلق به منطقه آسیا-اقیانوسیه است.

این اتفاق درحالی رخ داده که کشورها به دنبال راه چاره ای برای حل مشکلات اقتصادی بوده و هستند و در حال حاضر بهترین راه حل ، رونق بخشی به تجارت الکترونیک با استفاده از گوشی های هوشمندی است که در همه خانه ها یافت می شود.
جدیدترین آمارها نشان می ‎‎دهد، در حال حاضر میزان استفاده از تلفن‌های همراه هوشمند در جهان ۵ میلیارد و ۲۲۰ میلیون برآورد شده است و پیش بینی می ‎شود تا سال ۲۰۲۵ دستکم ۶۶۳ میلیون نفر به شمار استفاده کنندگان از تلفن همراه در جهان افزوده شود.
در ایران نیز،بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) که در روزهای ۳۱ اردیبهشت و ۱ خرداد ۹۸ انجام شده است ،۶۹ درصد مردم اعلام کرده‌اند گوشی هوشمند (لمسی) دارند که این عدد درسال ۹۹ با آنلاین شدن مدارس و دانشگاه ها بی تردید افزایش جدی داشته است و این یعنی ایران هم ظرفیت رونق اقتصادی به پشتوانه گوشی های هوشمند را داراست اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نکرده و نمی کند.
این در حالی است که جدیدترین گزارش های منتشر شده از سوی «موسسه مکنزی» حاکی است، آسیا بیشترین سهم را از اقتصاد میلیارد دلاری استارت‌آپ‌ها در جهان به خود اختصاص می‌‎دهد.
این آمارها نشان می‌دهد منطقه آسیا از نظر میزان سرمایه گذاری در فضای کسب‌وکار امن برای توسعه ایده‌های جدید، از جایگاه بسیار مناسبی برخوردار است، با وجود اینکه کرونا همچنان در بسیاری از کشورهای این قاره و تا حدودی در قاره اقیانوسیه جولان می دهد.
اغلب پژوهش های راهبردی ثابت می کنند دنیای آینده، متعلق به هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، ابرداده‌ها، نرم‌افزارها، مونتاژ روباتیک و اقتصاد دیجیتال است و کشورهای آسیایی با هوشمندی زیرکانه ای توانسته‌اند با توسعه زیرساخت های لازم موجبات سرریز شدن حجم بالایی از سرمایه‌گذاری در ایده‌های نوآور را به خود اختصاص دهند.
بنابراین این کشورها در شرایط کرونایی همچنان زمینه رشد اقتصادی را ولو در شرایطی کرونا برخوردارند.
هر چند شیوع بیماری کرونا در رشد ارائه خدمات الکترونیکی و تجارت الکترونیکی همچون حوزه سلامت الکترونیکی و آموزش الکترونیکی در ایران نیز بی تاثیر نبوده و به گزارش ایرنا «نیلوفر مرادحاصل» مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات بر این باور است که تا سال ۱۴۰۴ می‌توان به تحقق سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور امیدوار بود، اما از عمل تا حرف بسیار فاصله است.
این روزها با آموزش صحیح در خصوص تجارت الکترونیک نه تنها کارخانه های تولیدی بزرگ ، بلکه کسب و کارهای کوچک نیز می توانند با استفاده از اپلیکیسن ها، سایت ها و حتی شبکه های اجتماعی به درآمدزایی برسند .این در حالی است که زیر ساخت ها برای این اتفاق فراهم نیست و سواد و آموزش های فراگیر نیز در خصوص تجارت الکترونیک وجود ندارد.حتی قبل از کرونا نیز در بسیلری از کشورهای توسعه یافته، حجم زیادی از کارهای اداری و بانکی و حتی خرید و فروش توسط اینترنت انجام می شد و حالا با شیوع کرونا این اتفاق گسترده تر شده است.ایران نیز هر چه سریعتر باید برای توسعه این امر اقدامات جدی انجام دهد تا هم در وقت و هزینه صرفه جویی شود و هم اتفاقات کوویدی بیکاری به باز نیاورد.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،راهبرد

آخرین اخبار

فهرست