خبر ویژه

فناوری در خدمت کودکان و نوجوانان

در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. عصری که کودکان و نوجوانان با تبلت و گوشی‌های هوشمند و انواع و اقسام دستگاه‌های دیجیتال سر و کار دارند. استفاده از آنها همزمان هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد.
در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم. عصری که کودکان و نوجوانان با تبلت و گوشی‌های هوشمند و انواع و اقسام دستگاه‌های دیجیتال سر و کار دارند. استفاده از آنها همزمان هم می‌تواند فرصت و هم تهدید باشد، اما نمی‌توان به خصوص نوجوانان را از این شبکه‌ها جدا کرد. چون فضای دیجیتال به‌ بخشی از هویت آنها تبدیل شده است. مانند کایلا، شخصیت نوجوان فیلم «eighth grade» که در دوره سرگردانی نوجوانی به سر می‌برد و حضور در شبکه‌های اجتماعی هم باعث می‌شود با دنیای دوستان خود در ارتباط باشد.

البته در این زمینه خانواده‌ها می‌توانند تاثیرگذار باشند و کودکان و نوجوانان خود را برای حضور در فضای مجازی راهنمایی کنند. کتاب «کودکان و خانواده‌ها در عصر دیجیتال» دراین مورد پژوهشی انجام داده است و پیشنهادهایی دراین مورد به خانواده‌ها می‌دهد تا بتوانند در عصر جدید همراه کودکان خود باشند.

پادکست‌ها هم می‌توانند یک همراه در کنار خانواده‌ها باشد. پادکست «رادیواطلس» درمورد سواد مجازی و آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد، اپیزودهایی دارد که آگاهی‌دهنده هستند. در نهایت اگر شما از جمله علاقمندان به ورزش هستید، اپلیکیشن «پاتوپ» به صورت جامع آخرین اخبار و نتایج زنده مسابقات و ویدیوهای ورزشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

فیلم eighth grade/ دوران نوجوانی در عصر دیجیتال

گذراندن دوران نوجوانی به خودی خود طاقت‌فرسا است و دراین روزگار که شبکه‌های اجتماعی هم توسعه پیدا کردند، این موضوع دشوارتر شده است.

فیلم کمدی-درام eighth grade (کلاس هشتم) به نویسندگی و کارگردانی بو برنهام است که در سال ۲۰۱۸ منتشر شد. فیلم درمورد یک دانش‌آموز کلاس هشتمی است که در هفته پایانی مدرسه به سر می‌برد. او در موقعیت‌های اجتماعی دچار اضطراب می‌شود، با اینحال در ویدئوهایی که در وبلاگش منتشر می‌کند، توصیه‌هایی درباره‌ی زندگی می‌کند.

این فیلم اولین فیلم بلند بورنهام است. بورنهام نوشتن فیلمنامه را در سال ۲۰۱۴ آغاز کرد. او در تلاش بود تا در این فیلم اضطراب و استرس خود را که در طول کارش در استندآپ کمدی تجربه می‌کرد را به نمایش درآورد. او دراین مورد توضیح می‌دهد: «می‌خواستم در مورد اضطرابم بنویسم، زیرا این یک موضوع مهم در زندگی من بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کردم.»

بورنهام از جمله افرادی است که پیش از ساخت فیلم کلاس هشتم، در یوتیوب و شبکه‌های اجتماعی ویدیوهایی از خود منتشر می‌کرد و به همین‌خاطر معروف شد. از نظر او وقتی این اپلیکیشن‌ها را آزادانه در اختیار بچه‌های نوجوان قرار دهید،معلوم است که از این آشغال‌ها استفاده می‌کنند!

فیلم کلاس هشتم جهان‌شمول است. سال‌‌های آشفته و گیج‌کننده دوران نوجوانی را به خوبی نشان می‌دهد. در کنار آن، به هویت آنلاین و آفلاین نوجوانان و نحوه تلاقی آنها با هم می‌پردازد.

البته فیلم کلاس هشتم اینطور نیست که نشان دهد استفاده کایلا از رسانه‌های اجتماعی یک تهدید است و حتی کایلا به معنای واقعی کلمه به گوشی هوشمند خود زنجیر نشده است، اما او در دنیایی بزرگ شد که تمام زیرساخت‌های اجتماعی آن بر پایه سلفی‌ها و به‌روزرسانی‌ها و…. است.

رسانه‌های اجتماعی ممکن است باعث شوند منزوی شویم، اما اگر کایلا به طور کامل خود را از آن کنار بگذارد، او را از نوجوانان دیگر دور می‌کند. این فیلم در زمان اکران خود توسط انجمن فیلم آمریکا و هیئت ملی بازبینی به عنوان یکی از ۱۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۸ انتخاب شد. فیلم کلاس هشتم همچنین در جایزه ایندیپندنت اسپیریت نامزد چهار جایزه شده و فیشر (بازیگر فیلم) نامزد جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر زن فیلم موزیکال یا کمدی شده‌ است.

کتاب کودکان و خانواده‌ها در عصر دیجیتال/ خانواده‌های مدرن در فضای مجازی 

وقتی به دنیای کودکان و نوجوانان اطراف خود نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که چقدر با دنیای ما وقتی نوجوان بودیم، متفاوت است. آنها بچه‌های عصر دیجیتال هستند و نمی‌توان آنها را از این ابزارها دور کرد. گاهی این موضوع والدین را نگران می‌کند و فکر می‌کنند کاری از آنها ساخته نیست و درضمن رسانه‌های دیجیتال فرصت‌های یادگیری جدیدی را به ارمغان می‌آورد.درصورتیکه الیزابت گی یکی ازنویسندگان کتاب «کودکان و خانواده ها در عصر دیجیتال» دراین کتاب این سوال را مطرح می‌کند که آیا رسانه‌های دیجیتال فرصت‌های یادگیری جدید را به وجود می‌آورند؟

این کتاب توسط الیزابت گی‌، لوری تاکیوچی و الن‌آن وارتلا تهیه شده است. در حالی که در کتاب‌های دیگر تحولات رخ‌ داده در بخش‌های دولتی، خصوصی و سایر بخش‌ها را بررسی می‌کنند. این کتاب به سختترین بخش پرداخته است؛ یعنی نقش خانواده‌ها در عصر دیجیتال و وضعیت خانواده‌های مدرن در این دوران. دراین زمینه مولفان کتاب، پژوهشی بنیادی درخصوص ۲۰۰ خانواده با هدف این مسئله که این خانواده‌ها چه روش‌هایی را در زندگی خانوادگی خود برای کار با رسانه‌ها پیدا می‌کنند، انجام دادند.

کارهای میدانی در این کتاب همچنین نشان می‌دهد که لپ‌تاپ‌هایی که مدرسه به کودکان می‌دهد، برای برخی والدین کم درآمد، شکاف بیشتری میان خانه و مدرسه پدید می‌آورد. والدین نیز با این باور که رسانه‌ها احتمالا سرگرم‌کننده‌اند یا آموزشی، اما نه هر دو با هم، نمی‌توانند آنطور که شایسته است از این فناوری استفاده کنند.

نتایج پژوهش‌های این کتاب نشان می‌دهد که برای درک خانواده‌های مدرن، باید موقعیت آنها را در جهان کنونی در نظر بگیریم. موقعیتی که در تلاقی جنبش‌های جهانی مردم و فرهنگ‌ها،خطرات و ناامنی‌هایی که آینده‌ی مالی و شغلی آنها را بیش از بیش تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. البته نویسندگان این کتاب تنها به انتشار نتایج این پژوهش‌ اکتفا نکردند و پیشنهادهایی دادند که از تجربه‌های خانواده‌ها به دست آمده است. این کتاب را می‌توانید از گیسوم، ایران‌کتاب و دیجی‌کالا دریافت کنید.

پادکست رادیو اطلس/ ناشنیده‌ها از فضای مجازی

«ما صدای ناشنیده‌های جامعه هستیم.» وقتی پادکست رادیو اطلس را شروع کنید، جمله بالا را در هراپیزود می‌شنوید. در این پادکست در هر اپیزود به یک موضوع آموزشی در حوزه‌های مختلف اجتماعی پرداخته می‌شود. حوزه‌هایی که کمتر در رسانه‌ها آنها را مورد بررسی قرار می‌گیرند؛ مانند سلامت روان مردان، کودکان طلاق، قوانین ازدواج،اظهارنظر درباره دیگران، سالمندان، مهریه و مشکلات نوجوانان و….

در میان این موضوعات، دربرخی از اپیزودها به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پرداخته می‌شود که عبارت هستند از لزوم سواد در فضای مجازی، زندگی پشت ویترین اینستاگرام و مصائب آموزش مجازی در دوران کرونا و…..

این پادکست گوینده ثابتی ندارد و کارشناسان در هر اپیزود، موضوعات مختلف اجتماعی و فرهنگی و روانشناسانه را مورد بررسی قرار می‌دهند. آخرین اپیزود این پادکست ۲۷ ژانویه ۲۰۲۱ منتشر شد و تاکنون ۱۱۹ اپیزود هم از این پادکست منتشر شده است. در کست‌باکس ۱۰.۸ هزار بار شنیده شده است و ۲۲۲ دنبال‌کننده دارد. ۱۵ نظر برای این اپیزود ثبت شده است و بیشتر آنها مثبت هستند. شما می‌توانید پادکست رادیو اطلس را از کست‌باکس، شنوتو و اپل‌پادکست دریافت کنید.

اپلیکیشن پاتوپ/ از اخبار ورزشی مطلع شوید

علاقمندان به ورزش در شبکه‌های اجتماعی به دنبال اخبار تیم‌های موردعلاقه خود هستند. اپلیکیشن «پاتوپ» برنامه‌ای است که تمام اخبار ورزشی و نتیجه مسابقات به صورت زنده و آفلاین را به صورت یکپارچه به کاربران نمایش می‌دهد.

در ابتدا برای استفاده از این اپلیکیشن، از شما پرسیده می‌شود که از چه منابع منابع خبری دوست دارید اخبار ورزشی را بخوانید. این منابع شامل خبرگزاری ایسنا و ایرنا و خبرآنلاین و ورزش سه و …. است.

شما می‌توانید از نتایج زنده تمام ورزش‌ها مانند والیبال و بسکتبال و فوتبال مطلع شوید. در بخشی از این برنامه رقابت‌ها را به صورت جداگانه مشاهده می‌کنید که شامل رقابت‌های درحال برگزاری، لیگ‌های معتبر خارجی، لیگ‌های داخلی، رقابت‌های به پایان رسیده و مقدماتی جام جهانی است.

در این اپلیکیشن همچنین شما قادر خواهید بود مطبوعات داخل و خارجی ورزشی را هم مطالعه کنید.  پاتوپ از میان ویدیوهای رسانه‌های مختلف، برترین‌ها را انتخاب و در اپلکیشن منتشر می‌کند. اطلاع از آخرین نقل و انتقالات، اخبار لژیونرها و جدول پخش مسابقات ورزشی از جمله دیگر خدمات این سرویس است. شما می‌توانید اپلکیشن «پاتوپ» را از کافه‌بازار، گوگل استور، مایکت و سیبچه دریافت کنید.

منبع: شرق

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست