فیسبوک و توسعه هوش مصنوعی که با کمترین کمک انسانی آموزش می‌بیند

اگرچه هوش مصنوعی (AI) در سال‌های گذشته پیشرفت‌های زیادی داشته، اما همچنان انسان‌ها در آن نقش عمده‌ای دارند. در حقیقت انسان‌ها داده‌ها را برای آموزش آماده و برچسب‌گذاری می‌کنند. حالا هوش مصنوعی فیسبوک می‌تواند با دخالت کمتر انسان آموزش ببیند.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، الگوریتم‌ هوش مصنوعی جدید فیسبوک قادر به انجام کارهای مفید با کمک کم انسان است. AI این کمپانی می‌تواند با کمک بسیار کم از برچسب‌ها، اجسام را در تصاویر شناسایی کند.

برای این الگوریتم که «Seer» نام دارد، از ۱ میلیارد عکس اینستاگرام استفاده شده و خودش تصمیم گرفته که کدام اجسام در آن‌ها به یکدیگر شباهت دارند. در ادامه چندین تصویر برچسب‌گذاری شده در اختیار این هوش مصنوعی قرار می‌گیرد که برای مثال می‌توان به تصاویر گربه اشاره کرد. در ادامه این الگوریتم می‌تواند تصاویر را تشخیص دهد و البته با استفاده از هزاران نمونه برچسب‌گذاری شده از هر جسم آموزش می‌بیند.

استادیار دانشگاه «پرینستون»، «اولگا روساکوفسکی» که در زمینه هوش مصنوعی و بینایی رایانه‌ای تخصص دارد، نتایج کار این هوش مصنوعی را شگفت‌انگیز می‌داند:

«نتایج تاثیرگذار هستند. دستیابی به یادگیری خود نظارت شده بسیار چالش‌برانگیز است و پیشرفت در این زمینه تاثیر مهمی روی بهبود تشخیص بصری دارد.»

به گفته دانشمند ارشد فیسبوک، «یان لکان» پژوهش اخیر فیسبوک نقطه عطفی در زمینه‌ای از هوش مصنوعی به نام «یادگیری خود نظارت شده» محسوب می‌شود. به گفته این پژوهشگر، آموزش یک الگوریتم با حجم بالایی داده برچسب‌گذاری شده، کار ساده‌ای نیست:

«مدت‌هاست که از ایده یادگیری خود نظارت شده حمایت می‌کنم. در بلندمدت، پیشرفت در هوش مصنوعی از طریق برنامه‌هایی بدست می‌آید که تنها در تمام روز ویدیو می‌بینند و مانند یک کودک یاد می‌گیرند.»

هوش مصنوعی جدید فیسبوک روی پیشرفت‌های کنونی بنا شده و این کمپانی الگوریتم‌های یادگیری عمیق را به گونه‌ای بهبود داده تا کارایی و راندمان بالاتری داشته باشند. یادگیری خود نظارت شده در گذشته برای ترجمه متن مورد استفاده قرار گرفته بود، اما استفاده از آن برای تصاویر کاری دشوارتر محسوب می‌شود.

به گفته لکان، تیم فیسبوک موفق به توسعه راه جدیدی شده که به وسیله آن، هوش مصنوعی می‌تواند حتی با جابه‌جایی بخشی از تصویر، آن را شناسایی کند. فیسبوک بخشی از فناوری‌های مربوط به Seer را منتشر خواهد کرد، اما از آنجایی که خود الگوریتم با استفاده از داده‌های کاربران اینستاگرام آموزش دیده، در اختیار افراد قرار نمی‌گیرد.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل