ویژگی‌های منحصر به فرد گوشی‌های سال ۲۰۲۰

شرکت‌ها سالانه ویژگی‌های جدیدی به گوشی‌های هوشمند خود اضافه می‌کنند. در این مطلب به بررسی قابلیت‌هایی می‌پردازیم که می‌توانند گوشی‌های سال ۲۰۲۰ را کامل‌تر کنند.

در سال‌ ۲۰۲۰ تولیدکنندگان می‌توانند با افزودن ویژگی‌های جدید به محصولات خود، قدم در راه درست بگذارند. در سال ۲۰۱۹ شاهد نوآوری‌های زیادی بودیم که برخی از آن‌ها به موفقیت دست پیدا کردند و برخی نیز ناموفق بودند. با ورود به سال ۲۰۲۰ انتظار داریم برخی ویژگی‌ها به گوشی‌های هوشمند اضافه شده و یا با بهبود همراه شوند. در ادامه ویژگی‌هایی که امیدواریم به گوشی‌های ۲۰۲۰ اضافه شوند را مشاهده می‌کنید.

شارژدهی بهتر باتری

اولین ویژگی که علاقه داریم به گوشی‌های سال ۲۰۲۰ اضافه شود، شارژدهی بهتر باتری است. در حال حاضر برخی از پرچمداران به باتری ۴۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز شده‌اند که شارژدهی یک روزه آن‌ها را در پی دارد. با این حال، بسیاری از گوشی‌های هوشمند با یکبار شارژ نمی‌توانند تا یک روز کامل صاحبان خود را همراه کنند. امروزه بسیاری از مردم بیشتر کارهای خود را با گوشی انجام می‌دهند، بنابراین شارژدهی بالا از اهمیت بالایی برخوردار است. بسیاری از کاربران به جای ضخامت کم گوشی خود، دنبال افزایش شارژدهی آن‌ها هستند؛ بنابراین شرکت‌ها می‌توانند با افزایش اندک ضخامت، از باتری با ظرفیت بالاتر استفاده کنند.

سنسورهای دوربین بزرگتر

منظور افزایش مگاپیکسل دوربین‌ها نیست، بلکه افزایش اندازه سنسور برای ما مهم است. در حالی که برخی کاربران حضور دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی در گوشی خود را مهم می‌دانند، پیکسل این سنسورها کوچک بوده و باعث ایجاد نویز در تصاویر می‌شوند. در صورتی از عکاسی اطلاعات پایه داشته باشید، می‌دانید که اندازه سنسور برای بهبود کیفیت عکس اهمیتی بالایی دارد. انتظار می‌رود شرکت‌ها بیشتر روی اندازه سنسور به‌جای افزایش رزولوشن آن‌ها تمرکز کنند.

بدنه پلاستیکی یا پلی کربناتی

در حالی که بسیاری از ما به گوشی‌های هوشمند با پنل شیشه‌ای علاقه داریم، این محصولات هزینه تعمیر بالایی دارند. در حالی که شاید پلاستیک چندان باکیفیت نباشد، اما هزینه ساخت دستگاه را کاهش داده و همچنین در برابر ضربه مقاوم‌تر است. در صورتی که یک گوشی با بدنه پلاستیکی دچار مشکل شود، هزینه تعمیر آن کمتر از گوشی با پنل پشتی شیشه‌ای خواهد بود. بسیاری از کاربران به استفاده از گوشی هوشمند خود بدون کاور و قاب علاقه دارند؛ بنابراین استفاده از پلاستیک و یا فلز برای پنل پشتی می‌تواند راه‌حل مناسبی تلقی شود.

حذف بریدگی نمایشگر

اپل با معرفی آیفون X بریدگی نمایشگر یا همان ناچ را به صورت گسترده وارد دنیای گوشی‌های هوشمند کرد. در سال ۲۰۱۹ بسیاری از گوشی‌های هوشمند دارای بریدگی با ابعاد مختلف بودند. برخی کاربران به این سبک طراحی علاقه ندارند و از حذف بریدگی از صفحه نمایش گوشی خود استقبال می‌کنند؛ بنابراین شرکت‌ها باید در طراحی محصولات خود تجدیدنظر کنند.

دوربین زیر نمایشگر

استفاده از دوربین زیر نمایشگر به معنای عدم نیاز به بریدگی صفحه نمایش است. برای اینکه دوربین زیر نمایشگر به صورت تجاری مورد استفاده قرار بگیرد، باید به فناوری‌های جدیدی دست پیدا کرد. با استفاده از سنسور زیر نمایشگر، گوشی‌های تمام صفحه بدون بریدگی و یا حفره وارد بازار می‌شوند. انتظار می‌رود سال ۲۰۲۰ شاهد معرفی محصولات مفهومی بیشتری با این فناوری باشیم.

کاهش برنامه‌های پیش فرض

زمانی که کاربران یک گوشی هوشمند جدید خریداری می‌کنند، نیازی به برنامه‌های پیش فرض ندارند. شرکت‌ها باید در رابطه با این موضوع اقدامی انجام داده و تعداد برنامه‌های پیش فرض را کاهش دهند. البته آن‌ها می‌توانند با عدم تغییر در تعداد این برنامه‌ها، امکان حذف این اپلیکیشن‌ها را فراهم کنند. این برنامه‌ها برای بسیاری از کاربران کاربردی نبوده و تنها فضای ذخیره سازی گوشی را کاهش می‌دهند.

عدم استفاده از دکمه نرم افزاری

در سال ۲۰۱۹ بسیاری از شرکت‌ها محصولات خود را به نمایشگر خمیده مجهز کردند. یکی از این نوع نمایشگرها با نام آبشاری شناخته می‌شود که خمیدگی زیادی دارد. این خمیدگی به گونه‌ای بوده که امکان استفاده از دکمه‌های فیزیکی وجود ندارد. این موضوع باعث شده سازندگان گوشی‌های هوشمند از دکمه‌های نرم افزاری استفاده کنند. این دکمه‌ها که در سمت راست یا چپ گوشی قرار می‌گیرند، امکان تنظیم صدا و فعالیت‌های دیگر را فراهم می‌کنند. امیدواریم سال آینده هیچ شرکتی از دکمه‌های نرم افزاری در محصولات خود استفاده نکند.

حذف دکمه‌های مربوط به دستیارهای صوتی

برخی شرکت‌ها برای دستیارهای صوتی از یک دکمه اختصاصی و جداگانه روی فریم محصولات خود استفاده می‌کنند. در حالی که شاید تعدادی از کاربران به دکمه مخصوص گوگل اسیستنت و یا بیکسبی سامسونگ علاقه داشته باشند، اما شمار آن‌ها چندان چشمگیر نیست. بسیاری از کاربران به اشتباه این دکمه‌های اختصاصی را فشار داده و برنامه مربوط به دستیار صوتی را اجرا می‌کنند. با توجه به این موضوع، انتظار می‌رود شرکت‌های کمتری در سال ۲۰۲۰ از چنین دکمه‌ای در محصولات خود استفاده کنند.

بازگشت جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون به گوشی‌های هوشمند

در حالی که جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون یکی از فناوری‌های مربوط به قرن بیستم محسوب می‌شود؛ با این حال به یک دلیل مهم باید در گوشی‌های قرن ۲۱ام نیز حضور داشته باشد. این پورت جهانی بوده و بسیاری از کاربران در سراسر جهان از آن استفاده می‌کنند. این پورت در مقایسه با بلوتوث کیفیت صوتی بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد. سال ۲۰۲۰ بسیاری از گوشی‌های میان رده با این پورت وارد بازار می‌شوند؛ با این حال باید منتظر حذف آن از گوشی‌های پرچمدار بیشتری در مقایسه با ۲۰۱۹ باشیم.

اسپیکر استریو

در حال حاضر بسیاری از پرچمداران بازار به اسپیکر استریو مجهز شده‌اند؛ با این حال کیفیت مناسبی ندارد. در حقیقت شرکت‌ها یک بلندگو در بخش زیرین دستگاه قرار داده و از اسپیکر مکالمه نیز برای تولید صدای استریو استفاده می‌کنند که این خود باعث کاهش کیفیت صدا می‌شود. در حالی که از نظر تئوری با اسپیکر استریو روبه‌رو هستیم، اما صدای تولید شده نامتعادل است. در گذشته اچ‌تی‌سی از BoomSound در محصولات خود استفاده می‌کرد که قیمت صدای فوق العاده‌ای داشت. انتظار می‌رود سال آینده شرکت‌ها در این زمینه تمرکز بیشتری داشته باشند.

عدم عرضه گوشی‌ها به صورت انحصاری

برخی گوشی‌های هوشمند به صورت انحصاری توسط یک اپراتور خاص به فروش می‌رسند. این موضوع به معنای آن بوده که کاربران برای تصاحب برخی دستگاه‌ها باید اپراتور خود را تغییر دهند. شرکت‌ها می‌توانند با عدم انجام این کار، امکان خرید آن‌ها را برای شمار بیشتری از کاربران فراهم کنند.

دکمه سایلنت کردن گوشی

اپل و وان پلاس محصولات خود را به دکمه سایلنت کردن مجهز کرده‌اند. تمام آیفون‌ها و گوشی‌های هوشمند وان پلاس از این ویژگی بهره می‌برند. توسط این دکمه می‌توان به راحتی گوشی را سایلنت کرده و یا از حالت بی صدا خارج کرد. اضافه شدن این قابلیت به گوشی‌های برندهای دیگر می‌تواند یک اقدام مثبت باشد.

آپدیت بلوتوث و وای فای

وای فای ۶ به تازگی وارد دنیای فناوری شده و بلوتوث ۵ نیز در برخی از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار گرفته است. این دو ویژگی باید در تمام گوشی‌های ۲۰۲۰ حضور داشته باشند. وای فای ۶ در مقایسه با گذشته از امنیت بالاتری برخوردار بوده و بلوتوث ۵ نیز نسبت به نسخه قبلی خود مصرف انرژی کمتری داشته و عملکرد بهینه‌تری دارد. این دو فناوری شارژدهی گوشی‌های ۲۰۲۰ را افزایش می‌دهند.

سنسور اثر انگشت عادی

در حال حاضر شرکت‌ها بسیاری از گوشی‌های هوشمند خود را به سنسور اثر انگشت زیر نمایشگر مجهز کرده‌اند. این سنسورها در مقایسه با سنسور معمولی که روی پنل پشتی دستگاه‌ها قرار می‌گیرد، عملکرد ضعیف‌تری دارند. با توجه به این موضوع امیدواریم شرکت‌ها دوباره به سمت استفاده از سنسورهای عادی بروند، البته بهبود کیفیت و دقت سنسور اثر انگشت زیر صفحه نمایش هم می‌تواند اقدام مناسبی تلقی شود.

اندازه متفاوت نمایشگر

عرضه گوشی‌های هوشمند با نمایشگرهای مختلف ایده جذابی است. برای مثال در اوایل سال ۲۰۱۹ سامسونگ از گوشی‌های سری گلکسی اس ۱۰ شامل گوشی‌های گلکسی S10، گلکسی S10e و گلکسی اس ۱۰ پلاس رونمایی کرد. اپل نیز در اواخر ۲۰۱۹ گوشی‌های آیفون ۱۱، آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس را در معرض دید عموم قرار داد. این موضوع باعث افزایش حق انتخاب کاربران می‌شود. با توجه به این موضوع انتظار می‌رود سال آینده شرکت‌های بیشتری این رویه را در پیش بگیرند.

حذف فناوری‌های غیرضروری

 شرکت‌ها باید ویژگی‌ها و فناوری‌های غیرکاربردی را از محصولات خود حذف کنند. برای مثال گوشی ال جی G8 ThinQ به قابلیت ایر موشن مجهز شده است، ویژگی که کارایی بسیار ضعیفی دارد. با توجه به این موضوع، شرکت‌ها با حذف چنین قابلیت‌هایی می‌توانند از سردرگمی کاربران جلوگیری کرده و حتی قیمت محصولات خود را کاهش دهند.

سنسور اولترا واید، واید و تله فوتو

در حال حاضر اکثر پرچمداران حاضر در بازار از دوربین اصلی سه گانه بهره می‌برند. آن‌ها معمولا به سنسور اولترا واید، سنسور واید و تله فوتو مجهز شده‌اند. برخی دارای سنسور چهارمی نیز هستند که برای تشخیص عمق کاربرد دارد. محصولات کمی در بازار از سنسور ماکرو بهره می‌برند. باید شرکت‌ها در گوشی‌های ۲۰۲۰ از سنسورهای اولترا واید، واید و تله فوتو استفاده کنند تا کارایی مناسبی داشته باشند.

فیلم‌برداری 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه

در حال حاضر بسیاری از پردازنده‌ها از فیلم‌برداری 4K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه پشتیبانی نمی‌کنند. این موضوع نقص چندان بزرگی محسوب نمی‌شود، چرا که ویدیوهای 4K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه نیز کیفیت مناسبی دارند. با این وجود، ویدیوهای ۶۰ فریم عملکرد روان‌تری داشته و برای کاربر جذاب‌تر هستند. انتظار می‌رود سال آینده گوشی‌های بیشتری قادر به ضبط ویدیو با رزولوشن 4K و سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه باشند.

مقاومت در برابر نفوذ آب

در حال حاضر بسیاری از گوشی‌های بالارده بازار فاقد استانداردهای IP67 و یا IP68 هستند. برای مثال محصولات وان پلاس و موتورولا در برابر نفوذ آب مقاوم نیستند. انتظار می‌رود سال آینده گوشی‌های با قیمت بالای ۵۰۰ دلار، دارای یکی از این استانداردها باشند.

گوشی‌های انعطاف پذیر مقرون به صرفه

هوآوی میت ایکس یک گوشی هوشمند بسیار جذاب است و گلکسی فولد نیز کاربران زیادی را جذب خود می‌کند. با این وجود، این محصولات با قیمت بسیار بالایی به فروش می‌رسند. موتورولا ریزر در مقایسه با دو گوشی هوشمند دیگر قیمت کمتری دارد؛ با این حال این دستگاه هم ارزان نیست. عرضه گوشی‌های انعطاف پذیر با قیمت کمتر از ۱۰۰۰ دلار یک اقدام مناسب از سوی تولیدکنندگان محسوب می‌شود.

کدام یک از ویژگی‌های این لیست برای شما جذاب هستند؟ اضافه شدن کدام یک از آن‌ها می‌تواند شما را به خرید یک گوشی جدید ترغیب کند؟ نظر خود را با ما و دیگر کاربران در میان بگذارید.

برچسب‌ها : ،

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست