قطعی سیستم؛ این بار شبکه واکسیناسیون

قطعی یک‌ساعته شبکه اینترانت وزارت بهداشت، بار دیگر الزام آمادگی زیرساخت‌های فنی را به‌رخ کشید.

به گزارش داتیکا به نقل از روزنامه همشهری، مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت دیروز از قطعی شبکه اینترانت وزارت بهداشت خبر داد که برای یک‌ساعت باعث سردرگمی مردم و پرسنل مراکز واکسیناسیون شد. شاید آخرین‌بار قطعی سامانه‌های ارتباطی بخشی از مردم، مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر باشد. پیش از این هم، بارها در ادارات و بانک‌های مختلف شاهد قطعی سامانه‌ها و معطلی مردم بوده‌ایم. کمتر کسی را می‌توان یافت که صابون قطعی سامانه اداره‌ای یا بانک به تنش نخورده باشد. در شرایط فعلی که ویروس کرونا جان بسیاری از مردم را می‌گیرد و هر روز هزاران نفر را مبتلا می‌کند، قطعی سامانه‌های نوبت‌دهی واکسن آن‌هم در زمانی که هر 3 یا 4روز یک‌بار گروه‌های سنی جدید اعلام می‌شود و سرعت واکسیناسیون به شکل قابل‌توجهی افزایش یافته، دور از انتظار است.

قطعی یک‌ساعته و مردم سردرگم
روز گذشته مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و درمان طی اطلاعیه‌ای از قطعی شبکه اینترانت وزارت بهداشت خبر داد.
علی شریفی‌زارچی، سرپرست این مرکز در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد که روز شنبه بین ساعت ۱۰:۳۰ تا ۱۱:۳۰ شبکه اینترانت وزارت بهداشت قطع شد و این اتفاق باعث معطلی ده‌ها هزار نفر از مردم و کادر بهداشت شد. شریفی زارچی پیامد این قطعی را عدم‌امکان نوبت‌دهی و ثبت واکسن در پایگاه‌های واکسیناسیون اعلام کرد. او همچنین عنوان کرد که «هر ساعت قطعی در شبکه وزارت بهداشت به معنی ایجاد مشکل برای ده‌ها تا صدها هزارنفر از مردم و کادر بهداشت و درمان کشور خواهد بود.»

به این ترتیب، سرپرست مرکز آمار و فناوری اطلاعات با مخاطب قرار‌دادن شرکت مخابرات استان تهران و وزارت ارتباطات، خواستار رسیدگی به این موضوع شد. این مرکز از شرکت مخابرات استان تهران درخواست کرد که علت دقیق مشکل را بررسی و اعلام کنند. همچنین از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درخواست شد که با درک شرایط موجود، تمهیدات بسیار جدی برای پیشگیری از هرگونه اختلال در زیرساخت ارتباطی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی بیندیشند.

علت؛ مشکلات نرم‌افزاری
ساعتی بعد محمدرضا بیدخام، مدیرکل ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت مخابرات علت قطعی سامانه‌های وزارت بهداشت را اعلام کرد.

او درباره علت بروز این مشکل عنوان کرد که مشکلات نرم‌افزاری در یکی از مراکز مخابراتی شهر تهران، باعث اختلالاتی در حوزه ارتباطی وزارت بهداشت شده است.

بیدخام با اشاره به اینکه بعد از ۳۰دقیقه همه ارتباطات حوزه وزارت بهداشت به حالت عادی بازگشت، گفت: «اکنون شاهد هیچ مشکلی در حوزه ارتباطی وزارت بهداشت نیستیم.»

بیدخام با اشاره به اینکه همه تلاش ما این است که اختلالات شبکه مخابراتی به حداقل ممکن برسد، ادامه داد: «با توجه به اهمیت موضوع در بخش واکسیناسیون و تلاش کارکنان شرکت مخابرات، در کمترین زمان ممکن این اختلال برطرف شد و شبکه ارتباطی مخابرات تهران به حالت پایدار بازگشت.»

او با تأکید بر اینکه‌ مشکل ارتباطی وزارت بهداشت به‌صورت کامل برطرف شده است، گفت: «همچنین رصد و پایش لحظه‌ای وضعیت شبکه به‌صورت ویژه در حال انجام است تا از تکرار چنین مواردی جلوگیری شده و از ثبات و پایداری وضعیت شبکه اطمینان حاصل شود.»

داستان تکراری
«سیستم قطع است» جمله‌ای آشنا برای کسانی است که سر و کارشان به بانک‌ها و ادارات می‌افتد. متصدی ارائه‌دهنده خدمات هم معمولا برای توضیح درباره علت قطعی سیستم و پیش‌بینی زمان رفع مشکل، از دانش فنی لازم برخوردار نیست.

ایلیا وکیلی، که متخصص فنی حوزه رایانه است، در گفت‌وگو با همشهری، ۴عامل فنی عمده را در قطعی سامانه‌های خدماتی موثر می‌داند.

وکیلی با اشاره به اینکه حجم بالای استفاده همزمان از یک سامانه می‌تواند باعث اختلال یا قطعی آن سامانه شود، مشکلات سخت‌افزاری، مشکلات نرم‌افزاری، اختلال شبکه و دانش و تجربه محدود کاربر را به‌عنوان عوامل فنی چهارگانه در قطعی سیستم معرفی کرد.

با این اوصاف، به‌نظر می‌رسد مهم‌ترین عامل، به نحوه مدیریت یک سازمان مربوط می‌شود که با نظارت و اراده کافی قادر خواهد بود در کمترین زمان هر نوع اختلال را رفع کند.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه،نقد و نظر

آخرین اخبار

فهرست