ماجرای نمایش هشدار زلزله روی گوشی‌های تلفن همراه در سراسر کشور چه بود؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که اشتباه تیم تحقیق و توسعه یک اپراتور موجب ارسال پیام هشدار زلزله شده است.

به گزارش داتیکا به نقل از دیجیاتو، نمایش هشدار زلزله روی موبایل برخی ایرانی‌ها موجی از نگرانی را به‌دنبال داشت. مرکز لرزه‌نگاری کشور ثبت هرگونه زمین لرزه را رد کرد. رئیس سازمان رگولاتوری نیز هرگونه هک در این زمینه را رد کرد و آن را یک مسئله فنی در شبکه همراه اول دانست. معاون وزیر کشور هم اعلام کرد که ارسال این هشدار ناشی از یک خطای انسانی در شرکت همراه اول بوده است.

دقایقی پیش هشداری مبنی بر وقوع زلزله روی گوشی‌های تلفن همراه برخی از ایرانی‌ها به نمایش درآمد. در این هشدار اضطراری آمده بود که «آرام باشید و پناهگاهی در این اطراف پیدا کنید»، اما بررسی‌ها نشان می‌داد هیچ زمین‌لرزه قابل‌توجهی در کشور به وقوع نپیوسته است.

هشدار زلزله

مرکز لرزه‌نگاری کشور با انتشار اطلاعیه‌ای ضمن تکذیب این هشدار اضطراری، اعلام کرد هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی در‌خصوص وقوع زمین‌لرزه، در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

در حالی که مجریان شبکه خبر سعی داشتند تا انتشار این پیام را ناشی از نصب بدافزار و فیلترشکن‌های رایگان روی گوشی بدانند، «محمدامین آقامیری» رئیس رگولاتوری این موضوع را رد کرد و گفت:

«سازمان تنظیم مقررات به‌صورت 24 ساعته روی اپراتورهای همراه و ثابت نظارت دارد. به‌محض انتشار این پیام، شبکه مورد بررسی قرار گرفت و اعلام می‌کنیم هیچ‌گونه هک یا درز اطلاعاتی صورت نگرفته است و ارسال این پیام ارتباطی به بدافزارها ندارد.»

به گفته وی این ماجرا یک موضوع فنی درون‌اپراتوری بوده که موجب ارسال پیام هشدار برای مشترکین همراه اول شده است.

آقامیری تأکید کرد اگر منشأ این پیام نفوذ یا هک بود، رفتار آن در شبکه مشخص بود و مسئولان فنی از آن آگاه می‌شدند.

ارسال پیام هشدار ناشی از خطای انسانی
«مجید میراحمدی» معاون وزیر کشور در گفتگو با شبکه خبر اعلام کرد ارسال این پیام هشدار ناشی از خطای انسانی در تیم واحد تحقیق و توسعه همراه اول بوده است. به گفته وی، این تیم در حال کار روی پروژه انتشار پیام هشدار به‌هنگام وقوع حوادث طبیعی همچون سیل و زلزله بوده‌اند که یک اشتباه موجب شده است این پیام برای تعداد زیادی از مشترکین همراه اول ارسال شود.

وعده جبران‌کردن همراه اول
«حکاکان» مدیرکل ارتباطات همراه اول در گفتگو با شبکه خبر ضمن عذرخواهی از مشترکینی که این پیام را دریافت کرده‌اند، تأیید کرد هک و نفوذی رخ نداده و خطای تیم تحقیقاتی صورت گرفته است. او در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه بسته اینترنت هدیه‌ای برای جبران به مشترکین داده شود، اعلام کرد «این مورد را بررسی می‌کنیم.»

پیامک همراه اول هشدار زلزلهاین اپراتور با ارسال پیامکی برای مشترکین خود اعلام کرد هشدار وقوع زلزله، صحت ندارد.

«رسول رحیمی»، معاون سازمان پدافند غیرعامل نیز در این رابطه گفت: «قسمت تحقیق و توسعه همراه اول در حال تست سامانه ارسال هشدار در مواقع بحران بوده است که یک خطا شکل گرفته و به‌جای اینکه پیام برای 20 گوشی ارسال شود، برای کل شبکه ارسال شده است. هیچ هک و موضوع دیگری نبوده و شاهد یک خطای انسانی بوده‌ایم.»

او همچنین اظهار داشت عمدی یا سهوی بودن ارسال این پیام نیاز به بررسی دارد و خبرهای تکمیلی درباره آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

گفتنی است در پی نگرانی ایجاد‌شده برای برخی شهروندانی که این پیام هشدار را دریافت کرده‌اند، «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داده است.

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،فناوری اطلاعات

آخرین اخبار

فهرست