محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی

جدیدترین آمار منتشر شده مشخص می‌سازد که محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی، اینستاگرام، تلگرام و توییتر هستند.

به گزارش داتیکا به نقل از گجت نیوز، مرکز پژوهشی بتا به تازگی محبوبیت شبکه های اجتماعی اینستاگرام، توییتر و تلگرام در ایران را با توجه به آمار ایرانی‌های فعال در این شبکه‌های اجتماعی در سال جاری، مورد بررسی قرار داده است. نتایج به دست آمده از این بررسی‌ها مشخص می‌سازد که اینستاگرام، توییتر و تلگرام در میان کاربران ایرانی نسبت به شبکه های اجتماعی دیگر محبوب‌تر بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

شبکه اجتماعی اینستاگرام
محبوب ترین شبکه های اجتماعی

یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی در میان کاربران ایرانی، اینستاگرام است. از این شبکه اجتماعی برای اشتراک‌گذاری عکس و فیلم کوتاه استفاده می‌شود و این شبکه اجتماعی بر خلاف بسیاری از اپلیکیشن‌های دیگر از جمله تلگرام، توییتر و یوتیوب هنوز فیلتر نشده است. رشد این اپلیکیشن در کشور ما به علت طرفدارها و کاربران زیادی که دارد، متوقف نشده و پیوسته ادامه دارد.

با توجه به آمار مرکز پژوهشی بتا، در سال ۹۶ بیست و چهار میلیون کاربر در اپلیکیشن اینستاگرام فعالیت داشته‌اند که این تعداد در امسال به ۴۸ میلیون نفر رسیده است. با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که کاربران اینستاگرام در طول چهار سال، دو برابر بیشتر شده‌اند. با بررسی‌های دقیق‌تر مشخص می‌شود که رشد فالوور برترین کاربران این برنامه از جمله اینفلوئنسرها و سلبریتی‌ها از سایر کاربران این اپلیکیشن بسیار بیشتر بوده است؛ به شکلی که دنبال کنندگان سلبریتی‌ها در طول چند سال گذشته رشد ۵ تا ۱۰ برابری داشته‌اند.

همچنین اینستاگرام در سال ۱۳۹۹ چهل و هفت میلیون کاربر فعال داشته است که این تعداد تا سال ۱۴۰۰ به ۴۸ میلیون نفر رسیده است. علاوه بر این تعداد کاربرانی که دارای یک میلیون یا بیش از یک میلیون دنبال کننده هستند در سال ۹۹ ششصد کاربر بوده است که این تعداد در امسال به ۱۰۰۰ کاربر رسیده است. با توجه به این آمار می‌توان نتیجه‌گیری کرد که بر تعداد کاربرانی که فالوورهای زیادی داشته‌اند، افزوده شده است. کاربرانی که تازه به این شبکه اجتماعی ورود پیدا می‌کنند بیشتر در پی کاربران پرفالوور و صفحات دیدنی هستند و بعضا برخی از آن‌ها نیز به منظور خرید از صفحات فروش وارد این شبکه اجتماعی می‌شوند.

با توجه به این موضوع مشخص می‌شود که هدف کاربران جدید از ورود به این اپلیکیشن برقراری ارتباط با سایر کاربران، تولید محتوا و… نیست.

اپلیکیشن تلگرام ؛ فیلتر یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی
محبوب ترین شبکه های اجتماعی

اپلیکیشن تلگرام تا قبل از آن که در ایران مسدود‌ شود به عنوان یکی از محبوب ترین شبکه های اجتماعی شناخته می‌شد، به طوری که در سال ۹۶ تقریبا ۶۲.۲ درصد از کاربران ایرانی در این اپلیکیشن فعال بودند. ایران این اپلیکیشن را در سال ۱۳۹۶ برای زمان کمی مسدود‌ کرد و سپس این اپلیکیشن را دوباره در تاریخ ۱۰ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به طور رسمی فیلتر کرد.

اگرچه کاربرانی که در این شبکه اجتماعی مشغول به فعالیت بودند با مسدود شدن آن در سال ۱۳۹۷ با مشکلاتی روبه‌رو شدند؛ اما با گذشت زمان و آشنایی با فیلترشکن‌ها مشکلات خود را برطرف کرده و مجددا فعالیت خود را بدون هیچ مشکلی آغاز کردند. به طوری که تعداد بسیاری از افراد فروش فیلترشکن را به یک منبع درآمد برای خود تبدیل کردند.

نتایج به دست آمده از آمار مرکز تحقیقاتی بتا مشخص می‌سازد که تعداد کاربران فعال در این شبکه اجتماعی در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با هیچ‌گونه تغییری همراه نشده است. با این وجود تعداد گروه‌هایی که در این اپلیکیشن مشغول به فعالیت بودند ۲ میلیون گروه بوده است که به ۵.۵ میلیون گروه افزایش یافته و همچنین تعداد کانال‌های موجود در این اپلیکیشن ۲ میلیون بوده است که به ۸.۲ میلیون کانال رسیده است.

شبکه اجتماعی توییتر
محبوب ترین شبکه های اجتماعیشبکه اجتماعی توییتر عام پسند نیست و دارای مخاطبان ویژه‌ای است. ایران این برنامه را در سال ۱۳۸۸ مسدود کرد و تا به امروز نیز همچنان فیلتر باقی مانده است. این برنامه دارای یک قابلیت مخصوص به خود بوده که محدودیت کلمات است. توییت‌های کاربران فعال در این برنامه در ابتدا نباید از ۱۴۰ حرف فراتر می‌رفت؛‌ اما توییتر این محدودیت‌ را در سال ۲۰۱۷ تغییر داد و به ۲۸۰ حرف در هر توییت رساند. کاربران برای استفاده از این شبکه اجتماعی می‌توانند از تلفن همراه یا نسخه وب،‌ وارد عمل شوند. نوشته‌هایی که در اپلیکیشن توییتر به اشتراک گذاشته می‌شوند،‌ توییت نام دارند.

بر اساس نتایج به دست آمده از آمار مرکز تحقیقاتی بتا،‌ توییتر در سال ۱۳۹۹ دو میلیون کاربر فعال داشته است که این تعداد در سال ۱۴۰۰ به ۳.۲ میلیون کاربر افزایش یافته است. همچنین تعداد پست‌های موجود در آن در سال ۱۳۹۹ تقریبا ۵۰۰ میلیون بوده است که در امسال به ۷۹۰ میلیون پست رسیده است. علاوه بر این ۱۷۰ کاربر ایرانی فعال در این برنامه چیزی حدود ۱۰۰ هزار دنبال کننده و ۱.۳ هزار کاربر ایرانی نیز ۲۰ هزار دنبال کننده دارند.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

موج تازه یک شبکه اجتماعی

نوشته عليرضا صفري زمانی که زاکربرگ جوان تصمیم بر توسعه شبکه اجتماعی فیس‌بوک برای ارتباط با همکلاسیان…
آخرین مطالب : اخبار عمومی،خبر ویژه

آخرین اخبار

فهرست