مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران گواهینامه ایزو ۱۷۰۲۵ گرفت

مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران موفق به دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت ایزو ۱۷۰۲۵ شد.

به گزارش داتیکا به نقل از پژوهشگاه فضایی ایران، مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان اولین و تنها آزمایشگاه مرجع ملی فضایی کشور، موفق به دریافت گواهینامه تأیید صلاحیت ISO/IEC ۱۷۰۲۵:۲۰۱۷ شد.

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی ایران در این باره گفت: استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵، استاندارد بین‌المللی و تخصصی ویژه آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون است که هدف از پیاده‌سازی آن، احراز کیفیت و صلاحیت آزمایشگاه‌ها است. این استاندارد شامل دو بخش الزامات مدیریتی و الزامات فنی است که الزامات مدیریتی مربوط به مدیریت صحیح و الزامات فنی شامل الزاماتی است که صلاحیت فنی آزمایشگاه را برای انجام آن دسته از آزمون‌ها یا کالیبراسیون‌هایی که در آزمایشگاه انجام می‌شوند، مشخص می‌کند.

وی افزود: هر یک از این الزامات دارای روش‌های عملیاتی و اجرایی خاص خود و رویه‌هایی است که هر آزمایشگاه ملزم به رعایت آن در چارچوب‌های تعریف شده است.

رئیس پژوهشگاه فضایی ایران درباره مزایای اخذ این گواهینامه گفت: اجرای استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ دارای مزایای زیادی است که از جمله این مزایا می‌توان به ارتقای سطح آزمایشگاه و کسب اعتبار ملی و بین‌المللی، استانداردسازی روش‌های اجرایی و مدیریتی آزمایشگاه‌، افزایش اطمینان از صحت نتایج ارائه شده توسط آزمایشگاه‌، افزایش اعتماد مشتریان، امکان ارائه خدمات در سطح بین‌المللی و پذیرش آزمایشگاه دارای گواهینامه به عنوان یک آزمایشگاه مرجع از طرف مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران اشاره کرد.

صمیمی در خصوص فرآیند دریافت این گواهینامه توضیح داد: با توجه به اینکه به‌کارگیری استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵ نشان دهنده صلاحیت آزمایشگاه در فراهم کردن و ارائه داده‌ها و نتایج فنی معتبر است، در همین راستا مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان آزمایشگاه مرجع فضایی کشور، اقدامات لازم به منظور اخذ این استاندارد را انجام و طی مراحل مختلف، تمامی زیرساخت‌های استاندارد را در این آزمایشگاه ایجاد کرد. پس از ممیزی انجام شده توسط ممیزان مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران به عنوان تنها مرجع ذی‌صلاح اخذ استاندارد در کشور و تأیید آزمایشگاه در کمیته ملی تأیید صلاحیت ایران، گواهینامه تأیید صلاحیت آزمایشگاه صادر شد.

وی خاطرنشان کرد: دریافت این گواهینامه تأیید صلاحیت، نشان از اعتبار ملی و مرجعیت مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران در صنعت فضایی کشور دارد.

مرکز آزمون پژوهشگاه فضایی ایران به عنوان یک آزمایشگاه ملی فضایی، یکی از زیرساخت‌های حیاتی مجموعه پژوهشگاه فضایی ایران است که با هدف پشتیبانی از توسعه محصولات فضایی راه اندازی شده است و در سال‌های اخیر در انجام آزمون پروژه‌های ساخت ماهواره توسط مراکز مختلف کشور، همکاری داشته است.

این مرکز دارای آزمایشگاه‌های فعال خواص جرمی، ارتعاشات و شوک، خلاء و سیکل حرارتی، سازگاری الکترومغناطیسی، کنترل وضعیت، مودال، همراستایی، آکوستیک و اتاق تمیز و امکانات تجمیع است که افزون بر پشتیبانی از توسعه محصولات فضایی، آماده ارائه خدمات آزمایشگاهی به سایر صنایع کشور از جمله صنایع هوافضایی، دریایی، هوایی، خودروسازی و مخابراتی است.

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار عمومی،لبه دانش

آخرین اخبار

فهرست