اخبار

مسئولین در روزهای حبس خانگی مردم چه می کنند؟

داتیکا: کرونا ، کرونا و باز هم کرونا. این روزها همه جا صحبت از ویروسی است که تنها راه مبارزه با آن پاکیزگی و شست و شو است و در خانه ماندن. حالا همه جا پر شده است از اخبار کرونایی، از صدا و سیما گرفته تا فضای مجازی و شبکه های اجتماعی. این در حالی است که بیش از ده روز است که از اعلام شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و حالا بر اساس آخرین آمار رسمی ۶۶ نفر بر اثر آن فوت کردند و کسی نمی داند پایان کار این ویروس چه زمانی است و حبس خانگی کی پایان می یابد؟!

به گزارش داتیکا، فرمانده عملیات مدیریت کرونا در کلان شهر تهران اما  معتقد است که زمان پایان کرونا به مردم بستگی دارد و اقداماتی نظیر بهداشت همگانی است که می‌تواند از چرخه این ویروس جلوگیری کند.

«علیرضا زالی» اعلام کرد که شکست این ویروس به خود مردم و رعایت بهداشت همگانی و شخصی آنها بستگی دارد. او همچنین در مورد تقلیل ساعت کارها گفته که این اقدام از این سبب انجام شده که کمترین میزان تماس و استقرار فیزیکی برای شهروندان صورت بگیرد. او همچنین تاکید کرده که جلسات اداری، فرضیه نماز و تناول غذا در ادارات نیز نباید به طور انبوه انجام شود.

در این میان اما تلاش ها برای کمک به در خانه ماندن مردم ادامه دارد. بعد از ایرانسل که کارمندان خود را دورکار کرده و ترافیک رایگان برای سایت های آموزشی در اختیار دانش آموزان و دانشجویان گذاشته ؛ حالا بانک مرکزی هم برای کمک به بیرون نیامدن مردم دست به کار شده است.

با توجه به شرایط خاص بهداشتی کشور و در راستای مدیریت، کنترل و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بانک مرکزی دست به یک سری تغییرات در سیستم بانکی کشور زده تا مردم کمتر به صورت حضوری به شعب مراجعه نمایند.

بانک مرکزی در بیانیه‌ای که منتشر ساخته تاکید کرده این اقدامات برای جلوگیری از حضور مردم در شعب و مراجعه آنها به دستگاه‌های خودپرداز صورت گرفته است. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، این اقدامات به شرح زیر است:

۱. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت (شتابی و درون بانکی) از طریق درگاه‌های اینترنتی و خودپرداز‌ها از مبلغ سی میلیون ریال در هر شبانه روز به پنجاه میلیون ریال افزایش یابد. لازم به ذکر است میزان کارمزد انتقال وجه بیش از سی میلیون ریال برابر با کارمزد انتقال وجه سی میلیون ریالی است.

۲. سقف مجاز انتقال وجه کارت به کارت از طریق پرداخت ساز‌ها از ده میلیون ریال به سی میلیون ریال با حصول اطمینان از انطباق شماره ملی دارنده کارت و شماره ملی دارنده سیم کارت انجام دهنده تراکنش قابل افزایش است. با توجه به خطرات ناشی از سوء استفاده‌های احتمالی در صورت عدم اعمال کنترل فوق، افزایش سقف انتقال وجه مجاز نیست.

۳. امکان تمدید تاریخ انقضاء کارت‌های بانکی بدون نیاز به مراجعه حضوری مشتری به مدت سه ماه از تاریخ انقضاء بلامانع است. ضروری است اقدامات لازم برای احراز هویت غیرحضوری و اطلاع‌رسانی به مشتریان صورت پذیرد.

۴. طبق روال سال‌های گذشته و به منظور کاهش مراجعات مردم به شعب و دستگاه‌های خودپرداز افزایش سقف برداشت نقدی درون بانکی از دو میلیون ریال به پنج میلیون ریال بلامانع است. لازم به ذکر است این اقدام در راستای کاهش مراجعه مشتریان به شعبه صورت می‌گیرد و علی رغم ایجاد امکان، ضروری است اطلاع رسانی مناسب در راستای کاهش استفاده از اسکناس به مشتریان صورت پذیرد.

۵. تعداد تلاش‌های متوالی ناموفق رمز دوم درهر شبانه روز به پنج بار افزایش یابد.

بانک مرکزی در خاتمه بیانیه خود تاکید کرده که رعایت مفاد این موارد تا اطلاع ثانوی لازم الاجرا بوده و بازگشت به وضعیت عادی با ابلاغ این بانک صورت خواهد پذیرفت.

البته باید گفت که فقط ایران نیست که در گیر کروناست و شیوع این ویروس در کشورهای جدیدی نیز آغاز شده و به همین خاطر به تازگی سازمان جهانی بهداشت خطر ویروس کرونا در جهان به وضعیت «بسیار خطرناک» تغییر داده است. این شرایط برای بسیاری از کشورها در حال رخ دادن است که ایتالیا یکی از آنهاست.پژوهشگران در دنیا در تلاشند تا درمان و یا واکسنی برای این ویروس بیابند. در ایران نیز تلاش پزشکان و ویروس شناسان در این خصوص ادامه دارد و باید دید به کجا ختم می شود.

 

 

برچسب‌ها :

مطالب مرتبط

آخرین مطالب : اخبار

آخرین اخبار

فهرست
خروج از نسخه موبایل